Infra Rood sensor beinvloeden

Hallo allemaal,

Niet zo lang geleden ben ik op het idee om gekomen mijn pc met een RGB Led strip te verlichten.
Helaas ben ik tegen een probleem aangelopen.
De RGB Strip die ik heb gekocht heeft al een printplaat met een IR sensor en afstandsbediening, mijn idee was dus om een arduino aan te sluiten op deze sensor, de signalen van de afstandsbediening terug te spelen via de arduino direct in de sensor zelf. Het werkt alleen niet. Wanneer ik een pin van de arduino naar de signal pin van de IR sensor verbind (en natuurlijk GND en GND) en de code afspeel alsof er een IR ledje aan de arduino hangt gebeurt er niets.
Alles wat in mij opkwam was dat het kan liggen aan de signaal sterkte, maar ik weet niet hoe ik deze kan verlagen. Heeft een van jullie hier een idee voor of weten jullie een andere oplossing voor mijn probleem?

Alvast bedankt,
Renier

Hoi ReniervS.

Weet je welke IR sensor er aan je printje hangt ?
Zulke IR signalen worden vaak gemoduleerd (op 38KHz ofzo) verzonden, en de ontvanger demoduleert dat dan.
Das niet altijd het geval maar het zou zomaar kunnen dat deze stap al in de sensor zit.
En dan zendt je dus iets anders uit als de print verwacht.

Dus best zou je nog uitzoeken wat er op dat printje zit, en wat dat allemaal precies doet.

Bedankt voor je antwoord MAS3,

Ik zou zo niet weten welke sensor het is, hij is nog mooi ingepakt en het liefst zou ik het natuurlijk zo laten. Is er een mogelijkheid dat ik gemoduleerde IR signalen kan verzenden en zo de meest gebruikte zou kunnen proberen?

Groet,
Renier

Je Arduino zou al gemoduleerde signalen verzenden, anders gaat het andersom niet goed.
Dus moet je dan op zoek naar niet gemoduleerde oftewel gedemoduleerde signalen verzenden.
Helaas kan ik je daarbij niet helpen, omdat ik me er zelf nog nooit echt mee heb bezig gehouden.

ReniervS:
Bedankt voor je antwoord MAS3,

Ik zou zo niet weten welke sensor het is, hij is nog mooi ingepakt en het liefst zou ik het natuurlijk zo laten. Is er een mogelijkheid dat ik gemoduleerde IR signalen kan verzenden en zo de meest gebruikte zou kunnen proberen?

Groet,
Renier

De ir library ondersteunt heel wat modulaties. Weinig kans dat jouw modulatie er niet bijzit.
Het is natuurlijk wel makkelijker als je weet welke modulatie het is.
Met vriendelijke groet
Jantje

Maar misschien helpt het als de TS zijn sketch en de bijbehorende libary hier neer zet die hij nu gebruikt.

Allereerst iedereen bedankt voor jullie tijd en meedenken.
Een concrete sketch heb ik nog niet, ik heb het nu nog met de examples uit de gebruikte library geprobeerd. (GitHub - Arduino-IRremote/Arduino-IRremote: Infrared remote library for Arduino: send and receive infrared signals with multiple protocols)
Ik heb 2 arduino's gepakt (en 2 computers om enig probleem hiermee gelijk uit te sluiten), de een heb ik op receive naar de serial monitor gezet en de ander op het verzenden van deze signalen. Helaas kon ik het verzenden niet testen omdat ik geen IR ledje heb liggen. Wanneer ik de ground van beide arduino's verbind en de signal, vervolgens een signaal stuur word deze niet ontvangen op de andere arduino. Hierdoor krijg ik het idee dat de spanning van het ontvangen signaal tehoog is of iets dergelijks.. Ik hoop dat iemand hier mij er verder mee kan helpen, ik ben namelijk zelf ten einde raad..

Bedankt,
Renier

Hoi Renier.

Heb je mijn eerder antwoorden wel begrepen ?
Weet je wat moduleren is ?

Als je alleen een IR LED nodig hebt om een gemoduleerd signaal te verzenden, dan betekent dat dat moduleren door de Arduino al gedaan word.
Wanneer je vervolgens dat signaal weer door een ander Arduino wil ontvangen, dan sluit je daar een IR ontvangertje op aan.
Dat lijkt alleen een (soort van omgekeerde) LED, maar dat is het meestal niet.
In dat kleine dingetje zit veel meer elektronica, die het gemoduleerde signaal demoduleert.
Dat betekent dan dus dat er alleen een puur signaal overblijft.

Nu ga je de IR overslaan, en de twee Arduino's rechtstreeks met elkaar verbinden met draadjes.
De ene Arduino zendt een gemoduleerd signaal uit, de andere Arduino verwacht een niet langer gemoduleerd signaal te ontvangen.
En dat gaat dus niet.
Het enige dat je kunt proberen, is te kijken of je het moduleren kunt overslaan, maar ik heb het vermoeden dat dat niet zal lukken (maar niet geschoten is altijd mis).
Anders zul je toch een IR LED nodig hebben, en een extra ontvangertje.
Van dat ontvangertje moet je wel weten welke modulatiefrequentie het kan verwerken, want dat moet je dan ook zo uitzenden.
Anders ben je nog nergens.

Moduleren is een signaal op een ander signaal zetten.
FM (bekend van de radio) is een modulatievorm, Frequentie Modulatie.

Er word een signaal uitgezonden, en bovenop dat signaal word een ander signaal gestapeld als het ware.
Dit word dan uitgezonden, en aan de ontvangende kant moeten deze twee signalen uit elkaar gehaald worden.

Modulatie word in dit geval gedaan om de kans van slagen voor het verzenden van de informatie sterk te verbeteren.
IR is een vorm van licht en komt daarmee in de natuur voor.
Als je niets doet, moet je een enorm sterk signaal sturen om natuurlijke IR lichtvormen te overstemmen.
Door twee signalen te combineren, overwin je allerlei natuurlijke stoorsignalen, omdat de modulatiefrequentie in het wild niet voorkomt.
Dit is de belangrijkste reden om te moduleren, er zijn er nog meer.
En er is uitgezocht welke frequentie er het best gebruikt kan worden voor IR, en schijnbaar is dat dus 38 KHz.
Ik vermoed dat zo'n 90 % van de IR afstand bedieningen die frequentie gebruikt (B&O niet).

Aankomend weekend heb ik de mogelijkheid om even ergens een IR ledje en IR ontvangert te halen, dan kan ik het in ieder geval testen.
Maar toch, na het gedeeltelijk de library (het .h file) door te hebben gelezen kwam ik een "decode" tegen. Is dit het deel waar het signaal word gedemoduleert? Of gebeurt dit altijd in de IR ontvanger..?
Helaas heb ik nog niet genoeg ervaring om de gehele library te begrijpen. Ik hoop dat een van jullie me hier verder mee kan helpen, anders zal ik er gewoon een IR ledje tegenover moeten zetten, werkt ook maar minder efficiënt.

Alvast bedankt,
Renier

Renier, hoe is jouw Engels ?

Ik heb zojuist ff gegoogled, en deze link (klik !) gevonden.
Dat gaat over een Bare Bones IR Receiver, en in dit geval betekent het dat er een infrarood signaal ontvangen word zonder ontvanger.
Ik heb het heel kort ingezien, en daarbij zijn me 3 zaken opgevallen.
Ten eerste word er dus niet gedemoduleerd maar doet de software dat.
2. Er word gebruik gemaakt van een eigenschap van LEDs zodat je die kunt misbruiken als ontvanger ipv zender.
3. Er word genoemd dat hierdoor het signaal niet geïnverteerd word, wat anders wel zo is.

Dat 3e punt is dus ook belangrijk.
Om de verbinding te laten werken met bestaande software oplossingen, zou je het binnenkomende signaal eerst moeten inverteren.
Dat kun je doen met 2 weerstanden en een transistortje.

Maar het bovenvermelde linkje belooft dat het alles biedt wat je nodig hebt.
Dus de ook de software c.q. sketch die dit mogelijk zou maken.
Ik heb het niet zo goed gelezen om daar zeker van te zijn, dat laat ik graag aan jou over.
Ga er eens mee aan de slag en kijk of het de oplossing voor jou biedt zou ik zeggen.