Led strip (ws2812B) brand half

Hallo
Ik ben met een project bezig en nu gaat het nog aardig goed met het gebruik van een arduino alleen....

Ik krijg het niet voor mekaar om alles te laten branden

In de foto's zie je hoe ik het doe en weet iemand misschien waarom hij niet verder brand?

De resistor is 1k en de andere blok (kom even niet op de naam) is 1000uf

Alles is door gelust en gesoldeerd 5+ op 5+ groen op groen en - op -

Als ik meet met mijn volt meter op het werkende stuk meet ik 0.45 v op de data (groen) en op de niet werkende deel 3.25v

De arduino programma staat ingesteld op 580 leds van ws2812B hier een kopie:

#include "FastLED.h"

FASTLED_USING_NAMESPACE

// FastLED "100-lines-of-code" demo reel, showing just a few
// of the kinds of animation patterns you can quickly and easily
// compose using FastLED.
//
// This example also shows one easy way to define multiple
// animations patterns and have them automatically rotate.
//
// -Mark Kriegsman, December 2014

#if defined(FASTLED_VERSION) && (FASTLED_VERSION < 3001000)
#warning "Requires FastLED 3.1 or later; check github for latest code."
#endif

#define DATA_PIN 6
//#define CLK_PIN 4
#define LED_TYPE WS2812B
#define COLOR_ORDER GRB
#define NUM_LEDS 580
CRGB leds[NUM_LEDS];

#define BRIGHTNESS 175
#define FRAMES_PER_SECOND 150

void setup() {
delay(3000); // 3 second delay for recovery

// tell FastLED about the LED strip configuration
FastLED.addLeds<LED_TYPE,DATA_PIN,COLOR_ORDER>(leds, NUM_LEDS).setCorrection(TypicalLEDStrip);
//FastLED.addLeds<LED_TYPE,DATA_PIN,CLK_PIN,COLOR_ORDER>(leds, NUM_LEDS).setCorrection(TypicalLEDStrip);

// set master brightness control
FastLED.setBrightness(BRIGHTNESS);
}

// List of patterns to cycle through. Each is defined as a separate function below.
typedef void (*SimplePatternList[])();
SimplePatternList gPatterns = { bpm };

uint8_t gCurrentPatternNumber = 0; // Index number of which pattern is current
uint8_t gHue = 0; // rotating "base color" used by many of the patterns

void loop()
{
// Call the current pattern function once, updating the 'leds' array
gPatternsgCurrentPatternNumber;

// send the 'leds' array out to the actual LED strip
FastLED.show();
// insert a delay to keep the framerate modest
FastLED.delay(1000/FRAMES_PER_SECOND);

// do some periodic updates
EVERY_N_MILLISECONDS( 20 ) { gHue++; } // slowly cycle the "base color" through the rainbow
EVERY_N_SECONDS( 10 ) { nextPattern(); } // change patterns periodically
}

#define ARRAY_SIZE(A) (sizeof(A) / sizeof((A)[0]))

void nextPattern()
{
// add one to the current pattern number, and wrap around at the end
gCurrentPatternNumber = (gCurrentPatternNumber + 1) % ARRAY_SIZE( gPatterns);
}

void bpm()
{
// colored stripes pulsing at a defined Beats-Per-Minute (BPM)
uint8_t BeatsPerMinute = 25;
CRGBPalette16 palette = PartyColors_p;
uint8_t beat = beatsin8( BeatsPerMinute, 64, 255);
for( int i = 0; i < NUM_LEDS; i++) { //9948
leds = ColorFromPalette(palette, gHue+(i2), beat-gHue+(i10));

  • }*
    }
    Iemand een idee wat fout gaat?
    Patrick

De foto's werken niet, maar hoeveel ampere levert je voeding voor die 580 LED's?

De code kan je trouwens in de code tags doen.

Bij580 leds houd je geen spanning meer over na een paar meter..... wet van ohm over de voedingslijn. Je moet de + om de zoveel meter vernieuwen met een aparte voedings +

foto's werken ook niet met dat tooltje daarom een link :stuck_out_tongue:

de led wordt aangevoerd met een powerbank a 5v

om met stroom te testen zou ik dus eigelijk vanaf het deel waar de led niet werkt opnieuw met stroom voorzien vanaf de powerbank?

ik heb vanaf het begin en in het midden een usb aansluiting voor het stroom omdat je anders idd te veel led op 1 stroom voorziending heb

maar wat ik raar vindt is dat het precies daar is en als ik de led ervoor iets inkort blijft het hetzelfde...

Hoi patrickkok, welkom.

Je foto's werken niet, omdat je de verkeerde link hebt gebruikt.
Tinypic geeft je direct na het uploaden 4 verschillende soorten links, en daarvan moet je de 2e kopiƫren, daar staat niet voor niets bij dat dat de link is voor gebruik bij forums.
Je moet dat gezien hebben, want je hebt de 3e link gebruikt, en die werkt inderdaad niet.
Verder werkt je 2e foto ook niet, ik vermoed dat dat komt doordat het een afwijkend bestandsformaat is (in ieder geval eentje die ik niet ken.
De 1e werkt na enig uitproberen wel, omdat dat een standaard jpg bestand is.

Dit alles is de reden waarom men eerst de gebruiksaanwijzing (klik !) moet lezen.
Er staat zelfs in de titel dat dat aandachtig gelezen moet worden.

Een plaatje plaats je op het forum door een link naar dat plaatje in [img] [/img] tags te zetten.
Hieronder zie je het resultaat van zo'n link, vermoedelijk komt ie je bekend voor:


Dit is de 2e link, die is of verwijderd, of het is geen jpg, gif of png bestand (meer heb ik niet geprobeerd).

Het bovenste plaatje is ook voorzien van een link naar het origineel, zodat je dat in de juiste oriƫntering, en op de correcte grootte kunt zien.

Zoals de anderen al vermoedden, heb je 1 hele grote lus gemaakt en teveel strips simpelweg doorverbonden.
Dat kun je alleen zo doen met je data uitgang, de voeding moet je gewoon apart per strip doen.
Ik weet niet of het komt door mijn manier van kijken, de manier waarop de foto is gemaakt, of dat het echt zo is, maar het lijkt er op dat de laatste strip die het nog wel doet, al minder fel is als de eerste.
Daarbij moet ik dan even aannemen dat de daar ingestelde kleur 2 x dezelfde schakering van geel is.
Maar het kan zijn dat ik dat niet goed zie.
Wat ik wel zie, is dat er nog een ander kabel bij komt op de strip die volgt op de strip die het niet meer doet.
Maar niet hoe die kabel is aangesloten.
Door het geklieder met siliconenkit of het lijmpistool is daar niets meer van te maken.
Bovendien is het ook lollig om daar nog wat te veranderen, door die klodders.
Als je er per se zo'n kliederboel van moet maken, doe dat da nadat je het hele spul uitvoerig getest hebt.
Mocht je daar per ongeluk iets verkeerd om hebben aangesloten, dan is het niet zo vreemd dat het bij de betreffende strip ineens ophoudt.

Klopt mas3

Ik had eerst de link gebruikt maar toen werkte de foto niet en toen ik het opnieuw wol proberen gaf tinypic telkens foutmelding...

Maar buiten dat de warme lijm zit er zo dik op omdat:

De soldeer punten van de strip best gevoelig zijn als je ook maar iets te hard trekt of buig kan dit los raken en kun je niet opnieuw solderen vandaar solderen en goed lijmen zodat de soldeer punten geen belasting meer hebben.

Ik heb idd led door verbonden echt rond de 5 meter krijg hij opnieuw voeding van de powerbank maar 1 rij daarvoor wil de led al niet branden..

Het aansluiten zie ik geen probleem in... Ik weet wel dat 5+ rood op de 5+ moet en de data groen op de data en - wit op de - :slight_smile:

Echter wat ik vanmiddag nog ga proberen is het deel wat het niet doet opnieuw van voeding voorzien al denk ik niet dat het probleem oplost aangezien dit deel wel stroom krijgt (4.40v)

Hoi.

Je zult je toch iets beter moeten inlezen in de materie.
Je zegt dat je stroom krijgt, omdat je een spanning meet aan de ingang van een strip.
Dat zijn zaken die niet op die manier gekoppeld kunnen worden (oftewel, je kunt die conclusie niet op die manier trekken).
De spanning (wanneer je voeding exact 5 volt levert en je meter van voldoende kwaliteit is), is al met 12 procent ingezakt na de 4e strip.
Meet dan ook eens hoe hard dat inzakken gaat, dus meet aan de ingang van strip 1, aan de uitgang van diezelfde strip, dan de volgende uitgang en zo voorts.
Dan krijg je een idee over hoe het zich ontwikkelt.
Heb je ook al gemeten hoeveel spanning je hebt aan het eind van strip 5 (die dus begon met 4.4 volt) ?

Voor het fixeren van je strips (ze lijken al op de definitieve (diffuse) plaat te zitten) , ik zou de strips fixeren, en de aders (na het solderen).
Maar pas na het testen zou ik eventueel de lijm over de soldeer verbindingen doen, dan kun je er altijd nog aan werken tot je het perfect naar je zin hebt.

Ik heb zojuist gemeten bij de laatst werkende led :

Begin volt 4.15 eind 4.05

En ik heb de begin stuk van de led wat niet werkt opnieuw gevoed op een aparte powerbank..

Resultaat: niks geholpen

En als je nu eens begint op dat stuk wat het niet doet?

Begin en einde hetzelfde brand niet......

ik heb nu 1 deel led weg gelaten.. heeft ook niet geholpen

eerder dacht ik at het misschien aan de draad lag heb de eerste deel met [draad voor ws2812B] gebruik en de kleine laatste stuk met computer draad gedaan maar nu ik dit vervangen heb help het nog niet veel..

vreemde is dat de rest van de delen opnieuw op een arduino et dit niet helpt.

ook na elke 20 seconde kom er bij de deel wat niet werkt gaan er een paar ledjes branden maar dat is niet altijd

ik ben radeloos heb geen idee wat ik moet doen

heb nu ook een 5v oplader aangesloten zodat de le meer ampere en stabiliteit krijgen

begin einde? De strip heeft voor elke led een DI en een DO. DI=ingang. Een signaal op DO doet niets. Heb je dat allemaal wel goed aangesloten?

de led heeft 3 soldeer punten de - de + en de data durf voor 99% dat ik dat wel goed gesoldeerd heb :slight_smile:

Als jij het beter weet... ik zou de datasheet eens bekijken...

patrickkok:
de led heeft 3 soldeer punten de - de + en de data durf voor 99% dat ik dat wel goed gesoldeerd heb :slight_smile:

Nico bedoelt of je niet op de 'achterkant' van je led strip het gesoldeerd hebt. Je hebt op de LED strip een ingang en een uitgang als het ware. Hij vraagt dus of je het aan de juiste kant gesoldeerd hebt. Het zijn inderdaad 3 draadjes die je gesoldeerd hebt (VCC, GND en de DATA).

(denk ik).

Edit: Nog even aanvulling om het wat duidelijker te maken, de data ingang geeft de informatie weer door aan de data uitgang, als jij het dus aan de verkeerde kant vast gemaakt hebt ga je als het ware tegen de richting in en wordt de data niet meer doorgegeven.

Nico als ik alles beter weet had ik niet om hulp gevraagd.....

Akatchi op de led staan een pijltje daarmee wordt toch de richting aangegeven?

Zo Ja? Dan zal dat goed moeten zijn
Ik dacht ook eerst had ik dat misschien verkeerd om gedaan maar pijltjes gaan de goeie richting op

patrickkok:
Nico als ik alles beter weet had ik niet om hulp gevraagd.....

Op de WS2812B strips die ik ken staat altijd Di en Do op. Di=data in en DO=data out. Je begint bij DI en sluit de volgende deel als volgt aan. Do van de eerste strip gaat naar de Di van de volgende strip. Alle GND wordt aan elkaar verbonden en ik zou per paar meter een eigen plus trekken . Hou rekening mee dat 5 meter draad a 10A ook invloed heeft....
Als een segment het niet doet, dan moet je die testen door op de DI en - en + de aansluitingen te doen. Als dat niet werkt, zou het zomaar kunnen dat een LED kapot is. En doet de rest het niet.

Dus als jij de Arduino aansluit op de eerste led van het stuk wat het niet doet (op de juiste manier) en de strip doet het niet dan is vrijwel zeker de eerste LED kapot.
Daarom testen die borden bouwers elke strip eerst voordat ze gaan inbouwen.....