Go Down

Topic: ESP32 Caricare programmi senza premere BOOT (Read 344 times) previous topic - next topic

steve-cr

Feb 23, 2019, 05:34 pm Last Edit: Feb 23, 2019, 05:35 pm by steve-cr
Per chi usa ESP32 e sin dal primo uso ha avuto problemi a caricarci uno sketch ricordo che dopo la compilazione su IDE Arduino, e quando appare il disegno ____. . . .____. . . .____ bisogna premere il tastino BOOT.

Ora ci viene in aiuto anche una soluzione hardware che carica il programma su ESP32 senza aspettare di premere il pulsantino BOOT alla fine della compilazione del programma.
Si tratta di un condensatore elettrolitico da 10 uF (qualsiasi tensione sopra i 5 volt va bene, basta che sia piccolino) da saldare sul piedino EN e il GND proprio sopra al piedino, sul modulo ESP.
L'ho provato, funziona da subito.
Se volete, qui c'è l'articolo originale.

Io ci ho messo un piccolissimo condensatore elettrolitico 10uF 50v smd.
Samantha Cristoforetti: "Mi fai fare un giro sul tuo ultraleggero?". "Certamente, però piloto io !"

gpb01

Stranissimo che i produttori di quelle schede non c'abbiano pensato ... :o :o :o

Che tu sappia, può avere qualche effetto collaterale ?

Guglielmo
Search is Your friend ... or I am Your enemy !

steve-cr

Feb 23, 2019, 06:20 pm Last Edit: Feb 23, 2019, 06:23 pm by steve-cr
Ho provato sulle mie board e funziona perfettamente.
Non mi aspetto nessun effetto collaterale perché è il pin dedicato al download degli sketch

E' spiegato anche qui

Automatic bootloader

esptool.py can automatically enter the bootloader on many boards by using the RTS and DTR modem status lines to toggle GPIO0 and EN automatically.

Make the following connections for esptool.py to automatically enter the bootloader:
ESP32 Pin Serial Pin
EN RTS
GPIO0 DTR

Note that some serial terminal programs (not esptool.py) will assert both RTS and DTR when opening the serial port, pulling them low together and holding the ESP32 in reset. If RTS is wired directly to EN then RTS/CTS "hardware flow control" needs to be disabled in the serial program to avoid this.

Development boards (including all Espressif boards) usually use additional circuitry to avoid this problem - if both RTS and DTR are both asserted together, this doesn't reset the chip. Consult Espressif development board schematics for the specific details.

(Some third party ESP32 development boards use an automatic reset circuit for EN & GPIO pins, but don't add a capacitor on the EN pin. This results in unreliable automatic reset, especially on Windows. Adding a 100nF (or higher) value capacitor between EN pin and GND may make automatic reset more reliable..)
Il problema, come dicono loro, potrebbe risiedere nell'IDE che non prepara adeguatamente ESP32 a ricevere il programma.

To be honest we're not sure why that happens with the newer boards. We don't have any ESP32 board with that behavior. We think there might be something different with your specific board or the Arduino IDE fails to send the right command sequence to put the ESP32 automatically in flashing/uploading mode.
Samantha Cristoforetti: "Mi fai fare un giro sul tuo ultraleggero?". "Certamente, però piloto io !"

SukkoPera

Mai dovuto premere BOOT sul mio ESP32, mi chiedevo appunto a cosa servisse...
"Code is read much more often than it is written, so plan accordingly. Design for readability."

Guida rapida a ESP8266: https://goo.gl/kzh62E

steve-cr

A questo punto mi piacerebbe sapere che scheda è, così, per curiosità.
Si sono dimenticati un componente ?  :D

Comunque oggi avrò fatto una cinquantina di upload su ESP32 e mai un problema: la modifica è perfetta.

brunello22

Feb 26, 2019, 07:27 pm Last Edit: Feb 26, 2019, 07:41 pm by brunello22
Idem, mai premuto

link

SukkoPera

"Code is read much more often than it is written, so plan accordingly. Design for readability."

steve-cr

ESP32 DEVKIT V1
www.doit.am
Si, effettivamente leggevo su questo sito che non c'è bisogno di premere il pulsante.....  :D  :D  :D
E' un sito scritto in cinese, e non ho intenzione di impararlo!

Quello di Brunello22 è diversa dalla mia pur essendo un DEVKIT V1

SukkoPera

La mia è identica a quella che hai linkato.

gianlucaf

E ti pareva che mi è toccato il modulo sfigato :D
mi chiedo perchè sulla questione esistano esperienze completamente diverse.
Gente che non l'ha mai fatto gente che lo ha fatto una volta e poi non ha dovuto più farlo, gente che se alcuni pin specifici sono collegati alla breadboard non riesce a caricare. assurdo.
Grazie per la dritta comunque.

steve-cr

...... gente che se alcuni pin specifici sono collegati alla breadboard non riesce a caricare.....
Si, sta succedendo proprio a me e devo scoprire quale è il pin incriminato collegando la ESP32 con cavetti MF alla board che ho realizzato e staccarne uno a uno per vedere come mai non mi carica...

steve-cr

Mar 28, 2019, 03:57 pm Last Edit: Mar 28, 2019, 04:07 pm by steve-cr
Fatto tutte le prove del caso: Nella mia board, dove monto ESP32, ho una resistenza da 2k tra +3.3 e l'ingresso GPIO2 e solo se la porto a 10k ricomincia a funzionare.

Poi sono andato a cercare e ho visto questo:

Code: [Select]

Strapping Pins

The ESP32 chip has the following strapping pins:

GPIO 0
    GPIO 2
    GPIO 4
    GPIO 5
    GPIO 12
    GPIO 15

These are used to put the ESP32 into bootloader or flashing mode. On most development boards with built-in USB/Serial, you don't need to worry about the state of these pins. The board puts the pins in the right state for flashing or boot mode. More information on the ESP32 Boot Mode Selection can be found here.

However, if you have peripherals connected to those pins, you may have trouble trying to upload new code, flashing the ESP32 with new firmware or resetting the board. If you have some peripherals connected to the strapping pins and you are getting trouble uploading code or flashing the ESP32, it may be because those peripherals are preventing the ESP32 to enter the right mode. Read the Boot Mode Selection documentation to guide you in the right direction. After resetting, flashing, or booting, those pins work as expected.

Quindi occhio ad avere attaccato qualcosa a questi pin in fase di upload....

steve-cr

Code: [Select]

Select bootloader mode
GPIO0

The ESP32 will enter the serial bootloader when GPIO0 is held low on reset. Otherwise it will run the program in flash.
GPIO0 Input Mode
Low/GND ROM serial bootloader for esptool.py
High/VCC Normal execution mode

GPIO0 has an internal pullup resistor, so if it is left unconnected then it will pull high.

Many boards use a button marked "Flash" (or "BOOT" on some Espressif development boards) that pulls GPIO0 low when pressed.
GPIO2

GPIO2 must also be either left unconnected/floating, or driven Low, in order to enter the serial bootloader.

In normal boot mode (GPIO0 high), GPIO2 is ignored.
Other Pins

As well as GPIO0 and GPIO2, the following pins influence the serial bootloader mode:
GPIO Meaning
12 (MTDI) If driven High, flash voltage (VDD_SDIO) is 1.8V not default 3.3V. Has internal pull-down, so unconnected = Low = 3.3V. May prevent flashing and/or booting if 3.3V flash is used and this pin is pulled high, causing the flash to brownout. See the ESP32 datasheet for more details.
15 (MTDO) If driven Low, silences boot messages printed by the ROM bootloader. Has an internal pull-up, so unconnected = High = normal output.

Quindi meglio non connettere niente a GPIO0, GPIO2, GPIO12 e GPIO14 in fase di upload.

Go Up