Halloween project voor Arduino

Hallo Arduino-vrienden! Een tijdje geleden heb ik een eenvoudig Arduino Halloween-project gemaakt

Het emuleert donder en bliksem door witte LED-strips te laten knipperen en dondergeluiden (mp3) af te spelen. Er zijn slechts een paar basiscomponenten benodigd:

  • Arduino Nano
  • DFPlayer Mini MP3 player module
  • Micro SD kaartje (8 GB)
  • Breadboard en jumper wires
  • MOSFET (1x IRFZ44N)
  • Weerstanden (2x 1K)
  • LED strip (5m, 12V, cool white)
  • Draden met krokodillenklemmen
  • Voeding (12V, 2A)

Dit is overigens geen "sound to light"-systeem is. De schets flitst eerst (willekeurig) de LED's en speelt vervolgens het geluidsbestand af, na een korte (willekeurige) vertraging. Ik denk dat dit realistischer is dan het knipperen van de LED's als reactie op het volume van het geluid zoals andere projecten/systemen dat doen.

In een volgende versie wil ik een ESP8266 of ESP32 gebruiken i.p.v. een Arduino.

Je kunt een beschrijving van het project vinden op mijn blog: Bliksem & onweer: Arduino Halloween project

Een kort filmpje op YouTube: Bliksem & onweer: Arduino Halloween project

Lightning-and-thunder-Arduino-Halloween-DIY-project.jpg

Leuk projectje!

One_Guy_One_Blog:
In een volgende versie wil ik een ESP8266 of ESP32 gebruiken i.p.v. een Arduino.

Denk dat je bedoelt "ipv een Arduino Uno" :wink: Zodra je een ESP via de Arduino IDE programmeert kan je dat ook een Arduino noemen.

Maar mag ik twee tips geven?

  • NIET alles is een int :wink:
  • Probeer van de delay() af te komen. Dat maakt in de toekomst dingen aan een sketch als dit toevoegen (ook door anderen!) een heel stuk eenvoudiger.

Maar aan de andere kant, complimenten voor prima naamkeuze voor variabelen ;D en het toevoegen van commentaar*!

* Ook al heb ik een bloedhekel aan aligned commentaar na code, dit kan alleen maar super irritant verspringen. Kort commentaar er gewoon direct achter, lang commentaar ervoor.

Bedankt voor je opmerkingen en tips, ik zal er bij een volgende versie zeker rekening mee houden 8)

En wellicht gaat het volgende project gebruik maken van de FadeLed library ;D