Nederlandse videoserie - Arduino voor beginners

Omdat niet iedereen de Engelse taal even machtig is, ben ik begonnen met het maken van Nederlandstalige video tutorials voor beginners in de wereld van Arduino. Je begint met een knipperend LED en dat wordt opgebouwd naar werken met een LCD scherm etc. Op dit moment heb ik 14 18 31 lessen klaar.

Bij alle lessen staat de Arduino code en links naar de benodigde onderdelen bij Nederlandse winkels en Ebay

Om de lessen ook voor mensen met een gehoorbeperking toegankelijk te maken, ben ik begonnen met het toevoegen van ondertitels. Omdat dit erg tijdrovend is zijn deze nu alleen voor de eerste 6 lessen beschikbaar.

Mijn idee is om later complete projecten te gaan uitleggen zoals eigen videogame, weerstation etc.

Dit Youtube kanaal is te vinden op YouTube: Bas on Tech - Nederlands of https://arduino-lessen.nl

2 Likes

Ziet er goed uit. Zeker voor de beginners. Hoewel het maar afwachten is of ze het geduld kunnen op brengen om een filmpje af te kijken. Mijn ervaring met veel studenten is dat ze zichzelf de tijd niet gunnen. En google is tenslotte your greatest enemy :slight_smile:

nicoverduin:
Ziet er goed uit. Zeker voor de beginners. Hoewel het maar afwachten is of ze het geduld kunnen op brengen om een filmpje af te kijken. Mijn ervaring met veel studenten is dat ze zichzelf de tijd niet gunnen. En google is tenslotte your greatest enemy :slight_smile:

Thanks! Daarom staat er onder de video's een link direct naar de code met commentaar zodat degene die niet het geduld hebben toch de uitleg kunnen lezen :wink:

Goed initiatief,

Zou het makkelijker zijn om eerst de tekst (vanuit script) te schrijven en dat voor te lezen,
dan heb je meteen de ondertiteling. (kost wat meer energie vooraf ipv achteraf)

Zou graag ook links naar nederlandse winkels zien, die hebben veel snellere levertijden en als de studenten net zo ongeduldig zijn als Nico zegt, dan zou dat een voordeel kunnen zijn.

robtillaart:
Goed initiatief,

Zou het makkelijker zijn om eerst de tekst (vanuit script) te schrijven en dat voor te lezen,
dan heb je meteen de ondertiteling. (kost wat meer energie vooraf ipv achteraf)

Zou graag ook links naar nederlandse winkels zien, die hebben veel snellere levertijden en als de studenten net zo ongeduldig zijn als Nico zegt, dan zou dat een voordeel kunnen zijn.

Ik heb een script met wat trefwoorden, maar niet letterlijk de teksten. Dit om het geheel natuurlijk te houden en niet als een robot alles op te lepelen.

Als het goed is staat bij elke video een link naar een Nederlandse winkel en Ebay. Bij welke video heb je geen link naar een Nederlandse winkel gevonden? Dan kan ik het aanpassen.

Heb de video's niet bekeken, dus mijn reaktie was primair op Ebay in je post en dus wellicht voorbarig.

Je hebt zeker een punt met het natuurlijk houden van de gesproken teksten. Desalniettemin zou je vanuit de geschreven tekst de trefwoorden kunnen kiezen, en dan is de tekst (ondertiteling) inhoudelijk wel in sync met je verhaal.

geschreven tekst maken kost ook nog best wel wat tijd, ik heb gemerkt dat ik toch meer spreektaal gebruik in de video's. Voor de ondertiteling moet dit toch wat beter uitgeschreven worden. Gelukkig helpt YouTube je al een beetje op weg met tekstherkenning. In ieder geval bedankt voor je suggestie :slight_smile:

Leuk initiatief, misschien ook wel handig om mensen kennis te laten maken met de online omgevingen, zoals voorheen circuits.io/ nu. Aangezien het begin toch vrij basis is, kunnen ze nog vrij uit de voeten.TinkerCAD/ Autodesk - Circuits

Zelf maken is leuker natuurlijk, maar voor de mensen die niet zoveel te besteden hebben.

Inmiddels heb ik de lessen op https://arduino-lessen.nl/ ondergebracht.

BasOnTech:
Inmiddels heb ik de lessen op https://arduino-lessen.nl/ ondergebracht.

Ik heb topic sticky gemaakt zodat het in the picture blijft.

Ik heb er even naar gekeken maar als Vlaming doen men oren pijn. :-s
Goed initiatief :slight_smile:

1 Like

robtillaart:
Ik heb topic sticky gemaakt zodat het in the picture blijft.

Top! Thanks :slight_smile:

BasOnTech:
Top! Thanks :slight_smile:

Inderdaad aan de top :wink:

Inmiddels zitten we op 31 lessen :slight_smile:

Hi,

Ik heb je tutorials met plezier bekeken! 1 verzoekvraagje; Zou je een tuto willen maken met een RC receiver waar je de opdrachten aan een servo omzet naar bv het aan en uitzetten van een LED?

gr.

Sareno:
Hi,

Ik heb je tutorials met plezier bekeken! 1 verzoekvraagje; Zou je een tuto willen maken met een RC receiver waar je de opdrachten aan een servo omzet naar bv het aan en uitzetten van een LED?

gr.

Bedoel je een 433Mhz zender of een echte zender die je ook voor RC vliegtuigen gebruikt?

fijn dat de code erbij zit. heb me geabboneerd met youtube.

Hey , ik ben reeds een oudere rakker die zich jaren heeft beziggehouden met werken (maintenance manager) en af en toe eens mijn oude treinen vanonder het stof heb gehaald. Ben begonnen met alles zo veel mogelijk te digitaliseren en vond het de moeite om eens naar Arduino te gaan zien om mijn wissels en andere zaken te besturen.
Heb nu een Megaatje aangeschaft en enkele servo's en ben er mee aan het spelen.
Dit lukt behoorlijk.
Heb ondertussen ook reeds diverse zaken op interpret :slight_smile: opgezocht en toegepast en ben ook op uw site terechtgekomen!
Puik uitgelegd!
Mooi zo.
Ken wel wat van hardware (electronica) maar de software die nu gebruikt wordt voor de Arduino is niet echt mijn ding, maar ik zoek het wel op.
Indien je wat hardware vragen zou hebben, schiet maar af , misschien kan ik wel een helpende hand reiken !