Sensoren werken alleen niet bij gebruik MB-102 voeding

Als eerste bedankt voor je tijd om naar deze topic te kijken :smiley:

Ik ben druk bezig met het maken van een DIY Aquarium computer

Het gaat erg goed maar stuit op 1 onverklaarbaar probleem.

Alles modules c.q. sensoren werken prima zo lang ze maar gevoed worden door de aruino.
Zodra ik gebruik maak van mijn YwRobot 545043 externe voeding werken ze niet meer.
Deze heb ik wel nodig om mijn Wifi module veilig te laten werken.

Heb elke sensor ook los geprobeerd maar helaas.
Zelfs de DS18B20 doet het er niet op en die werkt op 3.3V en 5V

Alle volgende gemeten waarden waren het zelfde met zowel een batterij (6.9V) als met standaard arduino voeding 9V.

Linker kant:
5V: 4.93
3.3V: 3.341
weerstand 5V en GRND: 0
Weerstand 3.3V en GRND: 0

Rechter kant:
5V: 4.93
3.3V: 3.341
Weerstand 5V: 0
Weerstand 3.3V: 0

Zie hier niks geks aan dus snap er dan ook niks van.
Heb ook 2 verschillende breadboards gebruikt en beide doorgemeten.
Ook sensor doorgemeten en krijgt wel degelijk 4.93V.

Ik snap er niks meer van dus alle hulp is welkom!

Bedankt.

heb je de GND van de externe voeding wel doorverbonden met de GND van de Arduino?

nicoverduin:
heb je de GND van de externe voeding wel doorverbonden met de GND van de Arduino?

+1

Zie beide bovenstaande, en mijn opmerking bij elke post die ik doe, hieronder..

zowel de 5V moet op de 5V vande uno
en natuurlihk ook de GND naar GND.

shooter:
zowel de 5V moet op de 5V vande uno
en natuurlihk ook de GND naar GND.

Als hij zijn 5V ook van dat ding af wil halen wel. anders is de GND voldoende. De Ds18B20's kunnen gewoon hun voeding van de Arduino afhalen. De LCD's & ESP8266 zou ik van die voeding afhalen. Maar is dat aquarium jouw project? Want daar vertel je niets over de problemen met de voeding?

Linker kant:
5V: 4.93
3.3V: 3.341
weerstand 5V en GRND: 0
Weerstand 3.3V en GRND: 0

Rechter kant:
5V: 4.93
3.3V: 3.341
Weerstand 5V: 0
Weerstand 3.3V: 0

Hoe moet ik dat weerstand 5V en GRND: 0 verstaan.

Meet je dan met je meter in de weerstand positie op de 5V uitgangspin naar massa en dat is 0 ohm, dus eigenlijk een sluiting?
Of meet je tussen de 5V uitgangspin en massa en meet je dus 0 Volt dus eigenlijk geen uitgangsspanning?

Als je op je breadboard de rode plus en de blauwe min rails meet, staat er dan spanning (Volts) op die rails?
En blijft deze spanning aanwezig als je de onderdelen gaat aansluiten?

Stap voor stap je verbruikers aansluiten en controleren op spanning op de rails.

Zoals ook al door Nico is aangegeven, geef de Arduino zijn eigen voeding en laat die eventueel kleinverbruikers voeden. Dus de 5 Volt uitgang van de YwRobot sluit je dan niet aan op je Arduino, maar sluit wel de massa (GRND) aan tussen je YwRobot en het Arduino board.
De grootverbruikers zou ik inderdaad ook voeden vanuit de YwRobot print.

Denk dat die verbinding van die 5 volt tussen de Arduino en je YwRobot wel eens roet in het eten zou kunnen gooien.
Op papier lijken beide spanningen gelijk, maar met maar een paar 10de volt verschil ... gaat de ene de andere voorzien van reverse current. En dan kan het zijn dat er protection circuits in werking treden.

Eenvoudig extreem voorbeeld is een accu van 12 volt aansluiten op de gelijke polen van een 9 volt batterij (plus op plus / min op min) ... zeer explosief kan ik zeggen.
Of vergelijk het met sluisdeuren en waterhoogten verschil, de waterhoogte is de aanwezige gelijkspanning ... en die kan bij een sluis behoorlijk oplopen dat verschil in 'spanning'.

Sorry maar ik kreeg geen notificatie dus dacht dat er geen response was maar dat is er wel degelijk.

Veel dank hiervoor!

nicoverduin:
heb je de GND van de externe voeding wel doorverbonden met de GND van de Arduino?

Nee, heb de voeding stand alone geprobeerd.
Wist niet dat ik deze door moest verbinden en kon dit ook nergens vinden.
Ben nu op werk maar ga ik ASAP proberen!

nicoverduin:
Als hij zijn 5V ook van dat ding af wil halen wel. anders is de GND voldoende. De Ds18B20's kunnen gewoon hun voeding van de Arduino afhalen. De LCD's & ESP8266 zou ik van die voeding afhalen. Maar is dat aquarium jouw project? Want daar vertel je niets over de problemen met de voeding?

De aquarium computer is inderdaad mijn project en zit in de beta fase.
Ben er super trots op dat dit met 0,0% basis kennis gelukt is.
Het forum waar ik hem op post is slechts voor de liefhebbers dus dit soort problemen horen daar niet thuis.
Alles werkt nu lokaal maar zonder externe voeding.
Wifi module heb ik ondertussen opgeblazen dus wacht tot de nieuwe binnen komt.

PieterB:
Hoe moet ik dat weerstand 5V en GRND: 0 verstaan.

Meet je dan met je meter in de weerstand positie op de 5V uitgangspin naar massa en dat is 0 ohm, dus eigenlijk een sluiting?
Of meet je tussen de 5V uitgangspin en massa en meet je dus 0 Volt dus eigenlijk geen uitgangsspanning?

Als je op je breadboard de rode plus en de blauwe min rails meet, staat er dan spanning (Volts) op die rails?
En blijft deze spanning aanwezig als je de onderdelen gaat aansluiten?

Stap voor stap je verbruikers aansluiten en controleren op spanning op de rails.

Zoals ook al door Nico is aangegeven, geef de Arduino zijn eigen voeding en laat die eventueel kleinverbruikers voeden. Dus de 5 Volt uitgang van de YwRobot sluit je dan niet aan op je Arduino, maar sluit wel de massa (GRND) aan tussen je YwRobot en het Arduino board.
De grootverbruikers zou ik inderdaad ook voeden vanuit de YwRobot print.

Denk dat die verbinding van die 5 volt tussen de Arduino en je YwRobot wel eens roet in het eten zou kunnen gooien.
Op papier lijken beide spanningen gelijk, maar met maar een paar 10de volt verschil ... gaat de ene de andere voorzien van reverse current. En dan kan het zijn dat er protection circuits in werking treden.

Eenvoudig extreem voorbeeld is een accu van 12 volt aansluiten op de gelijke polen van een 9 volt batterij (plus op plus / min op min) ... zeer explosief kan ik zeggen.
Of vergelijk het met sluisdeuren en waterhoogten verschil, de waterhoogte is de aanwezige gelijkspanning ... en die kan bij een sluis behoorlijk oplopen dat verschil in 'spanning'.

Heb met het doormeten inderdaad sluiting gemaakt zoals jij zegt.
Wilde zoveel mogelijk data voor jullie verschaffen en heb blijkbaar niet zoveel verstand van zaken.

Er zit inderdaad spanning verschil tussen de arduino en ywrobot. 0.3 om precies te zijn.
Zoals eerder aangeraden zal ik ook alleen de GRND verbinden.

Ga morgen alles testen wat jullie aangeraden hebben.
Nogmaals gedankt voor jullie tijd!

Als je met meerdere voedingen werkt dan heb je een gemeenschappelijke referentie punt die voor allen gelijk is. In de meeste schakelingen is dat GND omdat alle spanningen ed tov GND worden gemeten. Als er een + is, er een - nodig om electronen van de min naar de plus te kunnen laten lopen. Dit noemen ze stroom. En zonder stroom geen spanningsverschil en dus ook geen level verschil (HOOG/LAAG) en dus alleen maar random input.
Hoe blaas je een WIFI op?

nicoverduin:
Als je met meerdere voedingen werkt dan heb je een gemeenschappelijke referentie punt die voor allen gelijk is. In de meeste schakelingen is dat GND omdat alle spanningen ed tov GND worden gemeten. Als er een + is, er een - nodig om electronen van de min naar de plus te kunnen laten lopen. Dit noemen ze stroom. En zonder stroom geen spanningsverschil en dus ook geen level verschil (HOOG/LAAG) en dus alleen maar random input.

Dat stroom verhaal wist ik natuurlijk wel maar niet dat je bij het gebruik van meerdere voedingen de ground moest verbinden.

nicoverduin:
Hoe blaas je een WIFI op?

Tijdens het klooien met de module heeft is hij per ongeluk gevoed met spanning >3.3V.
Niet goed gekeken naar de weerstanden die ik gebruikte als voltage devider.
Gewoon een beetje lomp dus.

Het doorverbinden van de grnd was inderdaad de oplossing om de DS18B20 te laten werken met de externe voeding.

Super bedankt! Zo simpel en zo lang mee bezig geweest...