leds geven niet veel licht

hallo allemaal,

ik ben nieuw in het arduino wereldje en pas begonnen met de starterskit, nu heb ik de eerste paar projecten uit het arduino boek al gevolgd en gemaakt!
maar wat mij opvalt is dat de leds bijna geen licht geven je moet heel goed kijken of hij nu brand of niet?
waar zou dit kunnen aan liggen?
zelf denk ik aan de weerstanden maar vind het niet makkelijk te weten welke weerstand hoeveel ohm is de kleurcodes op de weerstanden zijn namelijk zeer slecht herkenbaar!
het gaat hier over de originele starterskit zelf.
of zou het een een code zijn die je moet aanpassen in de ide?

alvast bedankt

Hallo Denture,
Leuk om te horen dat je ook het wereldje van Arduino wilt verkennen.
Welke starterkit,welk boek ,welke sketch en welk schema?
Eventueel foto van je schakeling.
Weerstandjes kun je meten met een multimeter...

hey gijkieken :smiley:

om op je vragen te antwoorden het gaat over de originele starterskit van arduino en het boek dat erbij zit!
Ik ben gestart van voor af aan in het boek natuurlijk en zit nu op project 5 van het boek, alle vorige 4 projecten waren de leds slecht zichtbaar dus het licht niet aan 1 bepaald project maar is een algemene fout dat ik doe volgens mij?

Beste Denture, ik heb zojuist een led-projectje gepubliceerd in het Arduinohoekje op mijn website, Arduinohoekje - Zonnestroompanelen in Nederland
met daarin een foto (project nr 25, figuur 6) van een opstelling met 2x8 ledjes die je direct vanaf je Arduino kunt laten oplchten of indirect, via een chip. Omdat een led een 3V ding is en de Arduino 5V afgeeft moet er altijd een weerstandje in de schakeling. Normaal is dat een 220 ohm weerstandje. Je kunt ook 500 ohm of meer gebruiken maar dan wordt de lichtopbrengst duidelijk minder. De ledjes op de foto worden aangestuurd met een weerstand van 500 ohm in de schakeling. Die leds geven nog steeds meer dan genoeg licht!

Hoi allemaal, en welkom denture.