pcb maken met freesmethode

Hallo
Er zijn voor zover ik weet verschillende methodes om een PCB (fysiek)te maken.
De methode die ik graag zou gebruiken is deze waarbij je vertrekt van een koperbeklede plaat (ik heb er liggen) en met een frees koper weg neemt. (Printed circuit board milling - Wikipedia

Ik heb geen ervaring met het maken van pcb en ik denk ook niet heel veel pcb's te maken. De grote voordelen die ik zie voor mij voor een frees aanpak zijn:
-> blijft werken (ik bedoel dat als ik koper beklede plaat en de machine heb; ik er binnen 10 jaar nog kan maken)
-> direct beschikbaar (ik bedoel dat ik geen 2 weken moet wachten zoals bij bestellingen van PCB's)
-> Ik snap hoe het werk.
-> Ik heb geen zin meer om hopen draadjes te solderen die dan na verloop van tijd loskomen :frowning:

De voordelen die ik zie ten opzichte van men huidige aanpak (eiland bordjes) zijn
-> minder soldeer werk
-> Betere documentatie van de gemaakte schema's
-> Software validatie van de gemaakte schema's
-> Betrouwbaardere oplossing (elektronisch gezien doordat er minder verbindingen door mij gemaakt worden)

Wat ik zoek is een klein (10cm op 10cm is ruim voldoende) (relatief) goedkoop toestel waar ik dus pcb's mee kan frezen.
Het mag gerust een uurtje duren voor het machientje klaar is met frezen.
SMD ondersteuning mag maar hoeft echt niet.

Maar ik kan het helemaal mis hebben.
Ik zit dus met een hele hoop vragen: waaronder
Zijn er hier leden die hiermee ervaring hebben en die willen delen?
Zijn er hier leden die tevreden zijn van hun pcb frezer en die willen aanprijzen met merk model ...
Zijn er hier leden die zo tevreden zijn dat ze een grotere gekocht hebben en hun oude in de kast liggen hebben en kwijt willen?

Met vriendelijke groet
Jantje

Ik heb wel eens van dat soort apparaten zien draaien op een CNC beurs (zie tevens : http://cnczone.nl/). Wat ik wel heb begrepen dat het nogal een vrij prijzig en zeer hoog toerental freesmotortje is. En dat maakt het gelijk nogal prijzig. Op kickstarter is ook zo'n project met zelfde probleem (prijzigheid). Vroegah..(ergens midden 70'er jaren) heeft iemand voor mij eens een PCB gemaakt bij Hoogovens (tegenwoordig TATA). Maar dat was wat duurder apparatuur.
Als ik de youtubes bekijk dan zijn de resultaten niet altijd geweldig. Oorzaken vaak slechte motor, besturing, geleiding, en free. Tja wat houd je dan over....
Een ander nadeel vind ik zelf van het zelf fabriceren van dual sided boards is dat je geen door metaliseer faciliteiten hebt en dus moet terug vallen op ofwel draadjes door solderen (top layer->bottom layer) of van die speciale eyelets moet gebruiken.
En als ik dat hele kostenplaatje bij elkaar optel (ook al zijn dit zeer leuke projecten :grin: ) dan wacht ik liever 2 weken. Ook zou je nog eens kunnen kijken bij de FABLAB's.

nico
bedankt voor je feedback.
je link naar cnczone.nl heeft me geleerd dat diepte heel belangrijk is voor de standtijd van de freesjes. Daar had ik natuurlijk niet aan gedacht. Een autoleveler lijkt me dan ook noodzakelijk. Alhoewel ... daar ik niet denk veel bordjes te maken ....

FabLabs zijn een optie maar veel is er niet bij mij in de buurt. (Zelf een opstarten?) Op de tijd dat ik heen en weer ben heb ik al heel wat draadjes gesoldeerd. (en daar word ik dan ook beter in :wink: )

de LPKF ProtoMat D104 lijkt me wel wat maar die zal wel heeeeeel prijzig zijn.

de throuhhole zonder connectie is (voor zover ik het niet weet) is volgens mij niet echt een probleem voor mij. De meeste bordjes die ik maak zijn gewoon de juiste pinnen naar een connector brengen. Hier en daar een stroom beperkende weerstand erbij en af en toe een transister, mosfet, RC of spanningsbrug schakeling.

Wegens men beperkte electronica kennis gebruik ik voornamelijk shields en breakouts en dat is dan voor mij ook direct het grootste probleem met de "soldeer shields"
Neem een mega en wat shields. Dan moet je de soldeer shield tussen de mega en de andere shields zetten (wegens bijna alle shields zijn gemaakt voor een uno en ik wil die 54 pinnen kunnen gebruiken) Maar dan heb je maar een klein plaatsje over om connectors te plaatsen.
Met een experimenteer gaatjes bord kom je al wat verder maar je kan niet zomaar van de binnenkant naar de buitenkant (headers zitten in de weg)

Ben ik alleen met deze problemen? :smiley_cat:

Met vriendelijke groet
Jantje

Het nadeel wat ik zie is dat kwalitatief goede freesjes prijzig zijn en dat ze door een foutje in de aansturing of door te hoge freessnelheid makkelijk kunnen breken.
Een ander nadeel is dat er een behoorlijke hoeveelheid fijn stof/gruis van de printplaat in de lucht wordt geslingerd. Dus een aparte goed afsluitbare ruimte lijkt me beslist noodzakelijk.

Een voordeel is dat je met dezelfde machine ook de gaatjes kunt boren , wel een ander boortje gebruiken natuurlijk.
Een tweede groot voordeel is dat je met zo'n machine hele mooie frontplaatjes kunt maken. Gaten voor een b.v. display of connectors kun je perfect frezen. Mits de software dit allemaal ondersteunt natuurlijk.

Ik ken iemand die heeft 20 jaar geleden zelf een grote freestafel (1 x 1.6 meter) gebouwd en de elektronica ontworpen/gebouwd. ook de software heeft hij zelf geschreven. Het was een flink project wat flink wat duiten en heel veel tijd heeft gekost.
Maar voor perfecte frontjes kon hij wel zorgen.

cartoonist
Bedankt voor je input.
Ik heb hier een freestafel staan en men eerste gedacht was om er een cnc van te maken. Nadeel is dat je dan geen freestafel meer hebt :frowning: en natuurlijk ook nogal overkil om een pcb te maken.

Ik zou eigenlijk liefst iets kopen dat werkt. Kwestie van tijd te besparen.
Het zal me al tijd genoeg kosten om met de software aan de slag te gaan.

Met vriendelijke groet
Jantje

Maandblad Elektor heeft bij dezelfde leverancier als de LPKF een aantal jaren terug een zelfbouw systeem geïntroduceerd.
Dat was de Profiler (forum link).
Franklin Industries (die leverancier) heeft inmiddels de geest gegeven voor zover ik heb meegekregen.
Maar in het forum dat hierboven gelinkt is, staat heel veel informatie die voor jou denk ik precies op maat is.
Gauw daar maar eens gaan kijken zou ik zeggen.

Aangezien je er dus niet meer nieuw aan kunt komen, maar eens zien of er daar op het forum ook wat word aangeboden, of op andere koopsites.

Overigens maakt het een hoop kabaal, en is heet het overwegen waard om er een stofzuiger bij te maken (zit er dus standaard niet op).
Ook die dingen komen aan bod daar.

Jantje:
Ik heb hier een freestafel staan en men eerste gedacht was om er een cnc van te maken. Nadeel is dat je dan geen freestafel meer hebt :frowning: en natuurlijk ook nogal overkil om een pcb te maken.

Hieruit begrijp ik dat er aan denkt om iets te kopen/maken wat alleen met X en Y besturing werkt, de hoogte maak je dan met de hand instelbaar. Als je ook de derde Z-as bestuurbaar hebt dan kun je in de diepte freezen in een aantal kleine laagjes. Alleen dan kun je (mooie) frontplaatjes frezen natuurlijk.

Jantje:
Ik heb hier een freestafel staan en men eerste gedacht was om er een cnc van te maken. Nadeel is dat je dan geen freestafel meer hebt :frowning: en natuurlijk ook nogal overkil om een pcb te maken.

Met vriendelijke groet
Jantje

Mag ik vragen waarom je schrijft "dan geen freestafel meer te hebben"?
Een cnc gestuurde frees is eenvoudig, maar wel met grotere nauwkeurigheid, handmatig te bedienen.
Ik ga mijn Emco FB2 frees ombouwen en wil je met alle plezier de info hiervan sturen.

Frits1956:
Mag ik vragen waarom je schrijft "dan geen freestafel meer te hebben"?
Een cnc gestuurde frees is eenvoudig, maar wel met grotere nauwkeurigheid, handmatig te bedienen.
Ik ga mijn Emco FB2 frees ombouwen en wil je met alle plezier de info hiervan sturen.

Ach dat had ik dan verkeerd begrepen.
Ik heb een hbm BF 25 HBM BF 25 Freesmachine | HBM Machines
Ik meen me te herinneren dat HBM vroeger pakketten verkocht om om te bouwen maar ik vind die niet meer.
Dat deed me nadenken of het wel een goed idee was en toen las ik op een paar fora dat ombouwen niet zo goed was.
Ik weet het zelf niet....

Met vriedelijke groet
jantje

cartoonist:
Hieruit begrijp ik dat er aan denkt om iets te kopen/maken wat alleen met X en Y besturing werkt, de hoogte maak je dan met de hand instelbaar. Als je ook de derde Z-as bestuurbaar hebt dan kun je in de diepte freezen in een aantal kleine laagjes. Alleen dan kun je (mooie) frontplaatjes frezen natuurlijk.

Neen een freestafel heeft x y en Z.
Das geen probleem.

Dag MAS3
Ja die profiler is zo ongeveer wat ik zoek. Wel wat groot. Er wordt op dit moment een aangeboden voor 1200 euro :o .
Daar heb ik een xcarve voor die wel op code werkt https://www.inventables.com/technologies/x-carve
Veel te veel opties
Met vriendelijke groet
Jantje

de hbm is een mooie cnc paar stappenmotoren erop en gaan, alleen heb je om een print te frezen, meer precisie en een veel snellere tol moeten hebben.
een xy plotter is veel beter en vrij simpel te maken.

een 3D printer kun je ook heel goed als printenmaker inzetten.

Dat is precies wat ik wilde opperen, shooter.
Een 3d printer aanschaffen en dan de extruder vervangen door een boormachine.
Moet je wel een heel kwalitatieve boormachine (= duur) voor gebruiken dan.

Ik heb even wat 3D printers gegoogeld en dat lijkt me eigenlijk niet zo veel goedkoper.
Goedkope DYI printers hebben een resolutie van 0.1mm maar ik vrees dat dat met een snel draaiende kop wel een heel wat minder zal zijn.
De betere aan ook al snel naar 1000 euro.

Wat ik wel meen te zien is dat enkel nico echte ervaring heeft. Nico zijn informatie klinkt me in de oren als "een geavanceerd toestel is goed. de rest is maar zozo".
Dat verklaart dan misschien ook waarom er zo weinig ervaring is in vergelijking met het aantal aangeboden tools.

Zal ik me moeten neerleggen bij fablab?

Met vriendelijke groet
Jantje

Ik werk/speel nu inmiddels ruim 3 jaar met mijn 3D printer. Het is een Reprap en die gaat het zeker niet halen. Rekenkundig kloppen die cijfers wel, maar in de praktijk krijg je toch te maken met de marges van de riemen. En ga je werken met een mooie precisie worm, dan loopt dat in de cijfers. Overigens een collega van mij is er nu een zelf aan het bouwen met extruded aluminium. Dat ding zal wel ergens in het najaar gereed zijn en dan gaan we ze een keer naast elkaar zetten om 3 technologische vergelijkingen te maken. Neemt niet weg dat ik nog altijd heeeeeel veel plezier van dat ding heb. ff een hulp stukje maken.... ff printen en klaar.
En voor wat het zelf maken van printen betreft, ben ik inmiddels gestopt tenzij er echt haast bij is en het is voor mijzelf. Is het voor een klant dan ga ik wel naar Eurocircuits. Maar dan betaal je wel de hoofdprijs.
Voor de reset ga ik nog steeds naar IteadStudio.com. Soms is het 2 weken en soms 3. Ach je went er aan en gaat je logistiek daarop inplannen.
Ik heb recentelijk nog een printje gemaakt voor een lak machine voor vishengels. Simpel schakelingetje voor een Attiny85. 10 printjes (5 x 5) kosten. 14.50 euro (jammer dat de us$ nog zo duur is). Maar dan nog, voor die prijs kan ik geen mooie bedrukte PCB maken met doormetaliseren van de gaten. Maar zelfs zonder die opdruk ben je toch altijd weer ff in de weer met PCB's zelf maken:

  • fotograveren
  • etsen
  • boren
  • groene folie erop drukken (dat vind ik dan weer mooi:))
    Een CNC frees ga ik er nooit mee terugverdienen.....

Als je helemaal goedkoop uit wil zijn is dit misschien wel de oplossing : pcb-mill-for-under-10

Ik denk dat ik nico zijn advies ga opvolgen.
Gewoon pcb's bestellen.
En als het rap moet gaan gewoon gaatjesbord en draadjes.

Het zou zou leuk geweest zijn om iets in huis te hebben maar dus niet.

Met vriendelijke groet
Jantje

die freestafel is helemaal geengek idee hoor, lekker stevig en door de schroefdraad precies, wel langzaam, maar dat is hier niet erg want je kunt toch niet snel frezen.
alleen de frees moet snel draaien omdat de diameter zo klein is. en natuurlijk zo kort mogelijk en stevig.
dus op het frame met een lijmtang is goed mogelijk.
de Z as kun je ook door het werkstuk op en neer laten gaan.

Ik ga het freestafel idee nog eens goed bekijken. Al bij al kan het echt zo moeilijk niet zijn om een motor op de conus van men frees(Z-as) te zetten om zo ook heel hoge draai snelheden te halen. Misschien kan dat dan zelfs met een autoleveler.
En een cnc frees wil ik zowiezo.
Daar 1 draai 2mm beweging geeft (op x en y; z weet ik zo niet) en de steppers 200 steps per draai hebben zou dat 0.01mm precisie moeten geven. En hier heb ik geen schrik voor trillingen die de precisie omlaag kunnen helpen. :wink:
is er iemand die mij aan goede (beginners niveau) documentatie kan helpen over hoe ja dan moetwerken met zo een cnc machine?

Met vriendelijke groet
Jantje

kijk eens bij rijkwillemse.nl, of op cnczone.nl zo zijn er nog wel meer hoor.