Dubbel 16 Channel Relais Bord op Arduino Mega.

Hallo,

Ik ben me mijn hoofd aan het kraken over hoe ik het best 2x 16 kanaals Relais borden op een Arduino Mega aansluit. Ik bezit weliswaar een bepaalde basis binnen de elektrotechniek. Maar deze gaat me iets te ver (omdat ik online allerlei verschillen tegenkom).
Zie de afbeelding in bijlage.
Indien ik beide 16kanaals relais borden op een externe 12Vdc bord aanleg. Moet ik mijn Arduino Mega ook nog aan een externe voeding hangen? of wordt deze gevoed door de 5Vdc die afkomstig is van mijn relais bord?
Is er misschien iemand die zo vrij is om op basis van de afbeelding in bijlage een soort van aansluitschema te schetsen?

Alvast bedankt.

Heb je een link naar het product? Heb je duidelijkere afbeeldingen waarop de part numbers van de IC en de silkscreen tekst te lezen zijn?

Pieter

Dag Pieter,

Heb deze op E-bay gekocht. Heb je iets aan deze afbeelding:

https://www.ebay.com/itm/192272799997

Hallo,

zou het kunnen dat het deze module is , alvast schema een wat meer specs bij onderstaande link.
Hopelijk heb je er iets aan.

https://www.aliexpress.com/store/product/16-Sixteen-Channel-relay-module-control-panel-12v-With-Optocoupler-protection-MCU-development-board-module-appliance/712084_32664785515.html?spm=2114.12010612.0.0.2e9d48b8MvkfE9

mvg

Dirk

Zie afbeelding:

Hoi.

De beschrijvingen zijn niet erg duidelijk
Die Ali link die iemand anders heeft geplaatst vergt een beetje fantasie om te begrijpen wat er bedoeld word, door een kromme vertaling van Chinees (neem ik maar even aan) naar Engels.
Zo staat daar een vrij uitgebreide waarschuwing dat het normaal is dat het voedingsgedeelte en elk relais koorts kunnen krijgen.
Natuurlijk bedoelen ze dan warm worden.

Maar goed.
Voor wat het is, komt daar best veel informatie vandaan, ook al heb je er niets aan.

Je moet in ieder geval zorgen dat de GND's met elkaar verbonden zijn (zie dat dat hier onder nog een keer staat ?)
De 5 volt van de relais bordjes moet je NIET met elkaar verbinden.
Want in geval van kleine veranderingen op het ene board, gaat de voeding van het andere board proberen dat op te lossen.
En dat kan desastreuze gevolgen hebben.
Dus jouw paarse verbinding tussen de 2 boardjes moet je zeer zeker niet gaan doen.

In bovengenoemde link staat iets gemeld waaruit je zou kunnen concluderen dat zo'n relais boardje ook je Arduino zou kunnen voorzien van 5 volt.
Maar er staan geen specificaties bij over welke stroom er daar dan voor beschikbaar zou zijn.
En dat is voor mij al voldoende reden om daar niet aan te gaan beginnen.

Dan maar een extra voeding er bij voor de Arduino.

MAS3:
Hoi.

De beschrijvingen zijn niet erg duidelijk
Die Ali link die iemand anders heeft geplaatst vergt een beetje fantasie om te begrijpen wat er bedoeld word, door een kromme vertaling van Chinees (neem ik maar even aan) naar Engels.
Zo staat daar een vrij uitgebreide waarschuwing dat het normaal is dat het voedingsgedeelte en elk relais koorts kunnen krijgen.
Natuurlijk bedoelen ze dan warm worden.

Maar goed.
Voor wat het is, komt daar best veel informatie vandaan, ook al heb je er niets aan.

Je moet in ieder geval zorgen dat de GND's met elkaar verbonden zijn (zie dat dat hier onder nog een keer staat ?)
De 5 volt van de relais bordjes moet je NIET met elkaar verbinden.
Want in geval van kleine veranderingen op het ene board, gaat de voeding van het andere board proberen dat op te lossen.
En dat kan desastreuze gevolgen hebben.
Dus jouw paarse verbinding tussen de 2 boardjes moet je zeer zeker niet gaan doen.

In bovengenoemde link staat iets gemeld waaruit je zou kunnen concluderen dat zo'n relais boardje ook je Arduino zou kunnen voorzien van 5 volt.
Maar er staan geen specificaties bij over welke stroom er daar dan voor beschikbaar zou zijn.
En dat is voor mij al voldoende reden om daar niet aan te gaan beginnen.

Dan maar een extra voeding er bij voor de Arduino.

bedankt al voor deze info,

Dus best inderdaad de arduino voorzien van een 5V voeding, duidelijk.
Daarnaast voed ik mijn Relais Boards uiteraard met de 12V voeding, duidelijk.
Grounds verbinden, duidelijk,
Maar als ik de 5V niet mag doorverbinden, hoe voed ik dan mijn tweede relaiskaart met 5V?

mvg,

Goeie vraag.

Deze tekening uit de eerder door iemand anders geplaatste link:


(klik !)

Voor zover leesbaar (het is een waardeloos plaatje), is waarop ik dat antwoord heb gebaseerd.

Daarin is maar 1 notering voor 5 volt te zien.
Dat zou betekenen dat alle 5 volt nivo's hetzelfde zijn.
Die 5 volt word gemaakt door de geschakelde voeding uit 12 volt die aan boord is.
Overal waar vervolgens 5 volt staat, zou daaraan verbonden moeten zijn.
Dus ieder relais board maakt een eigen 5 volt die weer uit de 12 volt komt.
Omdat je niet zomaar voedingen aan elkaar moet gaan knopen zoals ik eerder meldde, raadde ik dus ook af om dat te doen.
Het lijkt er op dat er weerstand arrays tussen de 5 volt en elk van de optocouplers zitten, maar nogmaals de tekening is erg slecht te lezen.
En het is maar de vraag of het werkelijk van toepassing is op jouw board, al lijkt die er wel erg veel op.
Als die arrays er zitten, dan hoef jij verder niets te koppelen.
De GND's zijn met elkaar verbonden, en op het moment dat jij je uitgang van je Arduino laag maakt, word de daarbij behorende optocoupler ingeschakeld.
De hele optocoupler slaat nergens op als het op die manier zit, maar dat is ook niets nieuws.
Eigenlijk zou er een jumpertje op je board moeten zitten die de 5 volt uit het boardje wel of niet met de opto's verbindt.
Want dan kun je dus je 5 volt uit de Arduino gebruiken, en heb je een werkelijke galvanische scheiding tussen relais aansturing en Arduino.
Dat heb je nu dus schijnbaar niet.

Maar wel een heel eenvoudige manier om de zaken op elkaar aan te sluiten.

Wanneer je over de geschikte apparatuur beschikt, dan kun je zelf vaststellen of de tekening en mijn interpretatie daarvan klopt.
Dan zitten namelijk de 5 volt aan de uitgang van de optocouplers, en die van de header waar je je Arduino mee verbindt, aan elkaar.

Als die niet aan elkaar zitten, dan heb je die 5 volt aansluiting op de header nodig en moet je die verbinden met de 5 volt uit de Arduino.
In dat geval heb je wel een werkelijke galvanische scheiding.

Nogmaals een disclaimer:

Ik heb hiervoor een en ander moeten gokken.
Ik weet niet met zekerheid dat de tekening in het geheel van toepassing is op jouw boardje of niet.
En ik kan op de tekening ook niet alle belangrijke details zien.

bedankt al voor de info. Ik ga dit zeker eens verder uitpluizen om die galvanische scheiding te verkrijgen.

mvg !

de relaisborden kun je net als trouwens de mega allemaal aansluiten op de 12 Volt. alle gnd doorverbinden en dan zou het goed moeten gaan.

taunus79:
Ik ga dit zeker eens verder uitpluizen om die galvanische scheiding te verkrijgen.

Niet eenvoudig.
Meerdere tracks moeten onderbroken worden.
Niet zo'n probleem voor de eerste 8 relais, maar meer werk voor de volgende 8.
8-relais boards hebben dit optocoupler probleem niet, en die kun je ook verkrijgen in 12volt versies.

Misschien een betere link met .pdf files voor dat 16-channel board hier.

https://www.sainsmart.com/zen/documents/20-018-103/16-relay.rar

Leo..

die optocouplers kun je gewoon laten zitten, die zorgen ook voor de hogere stroom en de uln2003 aansluiten.