Ur går for hurtigt

Dav i gruppen

Jeg har bygget mig et ur med tempertur visning.

Jeg har brugt: Arduino UNO, RCT 3231 og LM35, det er foreløbig bygget på et lille Breadboard.

Ur går forhurtigt, det har vundet 7 min på 3 mdr.

Hvordan for jeg det lige til at rigtigt.

7 minutter på 3 måneder? Det er i overkanten. Databladet for DS3231 siger +/- 2ppm, altså en maksimal afvigelse på 2 tidsenheder ud af 1.000.000. Det vil omregnet svare til at på 3 måneder skulle afvigelsen ligge inden for plus/minus 15 sekunder. Din afvigelse på 7 minutter på 3 mdr. svarer til en afvigelse på > 50 ppm, hvilket ligger langt uden for forventet afvigelse, selv under ekstreme forhold.

Er du helt sikker på, at det er en DS3231, og ikke f.eks. DS1307?

Hej Rune

Jo det er DS3231

Mystisk. Jeg har selv en DS3231, men har ikke erfaring med at bruge den over længere tid.

Jeg har et planlagt projekt, hvor den skal køre over længere tid, men i dét projekt indgår også et GPS-modul, som i givet fald vil kunne sætte uret, hvis det går forkert eller er blevet nulstillet.

Er det en ægte DS3231-chip fra Maxim, eller et det et modul fra eBay?

ALLE modulerne på eBay er med frasortede chips som ikke lever op til specs. Når man pludselig kan få et RTC-modul med chip, batteriholder, batteri mm. for mindre end hvad DS3231 koster i 1000-styks-antal hos Maxim, så er der noget der ikke stemmer.

// Per.

Ja, det kan være en kopi-chip, der ikke har indbygget krystaloscillator, men i stedet en billigere keramisk oscillator eller endnu mere sandsynligt en simpel RC-oscillator.

Hvis man er heldig, får man meget for pengene på eBay m.v., men man kan også være meget uheldig.

RuneJ:
Ja, det kan være en kopi-chip, der ikke har indbygget krystaloscillator, men i stedet en billigere keramisk oscillator eller endnu mere sandsynligt en simpel RC-oscillator.

Hvis man er heldig, får man meget for pengene på eBay m.v., men man kan også være meget uheldig.

Der findes svjv. ingen kopier af DS3231'eren. Der er simpelthen tale om chips som kasseres (uden for specs), nogen piller dem så op af skraldespanden, pakker dem i huse, lasergraverer dem og sælger dem på eBay.

Alle registre og chip-signatur passer med den ægte vare, så jeg kan ikke forestille mig at nogen har kopieret den.

// Per.