Eerste probeersel. Werkt niet zoals verwacht. Waar ga ik fout

Dank weer voor je verduidelijkende antwoorden, Septilion!
Excuus dat ik wat laat reageer... Ik zag te laat dat de Treath doorliep op een tweede pagina.

Nog even terugkomend op het verhaal van de RXLEDpin 17 en zo...
Dat dit 17 was, haalde ik uit een ander programma, geënt op de ProMicro.
Dat de waarde van deze pin door de BOOL slechts 1 of 0 kon zijn, was eigenlijk geen probleem.
Het was een indicatieLED. Of 1 of 0.
Het is een erfenisje van mijn onkunde over hoe een pin toe te wijzen.

Het alternatief op Gosub heb ik even onhold gezet. Dat is misschien niet meer aan de orde. Anders heb ik deze forumtreath als naslagwerk.

Het begint me allemaal steeds meer te dagen.
Echter loop ik nu tegen totaal wat anders aan.
Regelmatig geeft mijn laptop aan dat hij geen board op de toegewezen Compoort ziet.
Terwijl ik een paar tellen ervoor nog wat heb geupload naar de ProMicro. Gevolg is wel dat het apparaatje niet werkt en dat ik ook niets kan zien op de seriele monitor.

Het lijkt erop dat deze melding komt, wanneer ik de seriele monitor open (CTRL/Shift/M).
Als het daarna zou werken, zou wat vertraging geen probleem zijn. Maar er gebeurd dan helemaal niets.
Ik moet dan eerst weer de code uploaden, waarna het meestal weer werkt. Tot ik die Seriele monitor er weer bij betrek.
De volgende melding kon ik copieren:

Arduino:1.8.8 (Windows 10), Board:"Arduino Leonardo"
De schets gebruikt 4996 bytes (17%) programma-opslagruimte. Maximum is 28672 bytes.
Globale variabelen gebruiken 173 bytes (6%) van het dynamisch geheugen. Resteren 2387 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 2560 bytes.
Kan op de geselecteerde poort geen board vinden. Controleer of u de correcte poort hebt geselecteerd. Indien deze correct is, druk dan op de resetknop van het board nadat u de upload hebt geïnitialiseerd.
Dit rapport zou meer informatie bevatten met
"Uitgebreide uitvoer weergeven tijden compilatie"
optie aan in Bestand -> Voorkeuren.

Ik heb een keer de compiler en de Seriele monitor tegelijk open gehouden in mijn scherm (ipv te maximaliseren). Ik behoefde dus geen SM meer te openen. Dat leek goed te gaan.
Is dit een bugje wat ik niet ken?

Misschien zijdelings... Maar wat mij ook opvalt is dat het programma niet meteen start wanneer ik de (reeds geprogde) ProMicro aan de spanning (lees: USB van de laptop) hang.
Is dit gerelateerd aan het eerdergenoemde probleem?
Of is dit een ander dingetje wat ik mis?