ENC28J60 ethernet shield Vin niet zo stabiel als 5v in

Ik ben momenteel met een project bezig waarbij ik gebruik maak van het itead ENC28J60 ethernet shield gecombineerd met de ethercard library. Deze controleert ons licht en alle stroom apparaten op van onze office via een webinterface (werkt alleen lokaal).

Nu zolang ik aan het ontwikkelen was en de arduino gekoppeld bleef aan mn laptop werkte alles perfect. Nu had ik dat graag ergens mooi weg gewerkt en de arduino via een 7v adapter gevoed. Maar na 30sec à 1 minuut crasht de ENC28J60.

  • 12v op de Vin idem.
  • 5v rechtstreeks op de 5v en alles werkt terug. via deze breadboard voeding
  • 5v via USB lader aan de USB poort gekoppeld alles werkt terug perfect.

Getest met een arduino UNO en een Seeeduino. Waarvan de Seeeduino het gemiddeld een halve minuut langer uithoud

Jammer genoeg geen oscilloscoop om de noise van de 7v en 12v voedingen te meten. Ik kan ook proberen om extra condensatoren te plaatsen maar met de natte vinger waardes kiezen is niet echt een optie.
De ENC28J60 chip werkt op 3,3v en maakt dus gebruik van de 5v van de arduino eronder om via een voltage regulator 3,3v te produceren. Ik vermoed dus dat de voltage regulator van de arduino teveel noise van buitenaf doorlaat.

Conclusie het ENC28J60 ethernet shield kan zeer waarschijnlijk niet zo goed tegen noise via de voeding.
Mocht iemand nog een ander ideeën hebben die ik over het hoofd heb gezien laat het maar weten.

Ik zal proberen het project een van dees op instructables te zetten. Voorlopig vind je hier de code

noise op de voeding zou je met een paar elco's kunnen stabiliseren, mogelijk is de 7V voeding nog niet zwaar genoeg (hoeveel Amps?)

De 7v adapter = 650 mA. Maar moet alleen de arduino en het ethernet shieldje aan gang houden, dat zou meer dan genoeg moeten zijn.
De 12V is een CPU uit een computer.
Op elke arduino staat normaal gezien al enkele elco's om noise te cancelen. En het is niet de arduino die crashed maar de ENC28J60 chip. Dus het is eerder de noise van de arduino zelf die de crash veroorzaakt. Ik maak gebruik van PWM en dat is altijd wel een beetje noisy.