Printplaat

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest. heb nu aardig wat projectjes kunnen bouwen en denk dat ik behoorlijk door heb hoe het een en ander werkt.

Alleen nu zit ik met het volgende. Ik heb een test opstelling gemaakt welke helemaal naar mijn wens is. Ik heb hiervoor een nieuwe arduino gekocht wat behuizing gemaakt, alleen wil ik van die rommelige jumper kabels af.
Ik heb dus even zitten googlen naar hoe ik dat kan doen, heb wat "printplaatjes" gevonden bij een zekere partij, en denk dat ik dat nodig heb... echter ik heb dus geen flauw idee of dat echt zo is.

Deze is het:

Als ik hier nu mee aan de gang ga, waar moet ik dan op letten? moet ik zelf bruggen maken naar de verschillende componenten, of is dit net als bij het prikbord (zo noem ik mijn breadboard) dat er geleiders tussen de rijen zitten?
heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb nog nooit gesoldeerd, maar ik ben niet bang om wat nieuws te leren.
alle tips zijn welkom.

grt
Bas

Dit is wat men over het algemeen Veroboard noemt, in het Nederlands kom je dan vaak uit op experimenteer printplaat.
Het is een soort van geïmpregneerd en geperst papier als ik me niet vergis, en voorzien van koperen soldeer punten met gaatjes.
Meer is het niet, en in het geval van de foto zijn er dus geen onderlingen verbindingen tussen de eilandjes.
Er zijn ook van zulke boardjes waar rijen gaatjes wel verbonden zijn, en ook waar bepaalde patronen van verbonden gaatjes zijn.
Wat er verbonden is, kun je zien, want dan loopt het koper gewoon door langs de gaatjes.
Dit soort boardjes is een prima manier om te leren solderen.
Soldeer er eens een aantal componenten op die bijna niets kosten, en verloren mogen gaan.
Zo zul je je soldeer capaciteiten verbeteren.

Dit is een plaatje van soldeerverbindingen die niet goed zijn, maar wel tussen je eerste pogingen zullen zitten.
Ik heb 'm schaamteloos gejat van een mij bekende commerciële site na een Google search op "slechte soldeerverbindingen":