DC motor met condensator pwm regelen

Hallo,

Ik ben bezig met een project. Daarvoor moet ik de snelheid van een motor regelen.
Dit wou ik doen met pwm. Maar dit werkt niet.
Zou het kunnen dat het ligt aan de condensator die er op zit? Dat deze als het ware de motor stroom geeft wanneer het signaal vanuit de arduino wordt onderbroken door pwm?

Hoi robbeserry

Je vraag is niet duidelijk genoeg.

Maar dit werkt niet.

Wat betekent dat ?

Je laat alleen een plaatje zien van de motor:


Maar hoe dat is aangesloten moeten we maar raden.
Terwijl dat wel informatie is die nodig is om jouw vraag goed te kunnen beantwoorden.

Die condensator zit er op om stoorpulsen veroorzaakt door hoe die motor werkt, weg te filteren.
Er staat 104 op de condensator, en daarmee is de waarde ervan 0.1 µF.
Dat is vrij veel voor dat type condensator, maar niet voor de hoeveelheid energie die moet worden opgeslagen (en vrijgegeven) om te doen wat jij nu denkt dat er gebeurt.

Ik vermoed een aansluitfout, waarmee je het risico zou nemen je Arduino zwaar te beschadigen.
Dus laat meer zien van wat je hebt gebouwd en wat jij er van verwacht, maar wat je daarvoor in de plaats hebt gekregen.

Als de waarde van mijn potmeter onder de helft is dan stopt de motor. Als de waarde daarboven is dan draait ie op volle snelheid.
Ik stuur de motor aan met een H-brug (L293D). Daarvan weet ik zeker dat die juist aangesloten is.

Het antwoord op je vragen heb je al gekregen.
Ik ga hier geen tijd meer insteken, ga maar in je andere thread kijken of je er uit komt.

De condensator die je hebt is een keramische condensator. deze heeft heel weinig capaciteit dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat die jouw regeling erg beinvloed.
Ik zou proberen met een belasting op de motor. Het pwm effect moet dan veel zichtbaarder zijn.
Hou er ook rekening mee dat de pwm snelheid van een normale arduino eigenlijk te laag is voor een goede spanningregeling.

antwoord inderdaad hier.

En heb je nu een andere pin gebruikt die wel pwm geschikt is?
en werkt het nu dan wel goed?

wvmarle is niet de TS, maar verwijst naar het andere topic van TS waar ik het ook over had.

Sorry dat ik zo laat antwoord m maar alles werkt nu. Ik heb het nu op de juiste pin aangesloten.