eindelijk

eindelijk heb ik het Nederlandstalig forum gevonden.
is dit het enige forum of site, waar ik Nederlandstalig info can vinden betreffende arduino?

groetjes van Jan vanuit n wit Noorwegen

ps, staat hier iets over RTC?

Hey, Hedalen
http://arduinoforum.nl/ is er ook.

Hedalen:
ps, staat hier iets over RTC?

Waar? Niet in jouw post :slight_smile:

Hedalen:
eindelijk heb ik het Nederlandstalig forum gevonden.
is dit het enige forum of site, waar ik Nederlandstalig info can vinden betreffende arduino?

groetjes van Jan vanuit n wit Noorwegen

Welkom vanuit een zonnig Zuid Afrika :slight_smile:

Ik bedoelde eigenlijk of ik ergens info betreffende RTC hier op dit forum kan vinden

Vast :slight_smile:

dank je Nico

Het is nu 22:06
haha, ja je kunt hier heel wat vragen over arduino,

shooter:
Het is nu 22:06
haha, ja je kunt hier heel wat vragen over arduino,
[/quote

ben pas begonnen met arduino, heb er nog weinig van begrepen

Misschien moet je eens iets vertellen over wat je hebt (welke Arduino, welke RTC, ...) en wat je ermee wilt doen.

Dan kunnen we je misschien een beetje op weg helpen.

goed idee, ik heb de funduino geavanceerde starter kit (compatible aan Arduino) in mn bezit,
en de i2c DS1307 real-time klok module (voor Arduino) is reeds besteld, dus de ds1307 zal een deze dagen wel binnen komen.

mijn idee was dus om op de 4-voudige display de tijd en de buiten temperatuur (wisselend elke seconde bv) te zetten, voor in de auto

zoals jullie intussen weten, ben ik een beginner met na genoeg nog geen ervaring, mss n beetje te oud om er nu mee te beginnen, maar ja.
verder woon ik in Noorwegen, dus moeilijk om bij iemand langs te gaan die hier ook mee werkt

Ik veronderstel dat die funduino starter kit met voorbeelden komt zodat je kunt beginnen om te leren hoe je bv. het display moet aansturen (en als er een temepartuur sensor bij zit, hoe je die kunt lezen).

Het belangrijkste is dat je begrijpt hoe de programma's werken en wat alle verschillende constructies doen. Daarna kun je proberen die twee te kombineren; als je de programma's begrijpt zou het redelijk eenvoudig moeten zijn.

Verder zijn er waarschijnlijk genoeg voorbeelden voor de DS1307; ik gebruik zelf de DS3231 dus nooit gezocht naar de DS1307.

En je bent nooit to oud om te leren :smiley: Het gaat misschien wat lanzamer maar je bent niet de enige met dat probleem :wink:

Joh.....

nicoverduin:
Joh.....

???

beginnetje:

iedereen weer eens bedankt, wacht nog steeds op mn RTC module, maar kan me nu n beetje inleven in de sketches

zijn hier op t forum ook leden die pic-chips programmeren?

Ooit gedaan jaartje of wat terug. Via zo'n groot PIC Easypic V6 board en een chinese variant.

Zo'n 20 jaar geleden; 16C5x serie. Eind product ging in een 16C54.

Ontwikkelen met de 16C57; extra pinnen om leds aan te sturen om aan te geven waar het programma was; kon me geen software serial veroorloven vanwege timing. En extra geheugen in the 16C57 voor debugging.

EEPROM versies, dus na iedere verandering van de code ging het IC in the UV bak om het te wissen; OK, ik had een handvol dus het wissen ging in batches. Programmeren met een HiLo programmer (als ik me niet vergis).

Het was eigenlijk mijn eerste uitstapje in software ontwikkeling in de embedded wereld.

in picbasic pro is nl een commando "toggle", die n uitgang van hoog naar laag of omgekeerd zet,
kent arduino zoiets ook?

Ik stel voor dat je wat gaat lezen over bv. digitalWrite and digitalRead en een beetje C/C++. En dan kun je iets zoals hieronder schrijven.

digitalWrite(somePin, !digitalRead(somePin));