Mousekeyboard libraries, använding av svenska bokstäver

Hej!

(Första tråden, så jag hoppas att det inte låter för galet)

Jag köpte en Arduino micro för ungefär tre dagar sedan. Då jag ville använda den som en macro key kontroller, detta med hjälp av #include "Keyboard.h" funktionen.

Dock så fungera inte vissa bokstäver eller tecken korrekt. T.ex. kombinationer med Å, Ä, Ö o.s.v.
Detta är nog på grund av den blir förvirrad på den nordiska keyboard layout.

Finns det något sätt att fixa detta utan att ändra inmatningsmetoden i windows?

Mvh

//Kaviar

Coolt projekt.

Problemet du sprungit på är att tangentbord inte skickar tecken. Tangentbord skickar något som kallas scancodes, och scancodes översätts sen till olika tangentbordstryckningar beroende på vilken tangentbordslayout som operativsystemet har inställt.

Det du behöver göra är alltså ta reda på vilka scancodes som ger åäö på en dator med svensk tangentbordslayout. Jag hittade detta (från [Encoder] Swedish Keyboard Encoder - Classic USB Rubber Ducky - Hak5 Forums )

00 00 2F 00 å

00 00 33 00 ö

00 00 34 00 ä

02 00 2F 00 Å

02 00 33 00 Ö

Nästa steg är att ta reda på hur man skickar scancodes. Det ser ut att täckas i "Part 3" på Turn your ProMicro into a USB Keyboard/Mouse - SparkFun Electronics

Hoppas detta hjälper lite på vägen åtminstone. Jag har aldrig byggt ett Arduino-baserat tangentbord men är sugen på att testa.

Tack så mycket för svaret!

Håller på att gå igenom sakerna nu.