24v naar 5v voor anologe input

hallo allemaal,

Ik ben een bedlamp aan het maken met een bewegingssensor en een lichtsensor dat als ik mn bed in of uitstap en het ook nog eens donker genoeg is, een led strip van 12 volt gaat branden. dit heb ik nu werkende. maar ik wou er nog wat extra's bij want onder mijn bed zitten nu al 2 6-24v leds die ik met een afstandsbediening aan en uit en feller en minder fel kan laten branden. deze leds wil ik vervangen door dezelfde al eerder genoemde 12v ledstrip. dus ik wil die 6-24v naar 0-5v terugbrengen om vervolgens de 0-5v te gebruiken voor een anologe input op mijn arduino, om dit vervolgens weer met mijn arduino en een mosfet naar 12v te krijgen voor de led strip.

dit kan ik volgens mij niet doen met een voltage regulator omdat daar een vaste 5v uit komt, en ik wil juist de 6-24v van de 2 Leds gebruiken als sensor waarde zodat ik ook mijn led strip kan dimmen.

ik hoop dat het zo voor jullie duidelijk is.
gr, Djoury

Hoi Djoury, en welkom.

Je wil eigenlijk je voeding opsplitsen in een voedingsgedeelte en een intensiteitsregeling als ik het goed begrijp.
Zo zie ik je vraag in ieder geval.
Weet je ook hoeveel stroom er nodig is voor je LED strip, en of die originele voeding dat ook kan leveren ?
Het is onwaarschijnlijk dat die voeding die er nu is, werkelijk op de manier werkt als jij aangaf en / of gemeten hebt.
Een multimeter is een mooi en handig ding, maar laat niet altijd precies zien wat er gebeurt.

Er zijn compacte schakelende voedingen te koop vanuit China, die zo'n 3 Ampère kunnen leveren, en waar je de uitgangsspanning kunt instellen.
Ze kosten hooguit 2 euro per stuk (en das een voorzichtige en hoge inschatting).
Dat zou je kunnen gebruiken als voeding voor je strip (s).
Verder kun je dan de aanvoer vanuit de oude toestand eerst met diodes kunnen opsplitsen.
De ene gaat via een diode naar het bovengenoemde voedinkje, de andere gaat via een andere diode naar de Arduino.
Daar maak je een spanningsdeler die van de 24 volt maximaal 5 volt maakt.
Ik zou zelf kiezen voor een maximale ingangsspanning van 30 volt die dan word vertaald naar 5 volt.
Dat rekent namelijk makkelijk, maar levert je vooral ook bij 24 volt ingang (die dan natuurlijk ineens ook wel eens 26,5 volt blijkt te kunnen worden) geen spanning op die de ingang van je Adruino opblaast.
De spanningsdeler moet dan dus een verhouding van 5:1 (samen 6) hebben.

Omdat ik vermoed dat het ietsje anders werkt als jij aangaf, denk ik dat je ook een condensator moet gebruiken die na de diode komt.

MAS3 sorry, ik ben inderdaad onduidelijk geweest. ik heb voor de led strip een aparte voeding van 12v, en ik wil de 6-24v alleen maar gebruiken om te weten hoeveel stroom ik naar de led strip moet sturen. ik heb al zo een spanningsdeler gebruikt alleen werden de weerstanden gigantisch warm, de weerstanden die ik toen gebruikt heb waren 2200 ohm en 470 ohm.

2K2 plus 470 is samen dus 2650 Ohm.
Als je daar 24 volt overheen zet, dan gaat er een stroom door de weerstanden lopen.
Die stroom kun je uitrekenen.
U = I * R
We weten dan U is 24 volt, en R is 2650 Ohm
De I kunnen we daarom uitrekenen als we I = U/R doen.
Dus 24 / 2650 = 0,0091 Ampère, rond ik af op 1 (oeps) 10 milli Ampere.
Das niet zo heel veel.
Het vermogen kunnen we nu ook uitrekenen want dat gaat zo P= U*I
Dus dan 24 * 0,0091 = 0,22 Watt.
De meeste weerstanden die je tegenkomt zijn 0,25 Watt, en dan kom je er met 0,22 Watt aardig in de buurt en dus zullen die inderdaad opwarmen.

De truc is dan om andere waardes te kiezen die dat nadeel niet hebben.
Dus dan zou ik voor een factor 10 hoger gaan.
Ik kom dan uit op standaard waardes van 27K en 4K7, want dan komt je uit op 31K7 en dat zit aardig dicht in de buurt van de verhouding die ik eerder aan gaf.
Als je daar dan 30 volt op zou zetten, dan blijf je ruim onder de 5 volt en zit je daarmee veilig.
Het vermogen dat de weerstanden verstoken is dan 0,028 Watt en dat zal nauwelijks merkbaar warm worden.

Met die combinatie van weerstanden werden ze inderdaad nauwelijks warm. Heel erg bedankt voor je reactie.

mas rekenfoutje er gaat 10 mA lopen en dus worden ze ineens wel 2 Watt en dat is erg veel voor een kleintje.

en verder kun je de originele strips ook gewoon gebruiken door er een fetje naar gnd te zetten, dan maakt het niet uit wat de voedingsspanning is (bijv een BUZ11)

Doe ik es 1 dingetje ff gauw uit het hoofd....

en dan de komma 3 plaatsen opschuiven.
ha
geintje.

Maar de 2 watt kom ik niet aan hoor.
Is ook niet de uitkomst van de berekening die over het vermogen gaat (met het juiste getalletje).
Dat had ik wel met de rekenmachine gedaan.
2 Watt met een 0,25 Watt weerstand zal ook van korte duur zijn ben ik bang.
Gaat wel licht geven (heel even).

Update: het systeem werkt helemaal en doet goed zijn werk, zodra ik mijn voeten naast mijn bed zet gaat de ledstrip branden. Dus ik was helemaal blij, maar bij de eerste test (ik had een proef opstelling onder mijn bed gebouwd en was gaan slapen) bleek al dat ik iets over het hoofd gezien had. Ik heb namenlijk een kat en als die voor de Pir sensor langsloopt gaat de ledstrip ook branden, nou is mijn vraag: hoe los ik dit op. Ik kan de sensor niet hoger hangen, want ik wil hem niet in het zicht hebben zitten. De Pir sensor zit nu onder mijn bed rand en daar wil ik hem graag laten zitten.

De deur dicht doen.

Kat het huis uit:)

Nog een PIR sensor erbij plaatsen, als je dan uit bed stapt met twee benen ziet de linker sensor je rechterbeen en de rechtersensor je linker :slight_smile:
ofwel als beide sensoren aan zijn dan ben jij het en anders de kat .

behalve als er een muis meedoet , maar ja je kunt niet elke situatie voor zijn.

En wat dan als ie nou met het verkeerde been uit bed stapt ?

Ja ik kan het proberen met 2 sensoren ik hoop dat dat wel werkt. Ik heb ook gekeken naar een Omron D6T. Maar die dingen zijn zo verschrikkelijk duur, weet iemand een soortgelijke sensor die goedkoper is?