introductie en meteen een vraag ivm LRA LVM061530

hallo leden.
Ik ben totaal nieuw in het Arduino wereldje en probeer me te verdiepen in de materie :slight_smile:

ik heb een vraagje ivm met het aansturen van de LVM061530 en google bracht me niet meteen raad.

ik zou graag meerdere LVM061530 aansturen MET dezelfde actie. een minimum van 20 stuks :o

Wat of waar kan ik een passende driver daarvoor vinden of ( laten ) bouwen om de LRA's evt parallel zo te sturen.

dank bij voorbaat

Ik heb het volgende gevonden op een Arduino forum. Daar wordt verwezen naar een H-bridge. Misschien kan dit je helpen. Als ik meer wist over wat je juist wou doen kon ik je misschien beter helpen. Hier is de link.

https://forums.adafruit.com/viewtopic.php?f=22&t=117271

Mvg
Mike

hey Mike , bedankt voor de snelle reactie.

ik wil een 20 tal LRA's gewoon laten vibreren, heel simpel projectje.
Indien mogelijk aan een vrij te kiezen of variable frequentie.

aanhangend vind je de specs

Kris

LRA-LVM061530.pdf (1.06 MB)

permeke:
hallo leden.
Ik ben totaal nieuw in het Arduino wereldje en probeer me te verdiepen in de materie :slight_smile:

ik heb een vraagje ivm met het aansturen van de LVM061530 en google bracht me niet meteen raad.

ik zou graag meerdere LVM061530 aansturen MET dezelfde actie. een minimum van 20 stuks :o

Wat of waar kan ik een passende driver daarvoor vinden of ( laten ) bouwen om de LRA's evt parallel zo te sturen.

dank bij voorbaat

ik had deze link ook al gevonden , maar daar spreekt me van 2 LRA's onafhankelijk van elkaar wat bij mij het geval niet is.
Ik denk dat ik gewoon een driverboard nodig heb die de stroom kan leveren voor die 20 stuks.
Bovendien moeten de LRA's niet synchroon acteren, gewoon de actie krijgen is voldoende.

Kris

De drivers doen meer dan enkel stroom leveren. De uitgang van de driver is een wisselspanning met een frequentie die zo dicht mogelijk bij de resonantiefrequentie van de LRA ligt. De uitgang van de driver wordt teruggekoppeld aan de ingang, zodat het hele systeem (driver + LRA) oscilleert aan de resonantiefrequentie.
Aan de resonantiefrequentie (rond de 200 Hz) zal je de grootste trillingen hebben (dit is de bedoeling).

De frequentie is niet vast, maar hangt af van variaties in het productieproces, ouderdom, temperatuur, waaraan de LRA bevestigd is, etc. Het optimale frequentie-window is vrij smal, dus de driver kan niet vast ingesteld worden, maar moet alles constant regelen op basis van de feedback.

Ik heb geen idee wat er gebeurt als je verschillende LRA's aan één driver hangt. Misschien oscilleren ze dan allebei aan de juiste frequentie, misschien wordt het systeem stabiel en oscilleert het niet meer, of misschien oscilleert het geheel aan een verkeerde frequentie, waardoor de amplitude veel te laag is. In dat laatste geval kan je de RC-waarden in de terugkoppeling misschien wat tweaken om de frequentie weer juist te krijgen.

Pieter

Ik heb er ééntje aan een oscillator gehangen en ja hoor rond de 300hz heb ik de max resonantie, dus ik veronderstel dat als ik er meerdere in parallel ga schakelen op dezelfde oscillator ze alle twintig min of meer wel zullen resoneren.

omdat de window erg klein is, lijkt het mij dat je een paar frequenties moet gebruiken, dan trillen ze alleen niet samen, en dat kan een nadeel zijn.

shooter:
omdat de window erg klein is, lijkt het mij dat je een paar frequenties moet gebruiken, dan trillen ze alleen niet samen, en dat kan een nadeel zijn.

ok, begrepen .