een mosfet om een switching regullator uit te zetten?

Hallo
Ik heb een schakeling gemaakt waarbij een mosfet (IRF 540) in serie staat met een switching regulator.
de bedoeling is dat de switching regulator alleen maar actief wordt als de mosfet gate pin hoog wordt door een "wake on shake"
ik heb de schakeling eerst gemaakt op een breadboard waar ik een spanningsmeter gebruikt heb en niet de switching regulator). Daar bleek alles mooi te werken.
Nu heb ik alles gesoldeerd en krijg in altijd 5Volt ongeacht de spanning op de gatepin van de mosfet. :astonished:
Als ik enkel een pull down weerstand op de gate (10K) heb levert de switching regulator toch mooi 5V.
Ik heb gezocht met google naar zo een schakelingmaar niks gevonden. Kan dit niet?
Met vriendelijke groet
Jantje

dus drain mosfet aan gnd switch regulator
source mosfet aan gnd batterij
gate mosfet cia 10K weerstand aan gnd batterij
Vin switching regulator aan + batterij
5 volt tussen Vout switching en gnd batterij

ik heb op het breadbordje geprobeerd met een ander switching regulator en dat werkt ok.
Ik heb dan maar de mosfet weggeknipt op de printplaat en dan kreeg ik 2.5 Volt.
Ergens is iets grondig mis met de printplaat.

Met vriendelijke groet
Jantje

In een ver verleden, ik werkte toen in de elektronica, kwamen we soms dergelijke zaken tegen.
Even tussen de koperbanen met een cuttermes, en alles werkte naar behoren.

Wij heten dit dan koperhaartjes. bij bepaalde printen kwamen we dit meer tegen dan andere. Een goede verklaring hadden we er niet voor.

Jan heb je een schema wat je doet? schets?

Heb ff een schema (links) gemaakt zoals ik denk dat je bedoelt. Rechts heb ik mijn schema als voorstel gedaan

nicoverduin:
Jan heb je een schema wat je doet? schets?

Ik heb er eentje gemaakt op papier ....
Van het gehele project al zeker niet....
Ik weet het ik weet het ....
Maar is de tekst onderaan niet duidelijk genoeg?

Ik begin hoe langer hoe meer te denken dat het de switching regulator is. Nu ik de mosfet losgekoppeld heb is de gnd van de switching regulator helemaal zwevend en toch geeft ie spanning.
Het gaat hier om een relatief oud model dat niet meer gemaakt wordt.http://www.newark.com/texas-instruments/78sr105hc/ic-integrated-switching-regulator/dp/75C9410
De opzet is juist om absoluut niks te verbruiken in dit deel van de schakeling. Elk stroompje is er dus eentje teveel.

met vriendelijke groet
jantje

de linkse inderdaad
de rechtse heb ik aan gedacht maar ik heb geen P-mosfets liggen en al zeker geen optocouplers en ook haast geen plaats meer op men printje :frowning:

Met vriendelijke groet
Jantje

Dat je nog spanning hebt verbaasd me niets. Als je het standaard principe van de buck bekijkt

En je maakt de GND pin los heb je nog steeds een GND lijn lopen van de bron naar het eind. Is immers dezelfde GND. Via de spoel en allerlei andere schakelingen is er geen enkele reden om geen stroom door te laten.
Je gaat er vanuit dat de schakelaar helemaal open is en dat gaat niet echt op. Als je een P-Mosfet gebruikt kun je hem helemaal loskoppelen.
Hoeveel stroom heb je nodig?

Je meet een uitgangsspanning.

Op welke punten meet je dan ?
En meet je die spanning ook onder belasting ?

Die regelaar is duidelijk bedoeld als vervanger van de 78xx.
Wanneer je daarvan de GND onderbreekt, dan kan er ook van alles gebeuren wat je niet wil.
Zonder vervangend schema van wat er in dat ding gebeurt word het lastig te verklaren wat er mis gaat.
Zo'n schema staat niet in de datasheet die via jouw link te vinden is.

Ik gebruik zelf dit schema meestal, maar dan werk ik met een boost schakeling en heb ik eigenlijk nog genoeg aan 2V. Zit in een schakeling met een attiny en een 433Mhz zender. De 5V heb ik voor die zender nodig. De tiny blijft het nog wel doen op 2V. Input zijn 3 AAA in serie. De hele schakeling slaapt de hele tijd tot een ADXL345 wakker wordt. Die schopt de Tiny aan, die schopt de SMPS aan, zendt uit en alles slaapt weer. Nu inmiddels een jaar verder en werkt nog steeds.
Die chip heeft een eigen enable en dat maakt het wat gemakkelijker
Alles lig een beetje aan de hoeveelheid stroom die je nodig hebt.
Excuses voor de matige foto :grin:

Switching SMPS_2.jpg

grrrrrrrrr net een hele post geschreven.... verkeerde knop........ alles weg.
Dan maar in het kort:
Dank voor de bevestiging dat er iets mis is in de logica van de schakeling.
Ik denk dat ik voor de P-mosfet oplossing ga die je voorstelt. De linker kant van je schema dus.
waarom? Ik kan geen smd gebruiken wegens "bezig op dit soort bord" 526 Breadboard Stock Video Footage - 4K and HD Video Clips | Shutterstock

Omdat de enable ook moet werken op een coincel batterij Coin Cell Battery - 24.5mm (Rechargeable CR2450) - PRT-10319 - SparkFun Electronics
Die de wake on shake voedt min de spanningsval over een diode (dit omdat er 3 enables zijn) weet ik niet zo goed welke opto coupler ik moet kiezen.
Voor de p mosfet zou ik voor deze gaan http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=10665
Input is welkom

Met vriendelijke groet
Jantje

Je kan altijd zon adapter bordje gebruiken om van smd naar dip te gaan. Heb zelf ook zo'n ding op zo'n adapter zitten (ik begin ook eerst op breadboard :).
Verder:

  • wat is de max voedingsspaning die je hebt?
  • heb je alleen 5V nodig?
  • hoeveel mA?

de batterij geeft maximaal 23 volt (6 lipo's in serie)
Ik heb enkel 5V nodig
en dus 3000mA
En waar vind ik (snel en goedkoop) adaptor bordjes?
Met vriendelijke groet
jantje

volgens mij heb ik ze wel eens op de NL webshops gezien. Ik maakte ze zelf. Maar als jij 3A nodig hebt kan je die chip wel vergeten. ebay moduletje?

@ Jantje,
misschien is een MC33166 (3A) of een MC33167 (5A) bruikbaar voor jouw doel. Dit type regulator in 5-pins TO220 behuizing heeft extern nog wel een spoel, skottky diode en enkele R's en C's nodig. Als je de Compensatie/Standby pin-5 laag maakt (<0,15V) gaat de regulator in standby, het stroomverbruik in standby is gering en als ik de datasheet goed begrijp kun je de belasting ook gewoon aangesloten laten in standby. (onduidelijk omdat de standby stroom wordt gespecificeerd met uitgang pin-2 open.)
Verkrijgbaar en op voorraad bij Farnell

Heren een goede avond,

Waarom geen (oude)computervoeding, met evt een lampje er op voor opstarten (meeste voeding moet een belasting hebben om op te starten.

Groet Vic

DuikerVic:
Heren een goede avond,

Waarom geen (oude)computervoeding, met evt een lampje er op voor opstarten (meeste voeding moet een belasting hebben om op te starten.

Groet Vic

Ik denk dat er dan een probleem is om 230V van 6 lithium batterijen te krijgen.... Oftewel er is geen prik....

cartoonist:
@ Jantje,
misschien is een MC33166 (3A) of een MC33167 (5A) bruikbaar voor jouw doel. Dit type regulator in 5-pins TO220 behuizing heeft extern nog wel een spoel, skottky diode en enkele R's en C's nodig. Als je de Compensatie/Standby pin-5 laag maakt (<0,15V) gaat de regulator in standby, het stroomverbruik in standby is gering en als ik de datasheet goed begrijp kun je de belasting ook gewoon aangesloten laten in standby. (onduidelijk omdat de standby stroom wordt gespecificeerd met uitgang pin-2 open.)
Verkrijgbaar en op voorraad bij Farnell

uitstekend voorstel! Gebruik zelf vergelijkbare. Wel van belang is dan het PCB ontwerp anders loop je kans forse verliezen op te lopen in het rendement agv slecht ontwerp. Ik werk zelf met de TL2575 en LM2678. Maar dan begin je wel fors af te wijken van je oorspronkelijke TO220 formaat behuizing. Bij 3A mag je wel op een rimpel rekenen in de aanvoer van gauw iets van 1.2-1.5A. Dat bepaald weer de minimale grootte van de elco's aan de invoer kant.

Staat dus in de wei of hangt in de lucht,
is dit dan wat?

Ik heb wat -van de hierboven gelinkte- pmosfets besteld. ik hoop het daarmee geklaard te krijgen met het schema die Nico geleverd heeft.
een computer voeding is totaal uit de boze daar ik maar heel weinig plaats heb en zo licht mogelijk moet werken.

die TL2575 en LM2678 ken ik niet en ik zou het zo begrijpbaar mogelijk voor mij willen houden en zo snel mogelijk opgelost.
Al bij al is dit maar een zij probleem van een groter project. spijtig genoeg een zijprobleem dat me nu tegenhoud om verder te gaan :-).

Bedankt allemaal om mee te denken

Met vriendelijke groet.
Jantje