styra servomotor med thermoelement typ K. Söker info om detta.

Finns ju info om både servomotorstyrning och typ K givare, men har inte hittat någon info där båda är sammankopplade! Någon som kan tippsa mig?
Skall använda Uno.
Skall användas till vedpanna. Har i dag sugande fläkt där jag styr varvtalet med en PWM dosa från Claes Olsson. Tänkte låta servon styra vredet på denna med hjälp av rökgastemperaturen.
Svärsonen är C programerare till proffessionen så räknar med hjälp där.

Är det du som skall skriva koden? Eller din svärson? Det här är en grej där kodaren kombinerar de här sakerna. Kodaren är inte beroende av färdig kod, där man kombinerar servostyrning och typ K givare. Kodaren kan använda sig av färdig kod för servostyrning och färdig kod för givaren. Men kodaren gör själv kombineringen.

Tack för svar Johan! Verkar vara dålig respons på detta forum - många läser, få svarar ( kanske dumma/enkla frågor = få svar?).

Låter kanske konstigt att använda Classes varvtalsstyrning (36-1664), alltså elektronik- mekanik - elektronik, men det är mitt sätt att skilja starkströmmen 220V från lågspänningen och minska olycksrisker o olagligheter.

Har letat mkt efter kombinationen typ K och servomotor/stegmotor för att hitta färdigt program, men inser att det verkar omöjligt för mig. Återstår som du skriver att slå ihop två färdiga koder. Detta blir en utmaning för mig och när det tar stopp får jag söka hjälp.

Ett par frågor:
Bör jag använda stegmotor t.ex

eller 360 graders servomotor t.ex

Vredet på varvtalsstyrningen vrides mindre än 360 grader. Kanske 270 -300. Jag tänker mest på vilken motor som är enklast att ansluta (elektriskt) och koda?

Det är enorm prisskillnad på komponenter från Ebay o de svenska leverantörerna. Vågar man köpa på Ebay? som nybörjare har man antagligen nog med problem ändå och vill inte ha dåliga komponenter ( prisex. ebay:MAX31855 MAX6675 SPI TypeK Thermocouple Temperature Sensor Module For Arduino MA 30SEK. Electrokit: Thermocouple Amplifier MAX31855 modul v2.0 169 sek).

Om servon har tillräckligt vridmoment, ska du använda servo. I sin enklaste form funkar den så att när strömmen går på, vet inte logiken i vilket läge servon är. Men logiken kan vrida servon till t.ex. 90 grader och servon utför kommandot. För en stegmotor är det ännu mer osäkert. När strömmen går på,finns det ingen info om motorns läge. Och logiken kan bara be motorn ta ett steg medsols eller motsols i gången, inget kommando att vrida till ett bestämt läge. Man kan koppla extra komponenter till, om man vill avläsa motorernas läge.
Tillfälliga störningar (käppar i hjulen) stör inte en servo, men nog en stegmotor, om man inte kan avläsa dess läge.