2 dagen oude arduino-robot geeft de geest!

Hallo allemaal,javascript:void(0);
Ik ben Thomas willems (12) en al geïntereseert in robotica sinds men 8ste,
ik heb nu een arduino-robot(official) gekocht met kerst,
als je hem power geeft gaat i.p.v. enkel het groene lichtje, het rode ook mee branden?
Ik heb geprobeert de robot drivers te instaleren op win8 en 7 en dat lukte tot ik een example sketch
had aangepast(ik wilde het rustig aan doen en niet direct een eigen code schrijven :P)
Het was de "LCDWriteTekst"-sketch, het enige dat ik had verandert was de tekst...
Sinds ik die sketch geupload heb kwam er een raar beeld op het schermpje, het werd "sneeuw van de tv" (wel stilstaand)
en word de arduino niet herkend door ubuntu 12.04, win8, win7 &osx mavericks!
Ik heb al geprobeerd om te resetten maar dat hielp ook niet, ik ben echt ten einde raad!, plz help me!!!! =(

alvast hartelijk bedankt,
grtjs Thomas Willems-from THOMDUINO

Hoi Thomas, welkom !

Even voor jou als nieuw lid een aantal zaken.
Als je een probleem wil beschrijven, dan kun je het beste zoveel mogelijk gegevens noemen.
Daarmee voorkom je dat er steeds weer nieuwe informatie word gevraagd voordat er es een keer een antwoord op je vraag komt.

Je hebt het namelijk over jouw official Arduino robot.
Het is dan een goed idee als je er een linkje bijzet, zodat iedereen meteen weet over welk apparaat het gaat.
Ik neem aan dat je deze (klik !) bedoelt.
Dat ding is gebaseerd (volgens de beschrijving op die site op 2 x een ATmega32u4.
En dat is iets anders als bijvoorbeeld een Uno.
De IDE (het programma om te programmeren op je PC) moet correct zijn ingesteld.
Je moet m vertellen met welk product je bezig bent, en aan welke hardware poort je m hebt aangesloten.
Je vind dat in het menu onder Extra - Board en dan dus de goede kiezen.
Omdat je twee processors hebt, moet je daar ook de juiste bij kiezen.
Als je dat niet gedaan hebt, dan heeft de IDE mogelijk geprobeerd een ander apparaat te programmeren, en dat kan dan erg vervelend worden.
Dus als eerste even kijken of je het juiste board hebt ingesteld.

Zet ook de sketch waar je een vraag of probleem mee hebt, hier neer (gebruik code tags, het knopje met de # boven het tekstveld als je een bericht schrijft).

Oke, ik heb dat ingesteld maar win8 herkent nog steeds de robot niet, ik stuur foto's.

schermafbeeldingen + foto van de robot

Capture2.PNG

Capture3.PNG

picture002.jpg

sarry voor de 2de reply :slight_smile:

Capture.PNG

Capture4.PNG

[quote]
#include <ArduinoRobot.h>

[color=#CC6600]void[/color] [color=#CC6600][b]setup[/b][/color]() {
  [color=#7E7E7E]// initialize the robot[/color]
  Robot.[color=#CC6600]begin[/color]();

  [color=#7E7E7E]// initialize the screen[/color]
  Robot.beginTFT();
}
[color=#CC6600]void[/color] [color=#CC6600][b]loop[/b][/color]() {
  Robot.stroke(0, 0, 0);              [color=#7E7E7E]// choose the color black[/color]
  Robot.text([color=#006699]"hallo, dit is een test"[/color], 0, 0);  [color=#7E7E7E]// print the text[/color]
  [color=#CC6600]delay[/color](2000);
  Robot.stroke(255, 255, 255);        [color=#7E7E7E]// choose the color white[/color]
  Robot.text([color=#006699]"testtesttesttest"[/color], 0, 0);  [color=#7E7E7E]// writing text in the same color as the BG erases the text![/color]
  
  Robot.stroke(0, 0, 0);              [color=#7E7E7E]// choose the color black[/color]
  Robot.text([color=#006699]"lalalala"[/color], 0, 0); [color=#7E7E7E]// print the text[/color]
  [color=#CC6600]delay[/color](3000);
  Robot.stroke(255, 255, 255);         [color=#7E7E7E]// choose the color black[/color]
  Robot.text([color=#006699]"hahahaha"[/color], 0, 0);  [color=#7E7E7E]// print the text[/color]

[/quote]

code even opgeschoont - zitten geen fouten in op eerste gezicht die de beschreven effecten verklaren.

#include <ArduinoRobot.h>

void setup() {
  // initialize the robot
  Robot.begin();

  // initialize the screen
  Robot.beginTFT();
}
void loop() {
  Robot.stroke(0, 0, 0);              // choose the color black
  Robot.text("hallo, dit is een test", 0, 0);  // print the text
  delay(2000);
  Robot.stroke(255, 255, 255);        // choose the color white
  Robot.text("testtesttesttest", 0, 0);  // writing text in the same color as the BG erases the text!
  
  Robot.stroke(0, 0, 0);              // choose the color black
  Robot.text("lalalala", 0, 0); // print the text
  delay(3000);
  Robot.stroke(255, 255, 255);         // choose the color black
  Robot.text("hahahaha", 0, 0);  // print the text
}

Hoi Thomas.

Het lijkt er op dat er iets fout gaat met het herkennen van je robot.
De computer ziet "Vid_0E0F&Pid_0001" als USB apparaat.
De Vid is Vendor id, dat komt neer op de fabrikant, en Pid is Product id, het betreffende product.
Maar ik kan geen resultaten zien van welk apparaat dit dan zou zijn en of daar een relatie met Arduino is.
Daarom weet ik nu dat deze waarden door windows zijn toegewezen.

Aangezien ik hier geen devices heb in mijn verzameling die er zo'n 32u4 op hebben (die volgens mij ook zelf de USB afhandelt), kan ik ook niet voor je kijken wat er hier gemeld word.
Iemand anders die met windows werkt en er wel zo een hebben, kunnen kijken onder configuratiescherm, systeem, apparaatbeheer en daar hun device opzoeken.
Daar dan op dubbelklikken om de eigenschappen te zien, en op het tabblad 'details' om te de Vid en Pid te zien.

Ik heb nog even verder gespit, en in de folder van de Arduino installatie meer info gevonden.
Je robot moet voor beide processoren een ander device melden.
Dit is wat een readme bestand over dat platform zegt:

The Arduino Robot Control board has the USB identifier 0x0038. This is the value configured by default in the Makefile.

The Arduino Robot Motor board has the USB identifier 0x0039.

Eerder vertelde je dat "dat hebt ingesteld", maar niet precies wat en wanneer.
Als je na mijn eerdere verhaal het type goed hebt gezet en dat eerder niet goed stond, is er iets niet passends naar je robot gestuurd.
Wellicht kan het zijn dat daardoor de bootloader (lijkt een beetje op de bios van je pc, en deze kijkt na een reset of er nieuwe software gestuurd word) is beschadigd.
Als dat zo is, dan moet er dus een nieuwe bootloader op.
Helaas kan ik je niet vertellen hoe je dat doet, maar de eerder genoemde readme heeft het over een aparte programmeer interface die je tegen speciaal daarvoor bedoelde "soldeerpunten" moet drukken tijdens programmeren.
In dat geval heb je er dus extra hardware voor nodig (die interface).
Dat is wel goed verkrijgbaar, maar daar heb je nu dus niet erg veel aan.

Wat je kunt proberen is om dat USB device aan te wijzen en dan de drivers opnieuw te installeren, maar gezien de gegevens die je hebt laten zien ben ik bang dat dat niet zal helpen.

en word de arduino niet herkend door ubuntu 12.04

hmm.

Doen eens een terminal openen.
(Dat is b.v. in mij geval : Accessories --> Roxterm)
Type eens : ls /dev/usb*
(de laatste letter is een sterretje,dat komt hier niet goed over, geloof ik)
Ha, dan geeft ie opeens een heleboel usb apparaten.
Type nu eens : ls /dev/usb* > usb-apparaten_1
(Nu stopt ie al die apparaten in een file, genaamd usb-apparaten)
Haal je USB kabels los
Type nu : ls /dev/usb* > usb_apparaten_2
Type dan: diff usb-apparaten_1 usb-apparaten_2 > usb-robot
Type daarna : less usb-robot
En dan moet je hier maar eens posten, wat je dan voor antwoord krijgt.

Als je niks krijgt. (een leeg antwoord) is misschien je usb kabel stuk, of een poort op de computer of je Robot.
Als je Robot stuk is, moet je morgen gewoon zo brutaal zijn, om een nieuwe te vragen bij de winkelier.
(Dat is ook een reden, waarom ik niet graag online koop)

allemaal bedankt!
Met deze informatie kan ik wel wat,
ik heb trouwens aan een vriend gevraagd hoe ik een bootloader moest uploaden en die geeft me binnenkort een bootloader-programeer-ding.
dus ik denk dat het wel zal lukken

hier ben ik weer,
ik heb de bootloader proberen te reïnstaleren, dit werkte enkel met het onderste "robot motor board"
De error code die kreeg na het proberen van flashen bovenste board "control board"
--------> avrdude: initialization failed, rc=-1
Double check connections and try again, or use -F to override
this check.
Normaal als de robot verbinding maakt met computer, brand het oranje 'communication' lampje
nu herkent die niet eens dat ik de bootloader wil branden :~
de avr programmer die ik gekocht heb is: https://www.sparkfun.com/products/9825 pocket avr programmer

Welk deel van Nederland/Belgie woon je? Mogelijk kan iemand een keer meekijken?
(overleg eerst met je ouders voordat je adres gegevens post)

Of bezoek de Arduino Jam - ARDUINO-JAM 5de editie 21-23 februari 2014 - Nederlands - Arduino Forum - en je neemt je robot mee,
dan heb je een hele groep nerds om je te helpen :wink:

robtillaart:
Welk deel van Nederland/Belgie woon je? Mogelijk kan iemand een keer meekijken?
(overleg eerst met je ouders voordat je adres gegevens post)

Of bezoek de Arduino Jam - ARDUINO-JAM 5de editie 21-23 februari 2014 - Nederlands - Arduino Forum - en je neemt je robot mee,
dan heb je een hele groep nerds om je te helpen :wink:

Lijkt me een leuk idee. Ik zal er zijn. En er zijn nog plaatsen vrij.
Met vriendelijke groet
Jantje