GSM Sim900

Hallo,

Ik heb een sim900 gsm shield gekocht (SimCom) voor arduino uno en gebruik een prepaid Telfort kaart.
Met en zonder de arduino uno knippert het rode ledje (800 ms) maar kan ik geen verbinding met een netwerk krijgen terwijl de prepaid kaart wel prima in mijn mobiel werkt.
Ik heb het internet doorzocht en al vanalles geprobeerd, inclusief installeren van nieuwe software en een telefoonkaart van nóg een andere provider).
Als ik een CP2102 USB to TTL aansuit krijg ik telkens alleen maar dezelfde onleesbare uitputstring zodat ik ook niet kan zien hoe er op AT-commando's wordt gereageerd.
Kan iemand mij op weg helpen?

Frank

Hoi Frank, welkom.

Om met de deur in huis te vallen: dat getal 900 staat voor de frequentieband waarin het ding kan werken.
Dat is 900 MHz.
Inmiddels begint dat netwerk nogal verouderd te raken (25 jaar is echt wel oud voor zulke techniek) en het zou me niets verbazen als het onderhoud daaraan achter blijft.
Wie weet is het in jouw regio wel heel slecht gesteld met het G2 netwerk
Dat merk je zelf niet zo snel als je regelmatig een ander mobieltje hebt.
Want die dingen schakelen gewoon over naar de frequentieband die wel beschikbaar is.
Maar dat kan die module van jou niet.
Wellicht kun je hier (klik !) wat meer informatie vinden.

Nu weet je meteen ook waarom die modules zo goedkoop zijn.
Wie wil er nou nog zo'n module als die over een paar jaartjes niet meer werken ?

Dit is iets waar je rekening mee moet houden, maar het hoeft niet per se de oorzaak van jouw problemen te zijn.
De communicatie tussen module en je Arduino moet gewoon goed werken, dus daar moet je ook de AT communicatie kunnen afvangen.
De vraag is wel of je module wel 5 volt compatibel is, dat is TTL namelijk.
Als die module 3 volt wil zien en dat dan dus ook gebruikt voor de communicatie dan gaat er mogelijk al een en ander mis.
Dus of die CP2102 module hiervoor wel gebruikt kan worden weet ik niet.
Die chip is wel een leuk ding verder, maar je moet ook kijken of aan de andere kant van dat ding alles klopt.

Hey Frank
Als aanvulling op de post van Mas3, moest je ook de PIN code er eerst niet afhalen met een gewone gsm?

Bedankt voor je reactie.

De pin code is al uitgeschakeld, maar dat had het kunnen zijn.

Bedankt

Mas3 ook bedankt.

Ik zal de sim900 ook eens testen in andere gebieden.
Met voltages heb ik al geëxperimenteerd. Volgens mij is de sim800 wel gevoelig voor voltage maar sim900 veel minder.

Ik zal melden als ik succes heb. Anders moet ik maar een nieuwer shield aanschaffen.

Frank

Ik lees trouwens dat sim900 ook 1800MHz ondersteunt...

Welke chip/module kan ik dan het best gebruiken om SMSjes te verzenden via arduino?