Arduinoprojekt för att styra DSLR kamera

Jag har just startat ett projekt som syftar till att trådlöst kunna styra en systemkameras rörelse i sida och höjd (pan, tilt). Avsikten är att från ett gömsle kunna rikta in kameran mot fåglar och sedan ta bilder eller video framskjutet utan att skrämma djuren. Bilden överförs från Canon 5D till min ASUS platta och detta funkar redan (och bra).

De komponenter jag tänker använda är:

  • Arduino R3
  • 2 st stegmotorer 28BYJ-48 5V
  • 2 st drivkretsar 4-phase Stepper Motor+ Driver Board ULN2003 5V
  • 1 st 9Pin JoyStick Breakout Module Shield Game Controller For Arduino BS5 B5
  • sändare /mottagare.
    Kommentarer: stegmotorn med utväxling bedömer jag tillräckligt stark men är lite osäker på det. Joysticken är kanske av enklaste slag, skaffar antagligen annan. När det gäller sändare och mottagare har jag nu ingen lösning på något som ger minst 200m räckvidd.

Men, den stora frågan är mjukvaran. Jag är helt ny på Arduino och har inte kunskap att skriva koden. Söker därför med ljus o lykta någon befintlig kod som kan funka.

Har du tips? Länkar? Mycket tacksam!

Hej,

ja tyvärr är det inte lätt att hitta en länk til just det kode man behöver ... :roll_eyes: Själv om det är säkert att någon har gjort något liknande

Du skal nog samle på enkel delene, og kombinere dom. "Lättast" är att börja med motor styring. Der är eksempler i Arduino og tutorials, så du skulle kunne bygga nåt med joystyk der styrer stepperne, bara med en Arduino.

Jeg ville så göra ett nytt Sketch med bara modtager/sändare. Du skal jo ha två Arduinoer - modtager og sändare. Igen, typisk, så brukar en hardware addon til Arduino foreslå et Library og et eksepel program. Du har inte skrivet hvad du har hittat af radiogrej. Så börja med at använda Serial och schicka tekst från den ena til den andra. DU måste också tänka på hvad koden skal göra ved fel i radio transmission. Det kan vara en udfodring och der vil vare fel värden, missade v¨rden osv.

Det skulle vara nog til flere veckor med bygning. Sidst kan dom två sketchene kombineres. Så kan du skriva här igen :wink:

(NB: dansk "översat" til Svensk - kul stavfel kan forekomma)