Nieuwe versie Eclipse met Arduino plugin op komst

Daar Jantje te bescheiden is om reclame voor zichzelf te maken :grin: Had onderstaande tekst reeds op het nederlandse forum gezet. Maar past hier net zo goed.

*Velen van jullie werken nog met de standaard IDE van Arduino. *
Op zich een prima IDE zolang het nog redelijk kleine programma's zijn. Voor hen die een wat uitgebreidere ontwikkelomgeving willen zijn er een aantal varianten zoals AVR Studio en Eclipse.
De laatste is een IDE die voor vele programmeertalen gebruikt wordt. In het verleden kon het nog wel eens een uitdaging zijn om de juiste Eclipse variant geïnstalleerd te krijgen. Dat is per 1-4-2016 verleden tijd. Dan komt versie 3 uit en die ondersteund nu alle Arduino boards (en vrijwel alle IDE varianten sinds 1.6.0), maar ook de ESP8266 en nog een heleboel andere board families.
Libraries worden automatisch toegevoegd als deze in de "Mijn documenten/Arduino/libraries" folder staan als het programma daar om vraagt. Maar ook andere ondersteunende tools kunnen onder Eclipse toegevoegd worden zoals versiebeheer, documentatie generatie (Doxygen) etc.
Ik werk zel nu zo'n jaartje of 4-5 met de Eclipse Arduino variant en ik zie mij niet zo snel meer overstappen. Reden is dat met dezelfde omgeving meerdere talen/producten ondersteund worden zoals (Arduino, C/C++, Java, JavaEE, PHP enz). Het is allemaal open source dus gratis te downloaden.
Hier kun je alle info vinden: Arduino Eclipse IDE named Sloeber - Welcome!
Er zijn daar een aantal video's aanwezig, gemaakt door Jan Baeyens uit België) die zeker de moeite waard zijn. Als dit de eerste keer is dat je met Eclipse werkt, zou ik ze zeker volgen.

:grin: Dank je Nico.

Sowieso chapeau voor Jantjes werk hoor, maar om een of andere reden vertrouw ik het niet...

MAS3:
Sowieso chapeau voor Jantjes werk hoor, maar om een of andere reden vertrouw ik het niet...

Tja,
Als je een projectje of 20 ermee gedaan hebt..... misschien reden om er nog eens naar te kijken.
Ik ben er bijzonder blij mee.

Ik wacht wel even tot na 1 april haha dan is versie3 uit.
en sorry ik heb ook best moeite om eclipse aan de gang te krijgen.
ik weet alle begin is een drama, was vroeger al om iets in mnemonics te zetten was geen probleem, maar dan naar de processor toe was moeilijk.

MAS3:
Sowieso chapeau voor Jantjes werk hoor, maar om een of andere reden vertrouw ik het niet...

Dag MAS3
Wat bedoel je precies met "Ik vertrouw het niet"?
Met vriendelijke groet
Jantje

shooter:
Ik wacht wel even tot na 1 april haha dan is versie3 uit.
en sorry ik heb ook best moeite om eclipse aan de gang te krijgen.
ik weet alle begin is een drama, was vroeger al om iets in mnemonics te zetten was geen probleem, maar dan naar de processor toe was moeilijk.

De problemen uit het versie 1 tijdperk zijn allang weg. Nu kun je volstaan met downloaden van de zip, uitpakken en dan nog een keer uitpakken. Daarna heb je een folder EclipseArduino waarin het programma EclipseArduinoIDE staat. Opstarten en klaar. Daarna worden er allerlei libraries gëinstalleerd en het standaard platform. Eventueel ontbreekt 'make' maar dat zou bij een developer eigenlijk niet mogen :). Anders is er een link aangegeven op de site. Dat ligt niet aan de IDE maar aan Arduino zelf die 'make' niet meer mee levert. En je hebt Java nodig. Maar dat geldt voor steeds meer software.
Zelf zet ik de EclipseArduino folder in de root van een van mijn harddisks.
Na het opstarten zal eclipse een voorstel maken om een zgn. workspace te maken. Die plek kun je overal zetten. Bij mij is dat ook in de root van een van de dataschijven.
Dus al die complexiteit bij het installeren is er niet meer. Overigens kan je ook nu al een overnight build downloaden. Dat doe ik zo af en toe. Kan ik gelijk testen of de nieuwste versie doet wat het moet doen.

make wordt nu ook gedownload :slight_smile:

Zelf zet ik de EclipseArduino folder in de root van een van mijn harddisks.

Dat is een goed idee.

Jantje:
Dat is een goed idee.

En dat ondanks mijn leeftijd :grin:

ik heb veel vertrouwen in jan, en mas3 ik denk dat je gulp openstaat.

Nee hoor, staat niet open.
Maar inderdaad, de aangekondigde release datum roept wat misvertrouwen op.

go heb je gekeken? en het is nog geen 1 april!!!

Ik heb getwijfeld om de release datum een dagje vooruit of achteruit te schuiven.
Maar we zijn al een maand verlaat dus heb ik het niet gedaan.
Ondertussen heb ik 3 new en noteworthy filmpjes gemaakt.

Er zit wel veel werk in hoor als het een grap moet zijn.
Voor alle duidelijkheid: Het is geen grap.
Met vriendelijke groet
Jantje

Nog sterker, de meeste functionaliteit gebruik ik al in de overnight builds :slight_smile:

nicoverduin:
Nog sterker, de meeste functionaliteit gebruik ik al in de overnight builds :slight_smile:

Als kleine opensource community is de release een nightly die gepromoot wordt tot release.
Er zijn ten andere al heel wat verbeteringen die niet in de release zullen zitten omdat we nu enkel bug-fixing doen.

@jan ik wacht in spanning af, want dat kon voor mij wel eens een belangrijke overstap zijn.

@shooter
Je kan je spanning late varen want V3 is gereleased.
Hier wat filmpjes om een goede start te maken:

Met vriendelijke groet
Jantje