NTP server gebruiken met ESP8266 Mode MCU

Beste mensen,

Met een ESP8266 (Mode MCU) ben ik nu bezig een klok te maken met gebruik van de library "NTPtimeESP" Ik wil met een NTP server de DS3231 RTC klok synchroniseren.

Nu heb ik gemerkt dat als ik als server pool "time.google.com" gebruik ik al een mooie continue stroom van tijd op de serialmonitor krijg (je hebt dan feitelijk al prima klok).

Ik heb uit artikelen begrepen dat het feitelijk niet de bedoeling is om continu gebruik van te maken van een dergelijke time server. Mijn vraag is of iemand weet of dat ook zo is voor "time.google.com"? Hoe vaak mag je hier de tijd dan wel opvragen? Ik kan hier bij Google niets over lezen.

Een andere vraag is of het voldoende is om alleen de tijd zoals die naar de serialmonitor gaat op de plaats te zetten van "rtc.setTime(x ,x, x);" en dan bijvoorbeeld 1x per dag enkele seconden hier de tijd te laten uitlezen?

Ik ben een beginner met Arduino, dus mijn excuses als de vragen wat dom over komen :wink:

Met vriendelijke groet en alvast dank voor een antwoord.

Guido van Laere

Vaker dan eens per uur een NTP-server aanroepen is niet alleen niet netjes, maar ook overbodig: een RTC zal niet meer dan een paar secionden per dag afwijken. (*) Zet eens een testje op waarbij je de RTC gelijkzet, en dan na 24 uur de afwijking meet? Waarschijnlijk kom je dan ook tot de conclusie dat één of twee keer per dag updaten genoeg is.

*: Zelf geen ervaring mee, ik heb het elders op dit forum gelezen. :wink:

Verder zou ik een Nederlandse NTP-server kiezen, ivm. snelheid, nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Met "tracert ntp.[provider].nl" kun je uitzoeken welke server het "dichtstbij" is, qua hops. Voor time.google.com zijn dat er 22, voor ntp.xs4all.nl slechts 4 (via mijn netwerk)!

C:\Windows\system32>tracert ntp.xs4all.nl
Traceren van de route naar ntp.xs4all.nl [2001:888:0:7::2] via maximaal 30 hops:
  1     1 ms    <1 ms    <1 ms  router
  2     6 ms     6 ms     6 ms  lo0.dr12.d12.xs4all.net [2001:888:1:1002::1]
  3     6 ms     6 ms     6 ms  0.ae22.xr4.1d12.xs4all.net [2001:888:1:4032::1]
  4     6 ms     6 ms     6 ms  ntp.xs4all.nl [2001:888:0:7::2]