Hur gör man för att styra fläkthastigheten på en 230V fläkt ?

Jag har en kamin som jag eldar i hemma med en fläkt inbyggd. Idag har jag en typ dimmer som jag har kopplat till fläkten. Jag hade velat bygga någonting där jag kan kontrollera fläktens hastighet automatiskt.

Helst av allt så hade jag byggt en där jag steglöst kan ändra fläktens hastighet men av de lösningar jag sett hittils har jag inte förstått hur jag ska göra. Om det är lättare så hade jag varit nöjd med 3 olika steg(3 olika fläkthastigheter), kankse 3 olika reläer som har någon komponent bakom sig som gör att fläkten går långsammare.

Är det någon här som skulle kunna förklara för mig hur jag ska göra och vilka komponenter som behövs?

Hej trashhead

De flesta fläktar kan styras med något som kallas PWM (puls width modulation / pulsbreddsmodulering).

An Arduino kan pulsbreddsmodulera i 256 nivåer, vilket är så många att det kommer upplevas som steglöst.
Du skulle kunna koppla så här:


Komponenten uppe till vänster är en Mosfet. Eftersom Arduinon inte klarar ge ström direkt till fläkten (fläkten behöver både högre spänning och mer ström än Arduinon kan leverera) används en Mosfet för att styra en högre spänning+ström. En Mosfet fungerar ungefär som ett relä, förutom att den kan växa mycket snabbare (tusentals gånger per sekund).

I bilden använder jag en Arduino Nano. Vilken sort har du tänkt använda?
Vilken spänning vill fläkten ha? Går fläkten på 230V funkar inte en Mosfet tror jag.

Nästa steg blir input: Vad ska styra hur snabbt fläkten går? Är det en koldioxidmätare? En termometer? Ett vred (som på en dimmer)?

EDIT: Argh, ser nu att du skrivit i rubriken att det är en 230V-fläkt. Attans. Dumma mig.

Jo precis, 230V fläkt. Det kommer bli en arduino nano(tror jag) som kommer läsa av en temperatursensor. Hur skulle man här ange vilket varvtal man vill ha på fläkten. Vad skriver jag till mosfeten för att förstå att ah ahn vill ha ca 50% fläkthastighet. Det hade varit trevligt om det var så lätt som det där ser ut men du säger alltså att man måste göra annorlunda för 230V ?

@mfalkvidd det där funkar inte med 230 v AC ... :o :o

Hej Trashhead,

til 240V väkselströms styring använder man normalt Triacs. Arduinoen kan också styra dom.

Google "triac dimmer" ock titta på många kredslopsdiagrammer for att forstå huved ideen.

En bra Forum artikel är Controlling TRIAC using DIGITAL pot for a 220v 500w dimmer - #11 by billhowl - Project Guidance - Arduino Forum

Jag såg en liknande bild för någon dag sedan och beställde snabbt från kina dessa komponenter:
H11AA1 (url)

MOC3052 (url)

Q6015L5 (url)

Och lite mer grejjer, i denna bild pratar dem om dessa:
4N35
MOC3020
BT139

Kan jag använda dem jag redan beställt ?

Hur ska man tolka bilden ? Är det den där 4N35 som skickar ett interrupt till arduinon vid detta "zero crossing" ? Vad gör den där MOC3020 ?

Det är svårt når man börjar att veta vad är viktigt på olika komponenter. Där finns rigtigt många som kan göra det här. Jag är inte utbildad eller erfaren i design, så inga garantier här.

Så du måste titta på data blad på f.ex. MOC3052 och MOC3020 (bare skriv ind i Google), och se vad är skilnanden. Jag gissar att den ene kan klara mera ström eller spänning eller är lite snabbere. Och du vet/gissar om det är viktigt i det du vil göra, och så kan byta rundt.

Kredsloppet har en diodebro (B1), får at få pulserende jämnström som går ind i optoisolatoren (4N35) och blinker lysdioden. 45K modstånden gör at den inte sprängs af 240V men begränser strömmen och der bara är få volt på dioden. PÅ den anden sida kommer 5V genom phototransitoren och Arduinoen kan se om LEDen lyser. Det kan användas til en interrupt eller bare "poll" (loop där tittar hele tiden).

Output sidan är signalet från Arduionon begränsat med 330 Ohm modståndet så den inte forstör Arduinoe med at dra for mycket ström genom lysdioden i MOC3020. När den lyser kommer ström genom triacen som ger ström til den yttre triac (BT139) Så blir den strömförende indtil nästa ZeroCross där slockner den igen.

So om du byter en komponent med det du har köpt så skal se på skillnaden i ström tolerance i lysdioder (dom brukar likna varandra) och om dom klarar dom 240V du har. (Jag har inte googlat och läst, men gissar bara att alt det där bytbart om du har köpt delar från et liknande diagram)

Denna bild ser betydligt lättare ut men kan den funka ?

En annan fråga. Om jag struntar i en "smart" lösning utan istället använder 1-2-3 relän som jag slår på och av och bakom reläna så har jag ett "motstånd" eller dyl. I denna bild, vad behöver jag sätta där frågetecknet är för att fläkten ska gå i ca 25% av farten ?

Det funkar ... men pga tur.

En Triac är släckt, til du sätter ström på styre benet. Så är den tänt också när styr strömmen stängs af. Den slocknar först når huvedspändningen går til nol. Tursamt nog är det det den gör 100 gångr i sekundet.

Därför mäter man nol-punktet med input kredsloppet, så man kan tajme hur lång en tid af en (halv) veksel våga man är tänt.

PWM'en i Arduino tänd/släcker med 400Hz(cirka) Så derfor vil der altid vara en kvart af en våg med tänt. Det är kanske nog får at fläkten stannar. Du kan altid tilfoga nol-punktsmätningen om det inte funkar bra nog. Du kan göra din ägna PWM i software der är mycket långsammere, f.ex 10Hz. (Kan lätt programmeres med läsa millis() värdet i loop() ). Om fläkten har tung inerti vil det funka. Kansk blir ljuden obehaglig.

Se denne bra artikel.

Andra frågan: Jag vet inte vad du mener med 1-2-3 relä och ser intet frågetecken på teckningen.

Med 1-2-3 relän menade jag bara 1 eller 2 eller 3 st relän. Så har jag olika "motstånd" bakom de olika så kan jag switcha mellan dem med arduinon. Bilden ville inte funka, här kan man se bilden:bild

Det vil funka, ja. Så måste du räkna hvilken effekt fläkten tar nu ( Volt x ampere, om den inte står Watt), så räkna ud hur mycket mindre ström der skal vara ved 70% af den effekt, och så kan du räkna vad modståndet skal vara. (Första google hit : Watts/Volts/Amps/Ohms Calculator - där finns andra ) Fremför alt skal du r¨kna hur många WATT modståndet tager - och en 10 Watt modstånd er stor og dyr ( stor som et batteri ) og skal sitta med luft så den kan kyla.

Du kan också använda en kondensator. Den vil också begränsa strömmen och det funkar pga väkselström, men 50Hz er så långsamt at det skal vare en STOR kondensator. Det kan man också räkna sig frem - och det er mycket beroende på motorens type (hvad den skal ha af ampere )

Jag provade köra fläkten på full effekt. Då säger min mätare att den drar 190w. Säg 50% av den är ca 100w. Om jag skriver in 100w på den där sidan och 230v så säger den att motståndet blir 529ohm...kan det stämma? Ett sådant motstånd kostar ju typ ingenting? Är det dem här små blå vi pratar om? motstånd. Fast här står det 500ohm 1w. Ska jag alltså ha 500ohm 100w?

Typ som denna? 500ohm100w.

Vilken av dem är mest energisnål? Motstånd eller kondensator? Om jag skulle välja kondensator vad är det jag behöver veta om fläkten? Är det vad det är för typ av fläkt eller bara hur många ampere den drar vid full fart?

Uppskattar hjälpen, tack så mycket :slight_smile:

I denna bild. Är det vanliga små motstånd man ska använda i denna ?
Eller måste man räkna ut vilken watt dem ska vara på osv osv ?

Nu har det börjat komma små paket i min brevlåda. Först ut är zero-crossing-optocouplern H11AA1 från fairchild semiconductors. Jag har följt ungefär denna skiss:

Men olika siter säger olika värden på resistornerna. Hur räknar man ut vilka motstånd man ska ha ?
Provade sätta dit några jag tyckte borde passa och det verkar funka, 100ggr i sekunden så triggas mitt interrupt men det började lukta konstigt och motstånden mörknade :/.

Här är länken till H11AA1 datashhet: datasheet h11aa1

Här är några bilder från pdf'en:

Hur utläser man från dessa hur många ohm motstånden ska ha samt vilken wattstyrka de ska ha ?

Det rekker nok med små motstander 1/4 W eller så. For sikkerhets skyld kan du regne på effekten:

P = U^2/R

P = effekt W, U = spenning V, R = motstand Ohm