RFID scanner + NRF240L1

Hallo,

Ik ben nu bezig met een soort spel op arduino waarvoor ik het volgende gebruik, RFID scanner, motion sensor, IR receiver, photosensor, buzzer, LCD screen met I2C bus.

Nu was ik bijna klaar en moest ik alleen nog de NRF24 erop aansluiten, maar nu kom ik erachter dat die met de MOSI, MISO pins etc. werkt net zoals de RFID scanner, is hier een oplossing voor? Moeten deze echt perse op die pins worden aangesloten of kan ik de NRF24 ook op andere pins aansluiten?
Anders is mijn hele idee gewoon zinloos waar ik nu al die tijd mee bezig bent...

Groetjes.

Je hebt toch een CS pin erop zitten. Dus MISO, MOSI en CLK parallel met die andere en dan de CS op een andere pin zetten......

nicoverduin:
Je hebt toch een CS pin erop zitten. Dus MISO, MOSI en CLK parallel met die andere en dan de CS op een andere pin zetten......

Uhm ik snap niet helemaal wat je bedoelt, heb je misschien een linkje met wat meer informatie als je denkt dat dat beter helpt? Ik wil het zelf ook wel uitzoeken maar ik zou niet zo gauw weten op welke termen ik moet zoeken.

Wat is het probleem ?

Kun je je apparaatje niet aansluiten omdat er 2 op dezelfde pins moeten ?
Of denk je dat je een conflict krijgt als je er 2 op dezelfde pins aansluit ?

De 2e is niet waar, en Nico gaf je al aan waarom niet.
De eerste is iets wat je eenvoudig kunt oplossen.

Je noemt wat je allemaal aansluit op je Arduino, maar nergens vertel je precies wat het is.
Arduino is een heel ruim begrip.
Er zijn veel varianten van.

Een chip heeft een !CS pin.
Dat is een pin die, wanneer die pin laag getrokken word, deze chip mededeelt dat de data op de bus voor die chip bedoeld is.
Een module heeft die pin ook.
Maar daar heeft ie net even een andere naam, namelijk !SS voor Slave Select.
Wat mij betreft een nogal ongelukkig gekozen afkorting.
Dit is de informatie waar Nico het over had.
Je moet er voor zorgen dat iedere module zijn eigen pin krijgt toegewezen, that's it.

MAS3:
Wat is het probleem ?

Sorry ik had het probleem wat beter moeten uitleggen!
Oke ik gebruik dus een RFID-scanner die werkt met SPI pins, deze gebruikt dacht ik (als dit dan de SPI 'pins' zijn... misschien heet het wel heel anders) de CS, MOSI, MISO en de SCK (11, 12, 13), nou zitten deze maar 1x op de Arduino natuurlijk en deze worden al gebruikt door de RFID, als ik de NRF24 module wil gebruiken die ook met de MOSI, MISO pins werkt kan dat niet, want die worden al gebruikt door de RFID scanner.
En als ik het goed hebt werkt het toch niet als ik het op andere pins aansluit?
Als dit klopt, hoe los ik het dan op, ook zoals jullie hierboven vertelden?

Dat kan wel, want je gebruikt een zogenaamd bus systeem dat daarvoor nou juist bedoeld is.
Jouw Arduino (ik weet nog steeds niet welke) gooit een berg data op die bus.
Met de CS pin word tegen 1 unieke module verteld dat die data die op dat moment op de bus staat, voor die module is bedoeld.
En die module mag er dan wat mee gaan doen.
Als de data op de bus niet voor die module is bedoeld, dan moet die er dus gewoon niets mee doen, en de bus dus negeren.

Als je een Uno hebt (en da's niet de enige), dan heeft die er nog een 2 x 3 pins connector op zitten.
Daar kun je de MOSI, MISO en SCK ook vinden.
Dus dat ze er maar 1 keer op zitten is niet waar.

Sorry ik dacht er niet eens aan om m'n arduino te vermelden, omdat ik 't zelf natuurlijk logisch vind maar jullie kunnen dat niet ruiken haha.
Ik heb zelf een echte Arduino Uno (die ik in dit geval ook gebruik), maar ik heb ook een neppe mega en nano als 't moet.
Oke, (zie foto in de bijlage), bedoel je 1 van die 2x6 pins?
En op die moet ik dan de MOSI, MISO en SCK op aansluiten, en als ik het goed begrijp is er dan wel maar 1 CS pin, maar ik moet dan beide modules op die CS pin aansluiten toch? :slight_smile:

Bedankt voor de hulp!

illu-arduino-UNO.png

In jouw geval zou ik het zeker doen..... mas schrijft een heel epistel wat de betekenis is.... en ik betwijfel of je dat gelezen hebt.......

Ik heb het echt allemaal gelezen maar ik begrijp het niet zo goed, ik snap nu in ieder geval dat die pins waar ICSP bij staat dat die ook een MOSI, MISO en SCK hebben, dus daar kan ik er nog eentje op aan sluiten.
Maar ik begrijp niet helemaal wat je met de CS pin bedoelt Mas, kan ik gewoon 2-13 als een CS pin nemen, of moet ik die parallel aansluiten, zoja hoe dan precies? En heb ik de CS pin eigenlijk wel nodig voor de NRF24, want ik heb wel deze pins nodig de CSN en de CE, bedoel je die dan of? Sorry ik begrijp het niet helemaal.

In jouw sketch staat ergens boven in het volgende

RF24 			radio(9, 10);

Maak daar gewoon van bijv:

RF24 			radio(8, 9);

Nu schuiven de pinnen 9 en 10 naar 8 en 9.

tutti....

Oh.. het is gewoon zo simpel dus, mag ik die ICSP pins gewoon direct mijn NRF24 op connecten? Of moet ik er iets speciaals voor doen? Ik heb gegoogled maar er staat eigenlijk vrijwel niks over dus denk dat het niet hoeft, kan iemand dit confirmen voordat ik iets fout doe, want wat ik er wel over las is dat als je een HIGH en een LOW bij een OUTPUT gebruikt bij 1 van die pins dat je je Arduino beschadigt (snap het verder niet helemaal).

Maar bedankt Nico, goed om dit te weten!

Nico kan ik ook 7, 8 en 9, 10 gebruiken?
Zeg maar

RF24 radio(7, 8);

En

RF24 radio (9, 10);

Niet zo...... radio definieer je nu 2x

Ohja sorry wat stom van me, maar waarom moet ik ze dan 1 verschuiven?

Waar heb je het nu de hele tijd over?........

nicoverduin:
Waar heb je het nu de hele tijd over?........

Nou ik snap niet waarom u/jij de radio pins verschuift van 9,10 naar 8, 9...

Nog een keer duidelijk wat ik bedoel: Ik heb een RFID scanner die MOSI, MISO and SCK gebruikt met SPI. Nou wou ik een RFID scanner tegelijkertijd met een NRF24 module die ook deze pins gebruikt Nu wist ik niet dat je nog meer van deze pins op je Arduino had. Nu ben ik er inmiddels achter dat er onder op je bord 6 pinnen zitten met de tekst erboven ICSP, kan ik deze gewoon direct gebruiken ook al zijn 11, 12 en 13 in gebruik?
En dan heb ik nog de CSN en de CE pin die ik ergens op moet aansluiten voor de NRF module, kan dat op alle pins, want dan is mijn probleem opgelost.

Ik geef het op. Misschien heeft mas het geduld......

Ik snap niet echt wat ik fout doe :confused: :confused: :blush: :blush:

Het probleem is dat je nog veel niet snapt, en dat je steeds meer fouten maakt.
Je ziet steeds meer dingen die parallel gaan lopen met waar je naar vroeg, en die wil je dan gelijk mee oplossen.
Dat gaat je niet lukken.
Los je vraagstukken stuk voor stuk op.

De laatste fout is dat Nico tegen je zei dat je a OF b kon doen, en jij vroeg of je dan ook b EN c kunt doen.
En dan krijg je dus het antwoord dat Nico je gaf; nee.
Je moet heel precies zijn met wat je in je code schrijft, want anders gaat het fout.
Zo nauwkeurig moet je ook in je berichten zijn.
En je moet de gegeven antwoorden ook meerdere malen lezen want er zit meer in dan jij bij de eerste keer lezen ziet.

Als jij ziet dat er een CSN (Chip Select (Not) vermoed ik) en een CE (Chip Enable) pin op je module zitten, zou je dan niet gaan uitzoeken waar die pins voor zijn, en hoe je die moet aansturen ?
Als ze betekenen wat ik hierboven zei, dan is de ene actief als ie LOW ziet, en de andere als ie HIGH ziet.

Jouw beide modules die MOSI, MISO (wat betekenen die twee termen eigenlijk ?), en SCK hebben, kunnen parallel worden aangesloten op de Arduino.
De andere pinnen zijn uniek voor 1 module, en die moet je dus ook als zodanig aansturen.
Volgens mij is dit de 3e keer dat ik dat vertel in deze thread.

MAS3:
Het probleem is dat je nog veel niet snapt, en dat je steeds meer fouten maakt.

Sorry klopt, ik begrijp er inderdaad helemaal niks van.

MAS3:
De laatste fout is dat Nico tegen je zei dat je a OF b kon doen, en jij vroeg of je dan ook b EN c kunt doen.

Klopt, dit komt dus omdat ik het niet helemaal begrijp.

MAS3:
Als jij ziet dat er een CSN (Chip Select (Not) vermoed ik) en een CE (Chip Enable) pin op je module zitten, zou je dan niet gaan uitzoeken waar die pins voor zijn, en hoe je die moet aansturen ?

Heb ik gedaan als het goed is werken deze met SPI en moet ik deze definen aan het begin van de code, bijvoorbeeld de
RF24 radio(7, 8)
de 7 en 8 zijn dan de CSN en de CE pinnen.

MAS3:
Jouw beide modules die MOSI, MISO (wat betekenen die twee termen eigenlijk ?)

MOSI = Master Output Slave Input
MISO = Master Input Slave Output

MAS3:
kunnen parallel worden aangesloten op de Arduino.

Sorry dit begrijp ik ook niet helemaal, heb je hiervoor misschien een foto of iets, ik snap natuurlijk dat je serie en parallel hebt maar ik snap niet zo 1, 2, 3 hoe je iets parallel op de Arduino moet aansluiten.

MAS3:
Volgens mij is dit de 3e keer dat ik dat vertel in deze thread.

Nogmaals sorry :S

Om nog meer fouten te voorkomen vraag ik me af, bedoelen jullie dit? Of is dit mogelijk? In de bijlage heb ik in Fritzing een foto gemaakt met de pinnen. Zoals je ziet ga ik de NRF24 via pin 5 en 6 'besturen' via SPI communicatie. En sluit ik de MOSI, MISO, SCK, GND en VCC van de NRF24 aan op die 6 pinnen daar op het Arduino board. De RFID stuur ik aan met de pinnen 7 en 8 ook via de SPI communicatie.
De RFID kon ik niet vinden in Fritzing dus die moet je je even inbeelden op het breadboard (ik heb niet de voeding pinnen erbij gezet in Fritzing voor de RFID maar dat is nu even niet van belang).
Doe ik nu weer wat heel stoms? Of is dit wel goed...?

Nogmaals bedankt voor de hulp en het geduld.