Eerste probeersel. Werkt niet zoals verwacht. Waar ga ik fout

Hoi en welkom.

Jouw analyse is correct, maar niet compleet.

En Nico's antwoord is geheel terecht.
Als 'ie zegt kijk eens naar dat voorbeeld, dan bedoelt 'ie niet dat je er eens even heel kort overheen moet schieten, maar dat je aandachtig elke regel leest die daar in staat.
De betreffende sketch laat zien wat er nodig is, inclusief commentaar maar zonder overbodige toestanden.

int RXLED = 17;

Ik lijk zo een integer (variabele?) te maken met de naam RXLED en een waarde van 17

Dat is correct, maar niet de beste werkwijze.
Je maakt hier inderdaad een variabele aan met als inhoud de de waarde 17.
Maar deze variabele ga je nooit veranderen.
Daarom doe je er veel beter aan hiervoor geen kostbaar werkgeheugen van de Arduino te reserveren, want dat is wel wat je nu doet.
Beter is het in dit geval een constante toe te wijzen, dus dan word het dit:

const RXLED = 17;

Deze niet variabele variabele neemt in het geheel geen geheugen van je Arduino in beslag, want zal alleen intern in de compiler gebruikt worden.
Het betekent dat overal waar je RXLED hebt getypt, bedoelt dat daar de waarde 17 gebruikt moet worden.
En de tekst RXLED komt op meer plaatsen voor dan direct achter de afkorting int.
En daar word er pas werkelijk wat mee gedaan, das het antwoord op je 2e vraag.

De compiler heeft dit helemaal niet nodig, en die kan het niks schelen of je de const met die naam gebruikt, of de waarde die je er aan hebt toegekend.
Maar de programmeur wel.
Want die kan nu veel sneller volgen wat er gebeurt, en als je om een of andere reden een andere poort moet gaan gebruiken, hoe je dat maar op 1 plaats aan te passen.

Overigens, als dit alles is overgenomen uit een voorbeeld, dan weet ik wel waar dat voorbeeld dan vandaan zou komen.
Want het is wel een voorbeeld, maar dan van hoe je het beter niet doet.
Het hier bovenstaande stukje over const en int geeft aan waarom ik dat net typte, en in jouw code worden beide door elkaar gebruikt.
Uiteraard, als dit uit jouw experimenten is komen opborrelen, dan kun je uit mijn stukje hierboven halen hoe je het beter kunt doen en zul je dat dan waarschijnlijk ook wel tegenkomen in een duidelijk en doordacht voorbeeld.

Het is leuk dat je al wat van coden/programmeren hebt geproefd, maar daar zijn wel heel veel smaken ('talen') in.
En ja, dan kom je verschillen tegen, soms grote verschillen.
Maar je kunt veel beter naar de overeenkomsten kijken en met de verschillen leren omgaan.
Je zult zien dat deze verschillen er om een reden zijn.

We gaan het later nog wel even over while en delay hebben, das voor een dergelijk voorbeeld nog niet zo belangrijk....