Kabeltester voor 18 aders of meer

Hallo aan iedereen die wil helpen of meedenken,

Ik had graag een kabeltester gemaakt die een kabel van 18 aders kan testen op doorgeven 1 op 1 en kortsluitingen onderling.
Na wat opzoekwerk op verschillende fora zijn er meerdere oplossingen. de klassieke met alleen maar elektronica componenten,
en dan de op ieders aanraden andere methode, die van de microcontroller.

Ik ben nieuw in de wereld van arduino, maar wel leergierig. Heb nog geen enkel onderdeel in mijn bezit omdat er wss wel meerdere oplossingen zijn voor wat ik wil bereiken ( neem ik leds of is een lcd beter in dit geval, enz ) en toch even wil kijken wat deze zijn.

Mijn vraag is dus, Wat heb ik juist nodig en hoe raak ik op weg om dit projectje in goede banen te krijgen, of is dit wat te ingewikkeld om zonder voorkennis aan te beginnen. Ik vraag geen kant en klare oplossing ( al mag dit natuurlijk ook ).

alvast bedankt.

Leuk en vooral handig doel!
Het is zeker iets waar de arduino wereld je mee kan helpen.

Je kan het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Als je beide kanten vlak bij elkaar hebt zou je het af kunnen met 1 arduino mega 2560 (Simpele oplossing).
Het meest makkelijk lijkt mij het volgende:
Je stuurt lead 1 aan met een output aan 1 kant en een input aan de over zijde. Alle overige leads configureer je als inputs. Zodra lead 1 goed is ga je over naar lead 2 en zo voorts.

Als de 2 kanten niet dicht bij elkaar liggen zou je het met 2 mega's moeten doen, of met een uno en port extenders (Is wel wat lastiger maar niet minder leuk!).

Het lijkt mij nog iets te vroeg om te beginnen bij het daadwerkelijk programmeren tot je een arduino hebt bemachtigd. Dan kan je namelijk pas echt beginnen met de basics en voor je het weet "zie je het al voor je".

Alvast bedankt voor de eerste tip. De mega dus :slight_smile:

Ik heb de in en de uit naast mekaar, ben blij dat het voorlopig dan de "simpele" oplossing is.
Is dit dan een oplossing waar ik een display voor nodig heb, zo ja is hier veel verschil in , kan ik dat ineens mee bestellen.

en programmeren dat is idd voor later, stapje per stapje...

runnerups:
Alvast bedankt voor de eerste tip. De mega dus :slight_smile:

Ik heb de in en de uit naast mekaar, ben blij dat het voorlopig dan de "simpele" oplossing is.
Is dit dan een oplossing waar ik een display voor nodig heb, zo ja is hier veel verschil in , kan ik dat ineens mee bestellen.

en programmeren dat is idd voor later, stapje per stapje...

Een display kan, maar focus je eerst op een seriele monitor. Als je de mega met een USB kabel verbind aan een pc of laptop, kan je data versturen en uitlezen.
Anders kan je met een aantal LED's een soort storing's melding creëren.

Wat je minimaal nodig hebt om te beginnen: Arduino mega, USB kabel en een werkende laptop/pc. Een prototype bord voor de mega is ook aan te raden. Dan kan je hierop solderen en schroeven zodat je niet je arduino hoeft aan te passen.

OK ga de Mega bestellen dan. om te beginnen zal ik het hier via de pc doen via usb.
Het uiteindelijk doel is een stand alone zonder PC omdat deze niet altijd voorhanden zal zijn .
Zodra ik iets heb post ik het hier.

Alvast bedankt

Als je zover bent dat je een werkende versie hebt, zou je nog kunnen overwegen om gebruik te maken van een Arduino UNO met een wat I2C expansion ports. Wil je een volledige standalone versie maken zonder alle (semi)losse draden zou je een eigen Print kunnen ontwikkelen en laten fabriceren in China. printje van 10x10 cm kost incl. verzendkosten iets van 25 euri (maar dan krijg je wel 10 dezelfde printen :grin:).
Maar doe het maar stapje voor stapje.

nicoverduin:
Als je zover bent dat je een werkende versie hebt, zou je nog kunnen overwegen om gebruik te maken van een Arduino UNO met een wat I2C expansion ports. Wil je een volledige standalone versie maken zonder alle (semi)losse draden zou je een eigen Print kunnen ontwikkelen en laten fabriceren in China. printje van 10x10 cm kost incl. verzendkosten iets van 25 euri (maar dan krijg je wel 10 dezelfde printen :grin:).
Maar doe het maar stapje voor stapje.

Daar zat ik ook aan te denken. 2 port extenders (16 I/O per stuk), een barebone MCU en wat randapparatuur aan de ontvangende kant. Dan een mooi klein programmatje schrijven die ontvangt en antwoord op dezelfde ader.

25 euri? ik kan mezelf net aan bedwingen om te vragen of u de contactgegevens van uw leverancier zou kunnen deponeren in mijn mailbox mr. green...

Gewoon bij iteadstudio .com

Heb gisteren alvast de Mega besteld en een paar prototype bordjes.
Hopelijk worden ze snel geleverd.

Nog ff een andere vraag. doen de niet originele arduino bordjes net hetzelfde of zit hier verschil op in software of kwaliteit?

De niet officiële boards zouden hetzelfde moeten doen.
Vaak zijn ze vrijwel identiek opgebouwd, soms vergelijkbaar.
Vergelijkbaar betekent dat ze hetzelfde doen, maar met iets andere componenten.
Zo kun je boards tegenkomen waar geen FTDI of Atmel USB/serieel oplossing in zit, maar een goedkoper alternatief zoals die van Prolific.
De boards kunnen zelfs ook beter zijn, bijvoorbeeld door bescherming van de poorten en/of een voeding die meer kan hebben.

De software, vermoedelijk bedoel je daarmee de IDE, die zou met ze allemaal moeten werken.
Er zijn ook niet officiële boards die er hetzelfde uitzien, maar bijvoorbeeld een andere controller ("processor") hebben.
Dat hoeft geen probleem te zijn, zolang je het maar weet en er rekening mee houd.

Verder zijn er wel officiële boards die in verschillende varianten verkrijgbaar zijn (zie de Pro Mini, die er in een 3 volt en een 5 volt versie is, en dat dat niet het enige verschil is.

Er zijn ook regelmatig niet officiele boards van inferieure kwaliteit hier gemeld.

Bedenk dat dit forum door de officiële Arduino betaald word en dat je hun kunt ondersteunen door de echte te kopen.

Mijn bordje is aangekomen. Een Arduino Mega 2560 ( een echte, voor de support :slight_smile: ). Had wel iets groter verwacht met de naam Mega :cold_sweat:

De prototype bordjes zijn verzonden, deze worden dus eerstdaags verwacht.
Ik heb de Arduino software gedownload en geïnstalleerd, en al een beetje zitten lezen maar het meeste is nog chinees.

Wat is de volgende stap? en moet ik nu al ver genoeg vooruit denken met wat het uiteindelijke doel is ( verschillende soorten kabel ) of zijn aanpassingen achter makkelijk te maken?

ik kijk er naar uit om aan de slag te gaan, al weet ik nog niet hoe .

De volgende stap, is het proberen of je het "blink" voorbeeld kan laden.
Het lijkt niet veel, 1 knipperend lampje op je mega maar het is een begin!

Als je arduino IDE (arduino software) opstart en je gaan naar voorbeelden (Examples), dan naar basics en naar blink.
Sluit je arduino aan (en installeer eventueel de drivers) en probeer het te uploaden.

Ik denk dat 99% zo is begonnen!

op internet zijn ook enorm veel arduino boeken te vinden in PDF formaat zitten hele mooie tussen:D

De volgende stap, is het proberen of je het "blink" voorbeeld kan laden.
Het lijkt niet veel, 1 knipperend lampje op je mega maar het is een begin!

Dat is dus gelukt na een beginnersfoutje van het juiste bordje eerst te selecteren. :cold_sweat:
Heb ook de blink al eens aangepast naar een heartbeat achtige , dat lukt dus ook al. begrijp de code wel een beetje maar ze zelf schrijven uit het niets dat zal er niet direckt inzitten .

op internet zijn ook enorm veel arduino boeken te vinden in PDF formaat zitten hele mooie tussen

Heb er al een deel, alleen ni echt tijd om ze te lezen. You tube is iets sneller om iets te weten te komen. :slight_smile:

Het kan echter niet genoeg keer gezegd worden..... Bezint eer ge begint..... M.a.w. eerst proberen een structuur van jouw programma neerzetten. Dus wat gaat erin, komt eruit, welke bewerkingen, tijden, limieten enz. Door eerst structuur te brengen in wat je wil, is het coderen een stuk eenvoudiger.

Het kan echter niet genoeg keer gezegd worden..... Bezint eer ge begint..... M.a.w. eerst proberen een structuur van jouw programma neerzetten. Dus wat gaat erin, komt eruit, welke bewerkingen, tijden, limieten enz. Door eerst structuur te brengen in wat je wil, is het coderen een stuk eenvoudiger.

Op dit moment heb ik alleen een structuur van wat ik uiteindelijk wil bereiken. Dus nog geen programmeer structuur.

Ik zou 2 modellen willen hebben van het toestel een eenvoudig dat gewoon een rode of een groen led laat branden na de test. ( kabel ok of kabel stuk en een 2de model dat op de technische afdeling gebruikt wordt dat specifiek zegt wat het probleem is ( kabelbreuk of kortsluiting en in welke ader de breuk zit of tussen welke aders er een kortsluiting zit.

Een soort van werkings structuur van wat het moet doen is dan:

Kabel inpluggen.
-alle aders ( 18 of 19 ) checken op continuïteit.
-Alle aders onderling testen op kortsluiting.
Model 1 Melding weergeven kabel stuk ( rode led ) kabel ok ( groen led )
Model 2 Melding weergeven van welke onderbroken zijn en/of kortgesloten zijn

Het 2de model zou dan met een lcd of iets dergelijks moeten werken ipv met leds.

Maar een structuur van opbouw of programmatie heb ik nog niet.
Daarvoor kom ik hier mijn licht eens opsteken in de hoop iets wijzer te worden in deze fascinerende wereld.
Het is natuurlijk iets uitgebreider als de blink oefening maar ik moet ergens beginnen.

Ik vermoed dat ik voor dit project wel enkele componenten zeker ga nodig hebben dus als iemand mij daarin wegwijs kan maken.
of probeer ik beter eerst nog wat andere dingen uit.

Alvast bedankt

Nou, dat valt best mee hoor.
De blink sketch is niet eens zo'n slechte start hiervoor.
En daarmee heb je dus je eerste stap al te pakken.
Nico heeft natuurlijk groot gelijk met zijn opmerking.
Maar als ik tussen de regels doorlees dan zie ik dat je nog helemaal in het begin van het Arduino traject zit.
Die blink sketch hoort daar bij.
Dus breid die sketch eens uit zodat ie een aantal LEDs achtereenvolgens laat oplichten.
Das al een stap.

Nogmaals, haal je voor de geest wat er getest moet worden, en hoe jij dat zou dan als je het met de hand gaat testen.
Dat zijn ook al een aantal stappen.
Die stappen kun je dan weer gaan onderverdelen in deelstappen.
Dat kun je zo een paar keer herhalen en uiteindelijk heb je dan al bijna je complete code klaar.

O ja.
Als je 18 aders en een afscherming hebt, moet je dus 19 verbindingen controleren.
En wie zegt dat je als je 1 verbinding gevonden hebt, er dan niet nog een andere verbinding mogelijk is.
Dus alle mogelijkheden altijd controleren.

Dus breid die sketch eens uit zodat ie een aantal LEDs achtereenvolgens laat oplichten.
Das al een stap.

Dus hier moet ik dan externe leds voor aansluiten denk ik dan. heb tot nu toe alleen de led op de mega zelf laten flikkeren...

Voor de rest moet het idd alle mogelijkheden afgaan. wat met een multimeter dus heel wat tijd in beslag neemt.

eerst pin 1 met pin 1 tot 18 met 18... voor de continuïteit
maar dan idd alles onderling en dat zijn heel wat combinaties tegen kortsluiting.
ik vermoed dat je een deelblok van 18 test moet maken en deze dan laten loopen met telkens een andere startpin om het een beetje compact te houden.

uiteindelijk moet deze test dan nog is zelf blijven loopen zodat je ondertussen met de kabel kan bewegen eventueel een fout opwekken.

ik heb ook geen idee hoe lang de arduino er gaat over doen om 1 volledige testcyclus te doen van de kabeltest.

Je Arduino doet dat in minder als een seconde.
En das dus echt alle mogelijkheden testen.
Als je ook nog eens de kabel wil kunnen bewegen om een fout te vinden, moet je ervoor zorgen dat de test continu blijft lopen, maar ook dat een fout word opgeslagen, want anders ben je 'm na je gefrunnik meteen weer kwijt en weet je nog niets.
Maar das een stap die veel later komt.

Dit is wel weer een voorbeeld van wat eerder vermeld is: maak een duidelijk overzicht van wat je allemaal met het ding wil doen, en laat in dat overzicht ruimte om nog wat toe te voegen.