is het verstandig om met een variabele weerstand een spanningsdeler te maken?

Twee weerstanden is vele malen goedkoper :slight_smile:

Mijn kennis is behoorlijk verroest; dit is hoe ik me het herinner :wink: De waarde hangt van twee factoren af.
1)
Uitgangs weerstand van de sensor (hoeveel stroom de sensor kan leveren); als je de totale waarde van de deler te klein maakt, kan de sensor niet voldoende stroom leveren. Het hangt dus af van de sensor die je gebruikt.
2)
Ingangs weerstand van de ingang; als de waarde van de weerstand in de deler naar grond te groot is, zal de ingangs weerstand de deler beinvloeden end zal de deler een lagere uitgangs spanning geven.

De ingangs stroom van een 328 is 1uA @5V, dat is dus een weerstand van 5 MOhm; de weerstand naar grond moet dan minimaal 10x kleiner zijn (500 kOhm) om be-invloeding een beetje binnen de perken to houden; grotere factor is beter, bv 50 kOhm of 20 kOhm. Je kunt dan zelf de andere weerstand berekenen.

Als de totale weerstand b.v. 10 kOhm is, moet je sensor minimaal 500 uA (@5V) kunnen leveren. Dat zal in de meeste gevallen geen probleem zijn.

Opmerkingen:
1)
Hogere impedanties (weerstand waardes) resulteren er in dat het circuit gevoeliger is voor storingen.
2)
Lagere weerstand waardes resulteren in een hoger stroom verbruik.