"avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding" onder vele van de fouten.

Hey iedereen,

na dag 4 (ontvangst van de arduino Due 328) en vele fora en webpaginas later, ben in wanhoop nabij.

Na het uitpakken van de Due heb ik deze aangesloten op een gestabiliseerde 12VDC. vervolgens via micro USB op de MAC (early 2011, 64-bit, Mavericks) en heel vrolijk begon na een second of 2 de "ON" led te branden en de L (PIN 13) led te knipperen.

vervolgens heb ik de "learning" pagina geopend van de arduino website en de avrdude geïnstalleerd.

zoals de meeste heb ik gewoon getracht 1 van de tuts erop te zetten maar daar ging het al mis:
bovenstaande fout is 1 van de vele fouten die ik al heb gezien.

Mss even een lijstje met wat ik al geprobeerd heb:

  • andere USB kabel
  • met voeding/ zonder externe voeding
  • andere usb poort
  • windows PC/ virtuele windows PC/ ubuntu systeem en dit op 3 verschillende apparaten
  • bootloader branden
  • FTDI -test (geslaagd ik krijg repy's)
  • baud rate aanpassen
  • herinstallatie van software
  • ...

de L-led is na een uur of 2 gestopt met pinken en blijft gewoon branden. ook als ik de reset-knop indruk, blijkt er niet te veranderen, de led gaat ook niet uit ofzo...

enige opties aub?
alvast mega mega mega hartelijk bedankt

De bovenste foutboodschap komt doordat er een driver kennelijk niet werkt.

nicoverduin:
De bovenste foutboodschap komt doordat er een driver kennelijk niet werkt.

Alvast bedankt voor je antwoord nicoverduin,

bedoel je dan de driver op het bordje of van de 3 computers die ik aansloot? Volgens de website van Arduino zelf hoeft een USB van een Mac geen driver om te kunnen communiceren met de arduino...

Je moet volgens mij wel aangeven via het menu welke seriele poort je gebruikt. Heb je dat wel gedaan?

Hoi en welkom.

Je vertelt dat je AVRdude hebt geïnstalleerd, is dat alleen AVRdude, of heb je de IDE van de site gedownload en die geïnstalleerd ?
Als je de IDE downloadt, dan zit daar AVRdude al in voor zover ik weet.
Je moet wel de juiste versie hebben van de IDE, en das versie 1.5.x
1.0.x zou de Due niet of niet goed ondersteunen.
Maar ik ken de Due niet en versie 1.5.x ook niet en weet dus niet precies de verschillen daarin.

Verder moet je de IDE wel vertellen dat je de Due wil programmeren en niet iets anders, en je moet 'm vertellen op welke comport die dan gevonden kan worden.
Ik zie ook nergens staan dat je computer ziet dat er een nieuw apparaat is aangesloten en daarvoor de drivers installeert en een comport toewijst.
Maar je hebt de test gedaan dus er is wel een comport, toch ?

Dat de LED stopt met knipperen, is wel wat zorgwekkend.
Want die moet gewoon tot in de eeuwigheid blijven knipperen, zolang ie spanning krijgt en er geen andere sketch geprogrammeerd word.

nicoverduin:
Je moet volgens mij wel aangeven via het menu welke seriele poort je gebruikt. Heb je dat wel gedaan?

dit had ik reeds gedaan nicoverduin toch bedankt voor je input

MAS3:
Hoi en welkom.

Je vertelt dat je AVRdude hebt geïnstalleerd, is dat alleen AVRdude, of heb je de IDE van de site gedownload en die geïnstalleerd ?
Als je de IDE downloadt, dan zit daar AVRdude al in voor zover ik weet.
Je moet wel de juiste versie hebben van de IDE, en das versie 1.5.x
1.0.x zou de Due niet of niet goed ondersteunen.
Maar ik ken de Due niet en versie 1.5.x ook niet en weet dus niet precies de verschillen daarin.

Verder moet je de IDE wel vertellen dat je de Due wil programmeren en niet iets anders, en je moet 'm vertellen op welke comport die dan gevonden kan worden.
Ik zie ook nergens staan dat je computer ziet dat er een nieuw apparaat is aangesloten en daarvoor de drivers installeert en een comport toewijst.
Maar je hebt de test gedaan dus er is wel een comport, toch ?

Dat de LED stopt met knipperen, is wel wat zorgwekkend.
Want die moet gewoon tot in de eeuwigheid blijven knipperen, zolang ie spanning krijgt en er geen andere sketch geprogrammeerd word.

MAS3, ongelofelijk, de neiging nabij om het Printed Circuit Board alle kanten van de kamer te laten zien en plots komt er iemand heel vriendelijk zeggen dat je "denkt" dat je een 1.5.x versie moet gebruiken... Heb net de versie geïnstalleerd en zonder aarzelen, zonder 1 fout... begint mijn sketch zijn vrolijke ding te doen.

Dank je zeer vriendelijk, als ik ooit iets kan terugdoen :wink:

Das nou het mooie van zo'n forum.
Met z'n allen lossen we de meeste problemen toch wel op.
Veel plezier met de komende experimenten.

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om alle gegevens aan te geven. Mijzelf verwijt ik me dat ik dat niet gelijk gevraagd heb. :grin: Maar ik vertel volgens mij niets nieuws.

hello.

Is er ergens ook een uitleg te vinden waarom je een ander board moet kiezen?
dat van de serial port begrijp ik, maar waar zitten de verschillen in boards?
Ik kan met UNO diverse boards *zelf assembly breadboard ook uploaden maar
de nano 328(16) moet specifiek gekozen worden.
Mijn vraag om het beter te begrijpen komt voort uit het feit dat ik niet kan uploaden
vanuit xcode 'met embedXcode+'

Alvast bedankt voor een zetje in de juiste richting.
English support no problem

Mafkaan

/ edit /
waarom het niet op nano wil, ik heb het programma geschreven en getest op een uno...
had ik bij new project moeten kiezen voor uno of nano.
ik ga uitzoeken of ik in bestaand project dat kan wijzigen.
bovenstaande vraag om meer inzicht blijft mij wel prikkelen

Je moet altijd opgeven welk board je gebruikt. In de boards.txt bestand staand de boards beschreven di de IDE opneemt in zijn menu. Je moet dan ook wel het juiste board selecter en opnieuw compileren. Er worden dan de juiste spullen bij elkaar gezocht. Je kan altijd eerst op de UNO ontwikkelen en dan porten naar andere hardware. Tenzij je iets op de Arduino zou gebruiken dat niet op de ander chip zit. Als ik voor de tiny familie ontwikkel doe ik niet anders dan eerst op de UNO ontwikkelen wat een 328P chip is. Pas daarna zet ik het over op de Tiny. Waarom? omdat ik een handig LED-button shield heb die het gemakkelijk maakt om alle pinnen te testen (immers op elke pin kan ik een LED of knop hebben) en hoef ik niet met breadboards te klo.ien.

Je moet dus gewoon het juiste board selecteren in de IDE en tutti.