CC plus plus

Soonie:

  1. Klopt het dat ik op zoek moet naar C/C ++ ?

Dat klopt maar ......
Een Arduino programma gaat inderdaad door een C++ compiler (GCC ). In dat opzicht is Arduino 100% C++ compatibel. Toch heb ik enig voorbehoud om gelijk wel C++ boek te nemen -of aan te raden- om de Arduino te leren programmeren. Het is namelijk zo dat er heel wat beperkingen zijn op een "embedded system" (arduino is dus een embedded system). Een standaard C++ boek schenkt daar geen aandacht aan en zal alle (geheugen en cpu etende mogelijkheden) ruimschoots aan bod laten komen. Erger nog; wegens de krachtige PC en het feit dat het boek de taal leert -en niet een implementatie van de taal- wordt aan het geheugen en CPU gebruik waarschijnlijk geen of weinig aandacht besteed.
Vandaar ook dat links (zoals die van robtillaart) heel hands-on naar arduino en/of embedded gaan en dus meer geschikt zijn om Arduino programmatie te leren. Als je geen programmeer of C++ kennis hebt zou ik wel een C++ boek aanraden als referentie om code "beter te begrijpen" maar ik zou het niet aanraden om "de Arduino taal" te leren.
Er zijn hopen discussies op het forum over welke C++ functionaliteiten wel of niet aangeraden worden op Arduino. Omdat ik geen zin heb in zo een discussie ga ik ook geen statements maken welke C++ functionaliteit ik afraad.

Conclusie.
Ja; Arduino programmeer in de C++ taal. Er zijn echter C++ functionaliteiten die je best niet (teveel?) gebruikt op de Arduino. Daarom is een C++ embedded boek of een Arduino boek een beter optie om de Arduino taal te leren.

Met vriendelijke groet
Jantje