Software

Hallo,

Ik ben nieuw in het cnc gebeuren. Ik heb een machine gebouwd van openbuilds, 1000x1500 mm. Die zit nu helemaal in elkaar. Ik heb de software gedownload die op het bijgeleverde stickje stond en ook de software van de grbl controller. Daarmee wordt de machine aangestuurd volgens de fabrikant. Als ik echter de laptop met een usb kabel aansluit op de machine geeft hij aan dat de com-poort niet wordt herkent (GRBL expecting version string) en kan ik dus de machine niet aansturen. Is er iemand in dit forum die mij op de goede weg kan zetten zodat ik de machine ook eindelijk kan gebruiken. Ik worstel namelijk al drie dagen met dit probleem. Alles is aangesloten, het blauwe lichtje brand en ook de groene lichtjes als ik de motoren beweeg.

Graag uw reactie
Met vriendelijke groet
Bert Klappe

Niet bekend met het product maar het klinkt mij als een driver probleem.

Heb je een link naar de documentatie van het product?
Of de website waar gekocht?
Welke versie van windows gebruik je ? (of ander OS?)

Hoi Bert, je maakt ons erg nieuwgierig naar 'de machine'

Ik heb even gekeken op https://openbuilds.com en zie daar allerlei machines. Wat heb je gebouwd? Misschien een 3D printer? Kan je een foto plaatsen van jouw 'machine' en een link naar de website van de leverancier? Is jouw 'machine' een Arduino-aangestuurd apparaat?

Hoi bert1055, welkom.

Je beschrijving lijkt op deze machine (klik !), maar zoals gezegd door anderen is dat niet duidelijk.
Die site is niet echt heel erg geschikt om te gebruiken als bron voor hulp.
Want als je meer dan een algemene beschrijving en/of foto's wil, dan moet je je daar inschrijven.
Dat ga ik in ieder geval niet doen.
Schijnbaar is die problematiek ook groter, anders zou je niet hier uitkomen voor hulp.

Om jou te helpen, hebben we hulp van jou nodig, de anderen hebben je daar al op gewezen.
Zorg dat je zoveel mogelijk informatie verschaft over wat je allemaal hebt en gebruikt.
Maak eventueel een foto van je controller (ik mag wel aannemen dat dat een Arduino (-variant) is, anders was je hier niet komen informeren.
Maar ook een link naar de leverancier van die controller (wanneer die anders is dan openbuilds.com) en het product zullen helpen.

Hallo,

Dank voor de reacties. Ik zal proberen alles nauwkeurig te omschrijven en enkele foto's toe te voegen.

Dat gaat vandaag niet meer lukken maar ik zal hier een van de komende dagen op terug komen.

Met vriendelijke groet
Bert Klappe

je laptop, weet niet welke poort gebruikt wordt, dus USB eruit en kijken in je hardware welke poort het is, en dat instellen in de IDE.