Strömförsörjning Arduino Uno och LED

Hej!

Tänkte driva en handfull lysdioder med Arduino Uno, som belysning i ett litet Lego-hus. Nästa utmaning är strömförsörjningen.

Jag har ett antal mobilladdare, bl.a. till Samsung Galaxy S8/S9. Dessa laddare kan leverera både 5V/2A samt 9V/1,67A.

Frågan är om dessa laddare är lämpliga att använda till mitt Arduino-projekt?

Jag har även en batterihållare (med plats för 6 st AA-batterier) för detta ändamål. Testade denna som hastigast med 6 st yppladdningsbara 1,2-voltsbatterier, men det funkade inte (kanske borde använt alkaliska 1,5-voltsbatterier, eller ett 9-voltsbatteri istället?)

Tack på förhand!

Spontant känns det OK!
Men jag vet inte om mobil laddare är "optimala" - dvs. hur de fungerar?
Ger de spänning även om den inte är ansluten till en telefon?
Jag tror att det finns en kommunikation mellan telefonen och laddaren som kan ställa till med "problem" (men jag kan ha fel)

Lite svårt att säga varför inte batterierna fungerade. (skulle behöva en skiss) med motstånd mm.
Spontant kändes det som om det borde fungera.
Ger 6st batterier 7,2 eller 9V ut? (seriekopplade) eller är hälften parallellkopplade 4,5 eller 3,6V?.
Tänkte du driva även Arduinon från 9V batteriet?

Albireo1:
Lite svårt att säga varför inte batterierna fungerade. (skulle behöva en skiss) med motstånd mm.
Spontant kändes det som om det borde fungera.
Ger 6st batterier 7,2 eller 9V ut? (seriekopplade) eller är hälften parallellkopplade 4,5 eller 3,6V?.
Tänkte du driva även Arduinon från 9V batteriet?

Hej!
De ger 7,2 V då det är uppladdningsbara aa-batterier. Ja, jag driva både Arduinon och dioderna via batteri (eller batterieliminator).

Ser inte något problem med den lösningen. Men just nu vet jag inte om man måste ha något motstånd för att sänka spänningen till Arduinon.
Lysdioderna måste alltid ha anpassade förkopplingsmotstånd, beroende på vilka dioder som används.
Det finns lysdioder med inbyggda motstånd.

Denna länk ger exempel på hur länge olika batterier klarar att driva Arduinon .: Running an Arduino of AA/AAA or coin cell battery

Här finns tips hur du ska göra för att lyckas med ditt projekt Four ways to power up the Arduino Uno
Tänkte speciellt på punkt 4.

Lycka till!

Arduinon funkar väl med 6 - 12 V. Man kan inte sänka spänningen för Arduinon med ett motstånd, eftersom Arduinon inte har konstant förbrukning, vilket lysdioder har.

Johan_Ha:
… Man kan inte sänka spänningen för Arduinon med ett motstånd, eftersom Arduinon inte har konstant förbrukning, ...

Man kan sänka spänningen med ett motstånd, eftersom inspänningen inte är kritisk (ganska stor variation).

Enligt följande sida .: Arduino UNO R3 gäller följande .:

Arduino Uno kan drivas via USB-anslutningen (5V), eller med en extern strömförsörjning.
Strömkällan väljs automatiskt.

  • Operating Voltage: 5 V
  • Input Voltage (recommended): 7-12 V
  • Input Voltage (limits): 6-20 V

Extern (icke-USB) ström kan matas antingen från en strömadapter eller batteri. Arduinon kan strömmatas genom en 2,1 mm plugg eller VIN.
Den kan fungera med en extern spänningskälla mellan 6 till 20 volt.
Om spänningen är mindre än 7V kan emellertid 5V-stiftet leverera mindre än fem volt och kortet kan bli instabilt. Om spänningen överstiger 12V kan spänningsregulatorn överhettas och skada kortet. Det rekommenderade intervallet är 7 till 12 volt.

En fullständig specifikation finns här .: arduino-uno-rev3
(dock har jag inte fått veta om trådskaparen fortfarande har några funderingar)