Baeyens library 'project'

Hello,

Since a couple of weeks I've been trying things out in Eclipse to get it to work for the Arduino. Tried very much, but found out the V3 from baeyens.it (Thanks Jantje!) works like a charm! I've only got two simple questions.

Since a year or so I'm programming a quadcopter with the Arduino, and I decided to scale up my project, and stop using the normal Arduino IDE. I wanted code analysis and easier access to the source code of Arduino. I found the Eclipse IDE and everything is working, except that I couldn't import old sketches. For my drone I've made a lot of testsketches, and I wanted to import all these sketches to my workspace in Eclipse, each sketch another project. Is there a way to automate this? With this many sketches it's a lot of work to add a project, copy the source code and link to my personal libraries.

This brings me to my second question. I've got about 7 personal libraries I use for the Arduino, is there a way to put all these libraries in one project? This is possible by making a C++ library project, but Eclipse then doesn't recognize the Arduino variables because it thinks it's regular C++. If this is possible, how can I link my sketches to these libraries?

Thanks,
Sander

Ik zal het ook even in het Nederlands overtypen:

Hallo,

Sinds een paar weken heb ik geprobeerd Eclipse werkend te krijgen met de Arduino. Ik kwam erachter dat de V3 van baeyens.it (Dankjewel Jantje!) de beste oplossing is. Toch heb ik hier twee vragen over.

Sinds ongeveer een jaar ben ik mijn quadcopter aan het programmeren met de Arduino, en ik besloot van de Arduino IDE over te stappen naar een andere IDE: Eclipse. Nu heb ik in dit jaar erg veel sketches gemaakt om vanalles van de quadcopter te testen, en ik zou deze sketches graag importeren in Eclipse, elke sketch een ander project. Nu is het handmatig toevoegen van zoveel sketches erg veel werk, is er een manier om deze automatisch toe te voegen?

Dit brengt me naar mijn tweede probleem: Al deze sketches gebruiken een stuk of 7 persoonlijke libraries. Ik wil deze libraries ook binnen Eclipse kunnen aanpassen, en het leek me handig om al deze libraries in één project te houden, zodat ik de sketches en libraries niet door de war haal. Verder moet ik dan al deze sketches linken aan dit project, zodat ze de libraries ook echt in dit project gaan zoeken, hoe doe ik dit? Ik heb al geprobeerd om deze libraries in een gewone C++ library project te stoppen, maar dit werkt natuurlijk niet omdat zo'n project de Arduino variabelen en functies niet kent.

Alvast bedankt!
Sander

Als jij er gewoon libraries van maakt in de Documenten/Arduino/libraries kun je ze gewoon gebruiken en vanuit je project een drill-down doen via de libraries folder in jouw project.
Dat andere wordt denk ik veel werk....

Sander
Eerst en vooral bedankt voor de lovende woorden over de plugin. V3.0 maakt het echt wel een pak makkelijker om het onder de knie te krijgen.

Men eerste opmerking is over de vele sketches. Eclipse wordt trager naarmate je meer projecten hebt. Daarbij is het ook veel werk als je er veel moet importeren.

Omdat je zelf zegt dat het testen zijn zou ik die in de examples folder steken van je libraries. Zo kan je snel de code weer ophalen en heb je geen 101 projecten waar zelfs een kat haar jongen niet in vindt.
Merk op dat je bij het maken van een project en bij het kiezen van de sample code je de optie hebt om te linken naar de sample code. Als je dat doet maak je geen copie van je example maar werk je rechtstreeks in de example folder (ook al lijkt het niet zo maar je kan het zien aan een extratje bij de icoontjes van de bestanden). Als je het project dan delete ben je je code niet kwijt.

Als je de test sketches in examples steekt kan je dat makkelijk doen in je bestands verkenner.

V3.0 heeft ook de mogelijkheid om meerdere locaties aan te geen voor waar je "private" libraries wil zetten. Merk wel op dat er een bug is die in mac (en waarschijnlijk ook in linux) het aantal tot 1 beperkt dus als je er meer wilt moet je de nightly nemen.
Ikzelf gebruik 2 versie controle systemen. RTC en github. Die zetten elk hun data ergens anders. Mijn RTC libraries is dus ook een project in men workspace.

En vergeet natuurlijk niet dat ik ook moet eten https://www.patreon.com/jantje?ty=h

Hoi Nico Verduin en Jantje,

Allereerst bedankt voor het antwoorden!
Ik heb nu geprobeerd de private library locatie veranderd naar een andere plek. Ik probeerde hierna eclipse opnieuw op te starten, voor de zekerheid maar nu gaf eclipse deze fout aan:

we have found programs in the path that might conflict with our external builder.
The conflicting programs are bash and sh.
The program might still function but if you get strange build errors you know where to look

Als ik vervolgens op OK, 'Show Error Log' of het kruisje klik, sluit Eclipse af. Hoe kan ik dit oplossen?

sh en bash in het pad geven problemen. Dus gewoon je pad aanpassen.

Het probleem is dat ik op Windows zit, dus bash en sh lijkt me niet erg ondersteund.

S_v_L:
Het probleem is dat ik op Windows zit, dus bash en sh lijkt me niet erg ondersteund.

Nou dat is niet helemaal het geval......
Er zijn wel degelijk producten op windows die ook sh en bash hebben.
Bij mij was dat een pad naar c:\win-avr wat ik ooit heb gebruikt voor iets. Alleen nu liep Eclipse erop stuk. Pad verwijderd en opgelost.
Ik zou ff naar explorer gaan en dan ff zoeken op sh.* Wie weet wordt je nog eens verrast.

of gewoon where sh

Verder nog dit sander. Als ik zeg dat je waarschijnlijk sh of bash in je pad hebt en ik code geschreven heb voor dat te testen dan kan je dat maar beter eerst eens testen voor je gaat klagen.

https://www.patreon.com/jantje?ty=h

Sorry, het was niet kritisch bedoeld, ik wist niet dat sh en bash op Windows natuurlijk ook gewoon bestaan mits er een goede interpreter is. Github bleek uiteindelijk het probleem te zijn.

Ik was alleen een beetje zenuwachtig, omdat ik wel meer met Eclipse doe, en bang was dat mijn andere instellingen weg zouden zijn.

Bedankt Nico en Jantje voor alle informatie, sorry dat het wat bot overkwam! Succes verder Jantje met het ontwikkelen van de plugin