Telemetrie project

Nou was ik al in het engels begonnen (link) maar wellicht ook leuk voor het nederlandse deel.

Project blog: in het Engels want dat was al gestart voor ik zag dat hier toch wel aktiviteit is.

Frank
Toen je de engelse post starte was er nog geen nederlands forum.
Het is wel niet de bedoeling om door te linken naar engelstalige posts. Mensen die engels kunnen zullen die zelf wel vinden :slight_smile:
Met vriendelijke groet
Jantje

Ok, was meer als openingspost om af en toe een update of vraag te stellen. Zonder de hele voorgeschiedenis ook hier te herhalen.

Maar aangezien ik m'n blog ook in het engels heb gemaakt, zal ik een dezer dagen een nederlandse samenvatting maken over de stand van zaken tot nu toe.

:slight_smile:
Laten we de wereld bewijzen dat Nederlands een wereldtaal is :smiley:

Whow, wat een cool project.

Een goede tip voor je accelerometers zijn de wii extentions "Wii Motion Plus" kosten niets en zijn zeer precies. Deze worden gebruikt in multicopters om deze stabiel te houden en richting te geven. Zie het MultiWii project voor connectie opties.
Samen met een goede PID (Proportional-Integral-Derivative) regulator software kan dit ideaal zijn voor een auto trim systeem.

Data doorsturen is een ander paar mouwen, maar Xbees bijvoorbeeld zijn zeer betrouwbaar en er is veel over bekend, een andere optie zou gsm connectie zijn. Of de arduino koppelen aan een android gsm en gebruik maken van de sdk om over internet live data door sturen via websockets.

Geen fluit opgeschoten de afgelopen tijd maar wel een mezelf wat in de knoop gezocht.

Situatie is als volgt:
Er zijn een paar instellingen aan de boot die ik wel graag bij de log-data wil zien maar die niet automatisch of continue gemeten kunnen/hoeven te worden.
Het zijn per log sessie dus vaste waarden maar gezien over een hele dag kunnen deze waarden wel anders zijn.
Voorbeeld: keuze van de schroef. Dit ding is niet aan een sensor te hangen, maar heeft wel flinke invloed op de meetwaarden en daarom wil ik graag in het logbestand zien welke er gebruikt is.
Doordat deze (en nog een paar settings) per set rondjes aangepast worden tussentijds moet ik een eenvoudige manier hebben om deze variabelen aan de arduino door te geven.

Denk je in: boot uit het water, schroef nr 1 erop, boot in het water, rondjes varen, boot uit het water, schroef 2 erop, boot in het water, etc etc
In de tijd dat de boot even omhoog gaat om de schroef te wisselen, kan (en wil) ik niet bij de software om wat aan te passen. het systeem moet eigenlijk gewoon de hele dag de rondjes loggen met daarbij dus welke schroef er in gebruik is.

Mijn gedachten:
een kastje met een paar knoppen achterin de boot met wat nummers erop:
de technieker zet de hardware goed (schroef erop, tankpositie, stelschroefmotorbok) in een van de 10 standen per item.
Zet vervolgens de knoppen op het kastje goed om de hardware situatie weer te geven en drukt op een knop.

De knop triggert de arduino aan z'n interrupt om de knoppen uit te lezen en de posities te vertalen naar de betreffende variabelen die in het logbestand geschreven zullen worden.

So far so good.

Maar nu, wat voor knoppen moet ik hebben!?

Ik dacht aan een pin een knop te hangen die per stand een andere weerstand heeft. Dus stroompje erdoorheen, luisteren wat ie terugkrijgt en dat is dan schroef 1 of 2...10
Een potmeter dus.
Maar dan met wat nokjes zodat ie per stand wat gevoel geeft aan de technieker bij het instellen.

Een standenschakelaar (1 pin in, heleboel uit) zou me teveel pinnen kosten aan de arduino (welke stand is ingeschakeld en dus verbonden met de 'duino?) want de gegevens hoeven niet 'live' gecheckt te worden dus zonde.

Een standenschakelaar met weerstandjes eraan gesoldeerd (serieel) zou kunnen. Die hebben zo'n 'nokjes' (detents) ring erop/in. Maar dat is dus zelf solderen aan iets waarvan ik denk dat het in 1 module te koop moet zijn.

Een selector zou ook kunnen maar dat vergt wat meer slimme code dan ik nu snap. En bovendien doen ze niet meer dan 'nokje rechts of nokje links' doorgeven en weet je dus nog niks zonder schermpje voor feedback over waar je bent.

Voordat ik opgeef en een paar gewone potmeters in een doosje zet en dan maar hopen dat het met 10 stappen over de hele schaal voldoende precies te mikken valt welke weerstand gekozen wordt, mijn vraag aan jullie om jullie gedachten hierover.

een hele andere aanpak is nog prima mogelijk, ik dacht zelfs aan schuifpoti's maar die zijn wel erg moeilijk water(spetter)proof te maken denk ik.

iets om een binaire code in te voeren heb ik ook aan gedacht maar dat zou nogal complex worden. zowel in de software die het moet uiteenrafelen naar combinaties alsook bij de technieker die dan uit een tabelletjeeen combi moet gaan zoeken.

Ik wil eigenlijk gewoon achterin bij de motor een paar knoppen hebben waarmee de technieker de hoofdinstellingen zet en dat dmv een knopdruk bevestigd als zijnde de nieuwe waarden voor de volgende logsessie. (maakt ie een foutje, gewoon nog eens doen en dan is dat de nieuwe set waarden)

Kan toch niet waar zijn dat er niemand zoiets al eens bedacht heeft?

oja, ik heb de indruk dat er op elektrische gitaren poti's zitten met detents en een schaalverdeling. Echter ik speel alleen CDspeler dus als iemand hier meer over weet: graag info!

oja2, kun je aan een servo vragen in welke stand ie staat? Ik weet dat je 'm wel naar een positie kunt sturen, maar kun je 'm ook terug laten roepen waar ie staat zonder enige opdracht vooraf? Dus na een reset bijvoorbeeld? Voor mijn part prop ik een paar servo's in het kastje, kan ik ook meteen digitale pins gebruiken ipv analoge om weerstand te meten. (of ben ik daar even mis nu, dat je daar analoge voor nodig hebt)

Frank
Kan je niet gewoon het verbruik meten van de motor die de schroef aandrijft? Een andere schroef moet een ander verbruik van de motor veroorzaken. Zo zou je moeten kunnen weten welke schroef erop zit.
Je kan ook gewoon een proces opzetten. Eerst schroef A dan schroef B ... Later kan je dan die data manueel toevoegen of gewoon 1 maal op een knop duwen zodat arduino weet welke schroef hij nu heeft (dat heb ik al eens gedaan voor iets anders en dat ging best vlot).
Ik heb zeker al eens gelezen over hoe je servo's kan uitlezen maar ik weet niet meer hoe het ging. Ik dacht zelfs hier op het arduino forum.
Met vriendelijke groet
Jan

de ronden duren een paar minuten en dat gaat met allerlei bochten. Het verbruik meten is bijna niet te doen (een live meter is er niet en aftanken kan niet na iedere ronde zo exact dat daaruit wat af te leiden valt)

Data manueel later toevoegen gaat geheid fout: dan moet je al apart gaan bijhouden wanneer exact een variabele is aangepast en dat zal aan de waterkant meestal niet gaan. Of 'dat onthouden we wel' maar dat lukt natuurlijk niet.

Live aanpassen in de software zou misschien kunnen maar is ook lastig correct te houden. Liever na instellen direkt de 'duino die standen doorgeven. Dan blijft de discipline op 1 plek.

Frank
Dan zie ik maar 2 oplossingen
Een knopje met led feedback. Dat kan waterdicht en via de leds weet je waarde.
Of een draadloze connectie. VB wifi en website.
Je verzint wel wat :slight_smile:
Groetjes uit regenachtig Belgiƫ
Jantje

Heb in je engelse sectie wat opties gegeven maar geen antwoord.
Als je hier alleen nog verder gaat, laat dat in de Engelse sectie ook even weten.
Wel zo makkelijk.

Thanks, Paco

Was even druk met de nieuwe telg, vandaar. Kreeg trouwens ook geen berichten dat er nieuwe posts waren zoals voorheen.

Heb inmiddels idd een array gezien als weerstandsladder. Dat leek me wel handiger om aan een meerstandenschakelaar te plakken ipv losse weerstandjes.
Maar inmiddels ook overwogen dat de monteur Altijd na een setting verandering ALLE variabelen moet checken en invoeren. Dus in wezen maakt het dan niet uit dat de potmeters van positie zouden kunnen veranderen gedurende een race. Als ze maar weer opnieuw goed gezet worden voordat er op de knop gedrukt wordt om de standen als nieuwe variabelen op te nemen in het volgende logbestand.

Voor deze eerste versie kan ik het dus oplossen met 'losdraaiende' potmeters met een schaalverdeling ring eromheen.

Kan er echter slecht bij dat dit niet kant en klaar te koop is. een potmeter met vertanding, misschien is het gewoon een andere montagering en verder niks moeilijks aan de weerstand/sleper kant.