Pannstyrning med shuntautomatik

Lägger ut kod på en pannstyrning avsedd för att ladda ackumulatortankar med pelletsbrännare.

Meningen är att efter laddning kopplas pannan bort med magnetventiler och en tank (av tre) i taget laddas ur genom att vatten skiktar sig och tanken med varmvattenberedare och shunt börjar tömmas sist.

Styrningen var tänkt att ersätta en befintlig plc/mikrodator som har varit i drift sedan 1990, men pga.
högt slitage på hela anläggningen höga investeringskostnader för att ersätta befintlig blir det värme
pump istället.

Styrningen av trevägsshunten är avsedd för 2 reläer för ett öka/minska ställdon men går ju att ändra till tex 0-10v.
Tänk på att man bör använda 2-poliga reläer så att man förreglar desamma så att båda inte kan dra samtidigt.

En enkel väderkompensering/kompensationskurva finns med, man kan inte bryta kurvan men lutningen bestämmer man själv.

Tänkte att koden kunde vara till nytta och lägger därför den här, den är inte testad i skarpt läge.

Jag vill påpeka att jag inte är nån matador i programmering så ansvaret ligger helt hos den som vill
använda den, klipp och klistra fritt.

Länkar som jag har lånat kod från:
https://groups.google.com/forum/#!topic/diy-pid-control/o5DEs6m-PSE

Pannstyrning27kompkurva.ino (9.16 KB)

Ett kort tillägg.

Jag har ändrat int WindowSize till 4000,
original är int WindowSize =5000;

Det enda man skall behöva ändra för att få PIDen att passa sin anläggning är kp, ki, kd.

Min gamla anläggning hade inställningarna, kp 1,5, ki 40, kd 15.