power voeding

Waarde clubgenoten,

Zojuist een UNO gekocht en het werkt! (Knipperledje kan ik in knippersnelheid variëren.)
Het bordje wordt via USB uit de PC gevoed EN/OF extern, een spanning tussen 7= en 12V=.
In het schema staat een 'klootzak diode', om te voorkomen dat je het bordje bij verkeerdom aansluiten opblaast. (Ik vertrouw het schema, maar wil de diode niet onnodig testen.)

Mijn vragen:

-1- Hoe is de polariteit van het externe voedingsplugje? meestal kern + rand -, is dat bij UNO ook zo?
-2- Mogen de externe en USB voeding tegelijkertijd zijn aangesloten? (bij PC <--> UNO communicatie)
-3- Hoeveel stroom kan je vragen uit de interne 3V= en 5V= aansluiting?
-4- Source en sink current, ofwel, de maximale stroom UIT de poort en IN de poort?
-5- Aansluitend de totale stroom die een UNO (poort) kan (en mag) leveren/absorberen.

Ik heb besloten dat de taal C iets te moeilijk is, Bascom is een begrijpelijk basic dialect.
Ik zal (proberen) hiermee aan de slag gaan, de chip is van Atmel AVR dus zou het moeten lukken.
Als het (is ge)lukt, laat ik het weten, mogelijk hebben anderen hier ook wat aan.

groeten, Dré

Ik heb besloten dat de taal C iets te moeilijk is

Ik zal het doorgeven op mijn werk. :slight_smile:

Wat is het verschil tussen de twee talen? dat ze net iets andere keywords gebruiken? De meeste hulp hier gaat over programmeren in C/C++, nog maar weinig bascom gezien, dus ik weet niet in hoeverre de mensen je kunnen helpen.

Ja, je moet wat tijd nemen om aan de syntax van C te wennen, het is niet de meest makkelijke taal, maar zeker niet de moelijkste. Als je even door die syntax heen weet te bijten ken je wel een taal die op vrijwel iedere (micro) computer gebruikt wordt. De tutorials op arduino.cc - ladyada etc en in veel boeken zijn ook allemaal in C/C++. En als je talen als java of C# ind e toekomst tegenkomt die zijn allemaal op C gebaseerd.

Kortom mijn advies is even studeren en bij vragen gewoon het forum gebruiken. Er zijn er genoeg die je willen helpen.
Verder lees - http://zanasi.chem.unisa.it/download/C.pdf - nog steeds het ultieme C boek, niet arduino specifiek - moet je gewoon kopen eigenlijk voor in de boekenkast.

hoi Rob Tillaart,

ik ben groot gegroeid in een Atmel - Bascom nest, vandaar de voorliefde voor deze taal.
ik heb lange tijd niet veel aan programmeren gedaan, toen ik tegen een FEZ project aanliep.
dat werkte met C# en ik ben daarmee aan de slag gegaan.
helaas ben ik niet slim genoeg om daar goed mee overweg te kunnen. (niet iedereen is gelijk aan Einstein)
Bascom lukte indertijd heel goed, dus ik vermoed dat ik dit nu makkelijker kan oppakken dan doormodderen met C
omdat Arduino een atmel heeft, moet het lukken.
op internet heb ik al het nodige gevonden, maar door netwerk problemen, en internet moeilijkheden ben ik daar nog niet diep op ingegaan.

ik ga het proberen, en dan zal ik besluiten met welke taal ik verder ga.
als je eenmaal een intel hex bestand hebt, maakt het niet meer uit hoe dat is gemaakt.

je hoort nog van mij.

Het vervolg:
Ik heb de polariteit van het voedingsblok gevonden, - in het midden en + aan de rand, rare jongens, die Italianen.

Ik ben een nieuw onderwerp gestart: “Bascom voor Arduino” waarin ik mijn ervaringen wereldkundig maak.

Groeten, Dré

Gouden raad: Iedereen gebruikt C/C++ voor Arduino, doe dat ook, dan kunnen veel mensen helpen.

Ik kan niks van C/C++ en toch lukt het mij om ingewikkelde dingen te maken, begin met iets simpel en bouw dan op. Gebruik de syntax reference om dingen op te zoeken.

dit was mijn aller eerste programma dat ik maakte:

http://www.jo3ri.be/a/jo3ri.be/jo3ri/arduino/projects/lcd-16x2-demo

Hoi Jo3ri,

Op internet is heel veel over Bascom te vinden.
Gesprekken worden meestal in het Engels gevoerd, en ook dat is voor mij net iets te moeilijk.
ik kan wel Engels, voldoende voor een pub-conversatie maar voor serieuze zaken zoals dit forum toch net niet goed genoeg. daarom ben ik blij met deze Nederlandse groep.
ik heb het Bascom-boek, maar ook het C-boek gekocht.

binnen deze groep merk ik dat elektronica moeilijk wordt gevonden.
nee, ik ben geen hoogwaardig elektronicus, maar ik heb voor dit forum voldoende elektronica kennis.

Uiteraard kan ik daar anderen mee helpen, zij zien dan vanzelf wel hoe zaken in Bascom wordt aangestuurd of uitgelezen. Bascom is gratis, dus daar kan het niet aan liggen.
als deze mensen dan de Bascom taal zien, is het niet de vraag OF ze overstappen, maar WANNEER ze overstappen. :wink:

groeten, Dré

Hallo,

Uh, in de technische gegevens van de UNO staat "The adapter can be connected by plugging a 2.1mm center-positive plug into the board's power jack.";
In het Nederlands : plus in het midden en - op de rand.

Al vuurwerk gehad?

Groetjes,
Henk SWT

hoi Henk,

Nee, geen vuurwerk, maar bij mij is het precies andersom, de - zit in het midden en de + aan de kant.
Gelukkig is er een 'klootzak diode' in de voeding opgenomen, anders had ik zeker vuurwerk gehad.
Die diode staat keurig in het schema en de beschrijving vermeld, maar ik wilde hem liever niet uittesten.
Veronderstel dat het toch niet waar is, wat er staat. Gelukkig heeft die diode zijn werk goed gedaan.

Vorig jaar ben ik met C# begonnen, het Fez- bordje met robot.
In de beschrijving van Fez staat dat het printje pin compartible is met de Basic stamp van BOE-bot.
Dus kocht ik uitsluitend het printje en prikte dat in de BOE-bot.... Vuurwerk!!
De pin die 3V uit de FEZ naar BOEbot basisprint is dezelfde als de pin waarmee BOE-bot de aangelegde spanning naar het processorbordje stuurt, in mijn geval was dat 9V=.
Dat was iets te veel voor Fez, en ik mocht een nieuwe kopen. Transport, douanekosten bij elkaar bijna 100 euro! Vandaar dat ik nu wat minder vertrouwen heb in beweringen van de fabrikant.

Twee Fez bordjes later ben ik tot de conclusie gekomen dat C# niet voor mij bedoeld is.
Ik ben overgestapt naar Bascom (Fez is geen Atmel, gelukkig is Arduino dat wel)
Arduino is bovendien een stuk voordeliger, dus de keuze is snel gemaakt.

Om ervaring te krijgen ben ik bezig alle Arduino voorbeeldprogramma's te vertalen in Bascom.
Dat gaat redelijk voorspoedig.

Groeten, Dré