Arduino nano temperatuursensor weerballon

Hallo, ik heb de project guidance er tool geprobeerd. Maar er is gewoonweg zoveel. Ik ben een absolute noob en wil gewoon het juiste materiaal aanschaffen voor een project. We krijgen de kans om onze arduino nano mee te sturen met een weerballon. Tot voorbij de stratosfeer. Ik zoek dus een gepaste temperatuursensor die ook extreem koude temperatuur aankan. Of zo koud mogelijk. Na de vlucht zouden we ook de gegevens moeten uitlezen. Ikzelf moet eigenlijk mij bezig houden met de isolatie rondom de nano. Er zou wel al een mogelijke energiebron aanwezig zijn waarop de arduino kan aangesloten worden. Dus kan iemand al een boodschaplijstje maken mijn meer technisch aangelegde collega al met het juiste materiaal kan starten. Indien iemand ons ook al naar een mogelijk interessante link kan doorverwijzen graag. Ps we gaan zelf wel eerst enkele uren proberen hoor maar ik heb al veel gelezen over de temperatuursensors maar zie de bomen doorheen het bos niet meer.
Mvg
A.

De DS18B20 werkt van -55°C tot +125°C, onafhankelijk van de batterijspanning. Zolang hij maar meer dan 3.0V krijgt.

Is dat net wel of net niet genoeg voor de Stratosfeer ?
Je kunt het misschien er toch wel bij doen, als goede temperatuursensor.

Andere temperatuursensors zijn analoog en dat vergt wat extra moeite.
Een NTC kan meestal niet zo laag, misschien een speciaal type, maar het blijft lastig.
Een PT100 kan misschien wel tot -200°C.
Een Thermokoppel kan misschien wel tot -250°C. Bijvoorbeeld met deze 1-Wire module: Thermocouple Amplifier with 1-Wire Breakout Board - MAX31850K : ID 1727 : $14.95 : Adafruit Industries, Unique & fun DIY electronics and kits

Dan zou je 1 digitale pin nodig hebben voor zowel de DS18B20 en de 1-Wire thermocouple module.

Heeft de Arduino Nano een kristal voor 16MHz ? Die stopt al snel als het kouder wordt.
Een resonator is beter, en de interne oscillator is nog beter.

Hoe sla je de gegevens op ?
Een SD-kaartje is minder betrouwbaar als er vocht of bevriezing is. Een serieel EEPROM is goedkoop en wel betrouwbaar. Je zou eens een proef kunnen doen om de temperatuur iedere minuut op te slaan, en dan alles in de diepvries stoppen. Dan kun je zien bij welke temperatuur de Nano er mee stopt.

Wanneer je een goedkope Arduino Nano clone hebt, dan stopt het kristal misschien bij 0°C. Een officieel Arduino board stopt misschien bij -20°C. Het verschil in kwaliteit wordt vooral zichtbaar bij lage temperaturen.

Er zijn door de tijd meerdere van dit soort projecten al uitgevoerd. Vaak met uitstekende documentatie. Je zou daar eens kunnen kijken hoe ze dat daar gedaan hebben. Daarnaast zo je kunnen overwegen om een peltier element te gebruiken om de Uno of Nano boven een minimale temperatuur te houden.
JE zou er dus beter aan doen om van anderen te leren ipv. zelf het wiel willen uitvinden.

In de guide staat vermeld, welke condities er zijn, en anders moet je die opzoeken, zoals druk en temperatuur. Ja isolatie is prima, kijk ook naar batterijduur en energieverbruik.

Bedankt alvast. Ik kreeg ook als tip de BMP 280 te gebruiken maar is dit makkelijk te koppelen op een nano. Ik bundel al jullie antwoorden alvast en begin te lezen en te lezen. Alvast ook een supertip van dit te testen in de koelkast!
Thx mates!
Ps ik wil zeker het wiel niet uitvinden dus ik ga nog verder me verdiepen op het forum.

beter een vrieskist, want het is koud daarboven.

Voor de kerstsfeer heb ik een ijskoude Freezing Sketch gemaakt: Arduino sketch to test the Arduino board with freezing temperatures. · GitHub.

Er is alleen een Arduino Uno en een batterij voor nodig.
Als de kamertemperatuur 19 graden is, doe dan "t19" en start de recording met "r".
Stop hem in de vrieskist, en als je hem later aan de computer verbindt, dan kun je zien tot welke temperatuur hij bleef werken.

In plaats van zo eenvoudig mogelijk, heb ik er van alles op en aan geknutseld. Daardoor kunnen er nog een paar fouten in zitten.

@Koepel, leuk ,ziet er een frisse code uit !

Bedankt hieronder heb ik een code gevonden maar...

Nu wil ik 2 identieke sensors op 1 arduino uno laten werken en tegelijkertijd die metingen op 1 sd kaart laten registreren.

Kunnen jullie me helpen met deze code aan te passen?

Volgens mij kun je met SDO een ander I2C address instellen.
Dus laat bij de ene de SDO open, en verbindt bij de andere de SDO met GND.
Dan beide aan de I2C bus en draai de I2C Scanner ter controle.

In de sketch maakt je twee objecten voor de BMP280 en met de .begin() geef je het adres op.

We hebben liever dat jij probeert een sketch te maken, en die laat zien, en dat wij dan zeggen hoe je verder kunt.

Dit is de sketch voor 1 sensor bmp280 met datalogging. Nu zou ik er 1 bmp280 sensor aan willen toevoegen. Maar dat lukt me niet.

Als vorige embedded code niet zou opengaan hier het zipbestand van de sketch

BMP280_Uno_SD_logger_I2C_LCD (1).zip (3.67 KB)

Heb je die BMP280 modules op verschillende adressen gezet ?
Heb je de I2C Scanner gedraaid ? en wat kwam er uit ?

De Arduino Nano is een 5V Arduino board, dus de SDA en SCL zijn 5V signalen.
De BMP280 is een 3.3V sensor, dus de SDA en SCL zijn 3.3V signalen.
Om dat op elkaar aan te sluiten is misschien een I2C level shifter nodig.

Zie je dit in de code: BMP280 bmp;
Maak er daar twee van:

BMP280 bmp1;
BMP280 bmp2;

Vervolgens het stukje met bmp.begin() twee keer doen en als parameter het adres opgeven die de I2C Scanner gevonden heeft.

Dit zou de opstelling zijn met 1 sensor maar ik weet niet waaraan ik de 2de kan hangen en met hoeveel draden naar welke pin. Ps sorry ik wilde eerst met nano werken maar dat is nu idd een arduino uno geworden.

In bijlage foto van opstelling

Die 2e zet je parallel aan die eerste. Of google eens op “hoe werkt i2c” zou zomaar eens een antwoord kunnen geven

De SDA en SCL vormen samen de I2C bus. Je kunt er meerdere sensoren aan verbinden. Dus normaal gesproken verbindt je alle SDA aan elkaar en alle SCL aan elkaar.

Door het display wordt de I2C bus mogelijk nog sterker een 5V I2C bus.
De BMP280 kan beschadigd raken als je een 5V I2C bus met de SDA en SCL pinnen van de BMP280 verbindt.

Hebben die BMP280 modules een I2C level shifter op de module ? Zo niet, voeg dan een I2C level shifter toe voor de beide BMP280 modules.

Heb je de I2C Scanner al gedraaid ? Kwam daar een adres uit ? Kun je pin SDO met GND verbinden om te kijken of er dan een ander adres uit komt ?

De leds hebben een gezamelijke weerstand van 220 Ω. Dat is vreemd. Het is beter om ze beiden hun eigen weerstand te geven.

Is bmp280 van adafruit dus idd met shift level. Binnenkort meer details. Koepel thx for the great advice already!