Go Down

Topic: ATtiny85 (Read 985 times) previous topic - next topic

Wessie3000

Ik zou graag een project  op een klein printplaatje willen zetten, maar begrijp t toch nog niet helemaal

Mijn project:
Een midicontrollertje met 2 momentary buttons die elk een midi note zenden naar een pc via usb.

Wat heb ik nodig om te programmeren:
Een arduino uno om de attiny te programmeren
De attiny 85 natuurlijk
condensator 10 uF
draadjes

Wat heb ik nodig voor mijn printplaat:
De geprogramerde ATtiny85
2 x 10k weerstand pull down resistors
nog meer draadjes
een usb-b out

Kan dit?
En hoe verbind ik de usb-b??

nicoverduin

Niet..... Volgens mij heb je een USB host nodig en die zit er niet op. 
Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

PieterP

Een USB host shield helpt ook niet.

De ATtiny85 is geen USB-microcontroller. Hij heeft geen echte USB-interface. Er bestaat wel de VUSB library, om USB te gebruiken met gewone IO pinnen, maar ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.

electronicsodyssey.blogspot.gr/2011/10/atmel-attiny45-attiny85-based-usb-midi.html

Een Arduino Micro zou een betere keuze zijn, omdat die wel een volwaardige USB-interface heeft.

Pieter

Wessie3000

nicoverduin

Doe eens je huiswerk en kijk welke processoren op de verschillende bordjes zitten en welke een ingebouwde usb hebben...... wie weet leer je er ook nog eens wat van....
Nico Verduin
www.verelec.nl

MAS3

Ik snap dat je op zoek bent naar een zo compact mogelijk boardje, en een nano is minder breed als een pro micro.
De nano heeft (op de onderzijde van het boardje) een serieel naar USB interface zitten.
Het boardje is daarmee wel wat langer dan wat alternatieven.
Een pro mini is nog compacter, maar daar moet je een apart boardje met USB adapter toepassen en dan gooi je die winst dus weg.

Ik heb hier ergens (kan 'm nu ff niet vinden omdat ie zo klein is), een 2 tal Beetle boardjes (klik ! voor een clone) liggen.
Die zijn heel compact, want heel veel meer dan de processor en de USB connector zit er niet op.
Misschien is dat meer naar je smaak.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

nicoverduin

Hij wil een usb host hebben. Dus moet naar een chip met ingebouwde usb
Nico Verduin
www.verelec.nl

MAS3

Die Beetle is dat, heeft een 32u4 aan boord en is dus Leonardo compatible.
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

MAS3

Jul 19, 2017, 12:17 am Last Edit: Jul 19, 2017, 12:18 am by MAS3
Zit ik ff te koekeloeren bij mijn grootste gedget leverancier, zie ik dit (klik).
Die had ik achteraf al eens eerder gezien.
Lijkt me dat je dan nog steeds heel goed moet weten waar je mee bezig bent, maar het komt wel erg dicht in de buurt van waar naar gevraagd word.
Geen idee of je dan nog pins over hebt om wat zinnigs mee te doen terwijl je een USB verbinding hebt staan.

nicoverduin

Zou zo maar eens kunnen werken met die link die eerder was gegeven
Nico Verduin
www.verelec.nl

PieterP

Zou inderdaad kunnen werken, maar een ATmega32U4 is in ieder geval veel gemakkelijker, omdat je dan gebruik kan maken van de ingebouwde PluggableUSB en de MIDIUSB library die daarop steunt, zonder gezever met V-USB. Ik weet ook niet of de bootloader die op die ATtiny85 draait andere USB-types toelaat.

De reset pin is d.m.v. fuses ingesteld als IO pin, omdat je al 2 pinnen verliest met de USB-aansluiting. Het is dus misschien niet zo eenvoudig om de bootloader eraf te gooien als je meer plaats nodig zou hebben (ik geloof dat je zo'n 5KB van de 8KB overhoudt).

Dat is allemaal geen ramp natuurlijk, en hoeft geen probleem te vormen: er zijn verschillende mensen die erin geslaagd zijn, maar simpel zal het nu ook weer niet worden.

Pieter

nicoverduin

Ik gebruik altijd een icsp programmer. Ik gebruik dus nooit de bootloader. Toch vond ik die link zo gek nog niet en hij wil hooguit nog 2 buttons aansluiten. Het zou moeten kunnen. Maar ik ken de vaardigheden van de TS niet
Nico Verduin
www.verelec.nl

PieterP

Ik ben niet zeker, maar ik denk dat je een HV-programmer nodig zult hebben om de reset pin terug gewoon te gebruiken. Dan pas kan je met een gewone icsp programmer werken.

Pieter

nicoverduin

Standaard is de Tiny met de reset verbonden. En die zou ik zo laten. Anders heb je inderdaad een probleem met de ISP
Nico Verduin
www.verelec.nl

PieterP

Standaard is de Tiny met de reset verbonden. En die zou ik zo laten. Anders heb je inderdaad een probleem met de ISP
Standaard wel ja, maar de bordjes zoals in reply #8 hebben 6 IO pins, dit betekent dat de "reset pin" als PB5 gebruikt wordt, en niet met de reset verbonden is. Ik vermoed dus dat de fuses bij aankoop al zo ingesteld staan.

Pieter

Go Up