is het verstandig om met een variabele weerstand een spanningsdeler te maken?

Hallo,

Voor een project heb ik meerdere inputs vanuit sensoren.
Sommige geven een 12v signaal andere een 5v signaal...
Is het verstandig om met een trimmer een variabele spanningsdeler te maken om zo de input naar 5volt of 3.3volt te brengen
Het meeste zal ik 12v naar 3.3v nodig hebben
Hoe groot kies ik desgevallend dan best mijn trimmer (10K, 30K, meer, minder??)

Grtz,
Yves

elk voordeeltje heeft zijn nadeeltje en je zal dus keuzes moeten maken.
Zo een potentiometer noemt men trimpot en wordt dus zeker gebruikt.
Als je wilt uitlezen via een digitale pin en wil fijn regelen is zo een trimpot een must.
Bij uitlezen via een analoge pin kan je net zo goed de fijn regeling in de software doen (ik ben daar goed in dus ik geef daar voorkeur aan maar ik ben jou niet ...)

Merk wel op dat het verstandig is om tussen R1 , J1 en R1, aarding weerstanden te steken zodat je niet per ongeluk 12 V op een 5V pin zet.

(10K, 30K, meer, minder??)

Hoe groter de weerstand hoe minder stroomverlies er zal zijn. Er is echter wel ook een minimale waarde en die is anders voor een digitale als voor een analoge pin.
Het hangt dus af van de lees pin en de spanningsbron en hoe je de pin leest.
Indien je geen "low energy" doel nastreeft lijkt 10K (dat is alle weerstanden samen) mij een goede waarde om te beginnen (indien je een uno/mega gebruikt).

Jantje,
uitlezen is op een digitale pin op een ESP32s, waarop ik geen echte stroom nodig heb, gewoon een correcte spanning van 3.3v (HIGH)) of 0v (LOW)
dus mogelijks beter kijken voor een trimpot van 50K dan?

Grtz,
Yves

Twee weerstanden is vele malen goedkoper :slight_smile:

Mijn kennis is behoorlijk verroest; dit is hoe ik me het herinner :wink: De waarde hangt van twee factoren af.
1)
Uitgangs weerstand van de sensor (hoeveel stroom de sensor kan leveren); als je de totale waarde van de deler te klein maakt, kan de sensor niet voldoende stroom leveren. Het hangt dus af van de sensor die je gebruikt.
2)
Ingangs weerstand van de ingang; als de waarde van de weerstand in de deler naar grond te groot is, zal de ingangs weerstand de deler beinvloeden end zal de deler een lagere uitgangs spanning geven.

De ingangs stroom van een 328 is 1uA @5V, dat is dus een weerstand van 5 MOhm; de weerstand naar grond moet dan minimaal 10x kleiner zijn (500 kOhm) om be-invloeding een beetje binnen de perken to houden; grotere factor is beter, bv 50 kOhm of 20 kOhm. Je kunt dan zelf de andere weerstand berekenen.

Als de totale weerstand b.v. 10 kOhm is, moet je sensor minimaal 500 uA (@5V) kunnen leveren. Dat zal in de meeste gevallen geen probleem zijn.

Opmerkingen:
1)
Hogere impedanties (weerstand waardes) resulteren er in dat het circuit gevoeliger is voor storingen.
2)
Lagere weerstand waardes resulteren in een hoger stroom verbruik.

Jantje:
Merk wel op dat het verstandig is om tussen R1 , J1 en R1, aarding weerstanden te steken zodat je niet per ongeluk 12 V op een 5V pin zet.

Kun je dat uitleggen?

Jantje, Sterretje,

Ik gebruik deze sensors: Photocell 12v
300mA lijkt voldoende te zijn, dus als ik mee ben met het verhaal, dan kan een 10K trimpot goed genoeg werken?

@sterretje : weerstanden zijn idd vele malen goedkoper, maar ik wil een setup waarmee ik de uitgangsignalen kan regelen naar gelang de inputspanning, sommige sensoren staan op 12v, andere op 5v en wie weet nog andere op 3.3v (waarbij ik dan gewoon de trimpot kan dichtdraaien om een minimale weerstand te hebben, neen?)

@jantje : dat met die weerstanden, daar ben je me ook even kwijt hoor

Grtz,
Yves

Van je link:

GRATIS VERZENDING % 100 NIEUWE 10 STKS/PARTIJ E3F-R2N1 NK Reflecterende optische switch feedback Drie lijn NPN normaal open

Weet je zeker dat je een spannings deler nodig hebt? Mijn interpretatie is dat die sensor een open-collector uitgang heeft.

Je zou kunnen testen met een pull-up weerstand naar 5V (of 3.3) op de uitgang van de sensor (niet vergeten om de twee gronden met elkaar te verbinden).

Als dat werkt heb je geen spannings deler nodig.

sterretje:
Mijn interpretatie is dat die sensor een open-collector uitgang heeft.

Sterretje,

nu stel je me een vraag zeg :wink:
dus jij denkt gewoon 12v aan de sensor hangen, de output via 10K pull-up naar 3.3v en aan de input van de ESP32,
GND van sensor en ESP32 aan elkaar verbinden?

kan er iets mis gaan met m'n sensor, of m'n esp32???

Grtz,
Yves

Test het :smiley:

Sensor op 12V aansluiten en de uitgang meten. Als er geen of amper verschil is tussen detectie / geen detectie is het een open collector uitgang. Als de uitgang verandert van 0V naar 12V als de status verandert, is het geen open collector uitgang.

Als het een open collector uitgang is kun je vervolgens een weerstand aansluiten tussen bv een 5V voeding en de pin. Verbind de grond van de 5V met de grond van de 12V. En weer meten; je zou nu 0V / 5V moeten meten afhankelijk van status.

sterretje,

dat ga ik ogenblikkelijk eens testen si
werkt dat ook op 3.3v?

Grtz,
Yves

Zou wel moeten :wink:

Voor de zekerheid moet ik even duidelijk maken dat je de test doet zonder de sensor uitgang aan te sluiten op de esp; dat was ik in bovenstaande post even vergeten te melden.

Sterretje,

Getest!

sensor NIET onderbroken => tussen massa en output sensors = 12v
sensor WEL onderbroken => tussen massa en output sensors = 0.699v

maar ook :

tussen 12v sensoringang en output sensor gemeten:
sensor NIET onderbroken => tussen Vcc en output = 0v
sensor WEL onderbroken => tussen Vcc en output = 10.799v

maar daar wordt ik niet slimmer van natuurlijk

Grtz,
Yves

Voor dit geval zou ik gewone weerstanden gebruiken. Dit omdat er geen fijn regeling mogelijk is.

Over de vraag voor extra weerstanden.
Indien je die 12 volt via een trimpot naar ground doet en je draait de pot van min naar max gaat je poort van 0 tot 12 volt gaan (of omgekeerd). Die 12 volt kan dodelijk zijn voor je pin. De 12 volt kan je voorkomen door een extra weerstand.
In tegenstelling tot wat ik eerder schreef is 1 weerstand tussen de trim en 12 volt voldoende.
Maar in dit geval zou ik gewoon voor 2 weerstanden gaan.

YvesD:
Sterretje,

Getest!

sensor NIET onderbroken => tussen massa en output sensors = 12v
sensor WEL onderbroken => tussen massa en output sensors = 0.699v

maar ook :

tussen 12v sensoringang en output sensor gemeten:
sensor NIET onderbroken => tussen Vcc en output = 0v
sensor WEL onderbroken => tussen Vcc en output = 10.799v

maar daar wordt ik niet slimmer van natuurlijk

Grtz,
Yves

Dat is dan jammer.

Jantje:
Over de vraag voor extra weerstanden.
Indien je die 12 volt via een trimpot naar ground doet en je draait de pot van min naar max gaat je poort van 0 tot 12 volt gaan (of omgekeerd). Die 12 volt kan dodelijk zijn voor je pin. De 12 volt kan je voorkomen door een extra weerstand.
In tegenstelling tot wat ik eerder schreef is 1 weerstand tussen de trim en 12 volt voldoende.
Maar in dit geval zou ik gewoon voor 2 weerstanden gaan.

Bedankt voor die uitleg, nu is het dudelijk wat je bedoelde.

sterretje:
Dat is dan jammer.

hihi, wat ik eindelijk bedoelde was dat ik dus denk, maar echter niet zeker ben, dat dit dus geen open-drain sensor is omdat er dus wel degelijk een groot waardeverschil is tussen open en gesloten sensors

anderzijds is de opmerking van Jantje ook wel terecht, als je met een trimpot werkt, en je draait effe te ver door, dan is je MCU gefrituurd, zal dus een oplossing worden met een klassieke spanningsdeler vrees ik.
Dus de vraag van dit topic kan dus als volgt worden afgesloten denk ik :
"Het kan, maar is niet verstandig om te doen met een trimpot"

Grtz,
Yves