Wifi samen met 433 MHZ receiver/transmitter incl. aan/uit schakelaar

Hallo,
Is er iemand met ervaring van het Adafruit Wifi cc3000 board samen met de 433 MHz ontvanger/Zender ??
Ik zal kort uitleggen wat de bedoeling is...
Ik zou graag via internet (dus PC en/of tablet/smartphone) toegang krijgen via wifi tot mijn Arduino Mega 2560 met hieraan gekoppeld een 433 Mhz zender. Op een specifiek signaal (onvangen via wifi) zou de arduino een signaal (433 Mhz) moeten versturen naar een relais(met 433 Mhz) ontvanger die een andere arduino Mega 2560 voorziet van spanning.
Deze 2e arduino is gekoppeld aan een 'deurtje' (met drv8825 en stepper) en heeft ook weer een 433 Mhz ontvanger welke via de 1e arduino weer aangestuurd moet kunnen worden......
Hoever ben ik tot nu toe? Arduino met wifi werkt (kan een led via internet aan en uit zetten). Deurtje met stepper en arduino werkt ook, draadloze onvanger met relais werkt ook om de spanning in te schakelen.
Mijn vraag: Ik wil graag het signaal van de afstandsbediening kunnen inlezen en vervolgens weer met de zender van de arduino naar het relais kunnen sturen, maar dit lukt me niet. Ik kan wel 'zien' dat er een signaal binnenkomt, maar ik kan het (door te kort aan kennis) niet ontcijferen/decoderen.
Ik snap natuurlijk dat je aan deze sumiere info niet voldoende hebt en ben natuurlijk graag bereid meer info te geven..
Grtz, kxiniks,

a) zet je code hier eens neer zou ik zeggen.
b) vaak helpt een concept schema wat je allemaal wilt. Die afstandbediening kwam zomaar ineens uit de hemel vallen bij mij.

Ik ben nog niet zover om over de code te praten, zit nog in de ontwerpfase... Wel heb ik heeeeel veel gelezen over wat er allemaal mogelijk is maar het probleem zit waarschijnlijk in de combinatie daarvan.

Conceptuele Uitgangspunten:

  • Over internet (dus wereldwijd) moet het 'deurtje' bestuurd kunnen worden.
  • Geen bekabeling, dus OF wifi OF 433 Mhz. Of blue tooth
  • Arduino met stepper, clock, drv8825 en servo moeten alleen aanstaan als het nodig is.
  • Arduino met Wifi board moet als huis centrale altijd aanstaan en meer kunnen doen dan alleen het 'deurtje'.

wat weet ik al?
http://rayshobby.net/?p=2427

Hack sites over hoe je een RC moet hacken, echter hier staat 'mijn' chip HS2264A niet bij (wel de 2262, maar zowel die oplossing als ook code werkt niet op de 2264)

wat heb ik al?

  • deurtje met stepper en arduino werkt, gaat open en dicht
  • arduino met wifi met internet connectie werkt ook (alle test programma's hier op dit forum doen het)
  • Hesunse RC met 5 ontvangers echter deze kan ik in niet inlezen met mijn 433 Mhz ontvanger/zender

Wat ik hoop is dat er iemand hier is die OF weet dat de 2264 niet werkt, of weet hoe? Of mee wil onderzoeken of hij wel werkend te krijgen is....Daarnaast zou deze oplossing denk ik voor veel mede hobbyisten erg interessant kunnen zijn aangezien hij universeel toepasbaar is...

Grtz Ron,

beste kxiniks,

Het maakt in principe niets uit of je een wifi shield of een w5100 UTP shield gebruikt. De UTP versie is wat eenvoudiger te programmeren dan de wifi versie lijkt mij.
Ik heb ervaring met draadloos (433MHz) besturen van mijn apparaten via ethernet w5100-shield en arduino.

Je zegt "ik wil graag het signaal van de afstandbediening kunnen inlezen" en dan de arduino gebruiken om dit weer uit te zenden. Dit is in vrij eenvoudig. Arduino software kan (in principe) iedere afstandbediening emuleren.

De door jouw genoemde encoder (HS)2264 is functioneel bijna 100% gelijk aan de 2262.
De 2264 encoder is 'gepaard' met de 2274 decoder en (hoe verbazingwekkend :wink: ) de 2262 encoder is 'gepaard' met de 2272 decoder.
datasheet hier: PT2264 pdf, PT2264 Description, PT2264 Datasheet, PT2264 view ::: ALLDATASHEET :::
Er is een klein verschil in het maximale aantal data pins, 4 voor de 2264 en 6 voor de 2262 en het aantal adresbits. En er is (mogelijk) een verschil in de oscilatie frequentie van de beide encoders.
In principe zijn de encoders functioneel gelijk dus zou decoder software met beide chips moeten kunnen werken.

Je bent wel wat summier in de details van je probleem.
Het lijkt me dat je stap voor stap moet werken naar een werkende oplossing.

Hoi Cartoonist,

Dank je voor je reactie, ik had geen reactie meer verwacht...

Na wat speurwerk en proberen heb ik het volgende gevonden. Om te beginnen zaten er problemen in de Virtual wire library waardoor mijn 433Mhz ontvanger en zender niet werkte. Na deze te hebben opgelost, bleek ik nog steeds geen kode te ontvangen van mijn RC.

Toen maar besloten om een draadloze switch (die hoort bij de RC en dus wel ontvangt) te slopen en daar de ontvanger uit te halen. Toen ik deze aansloot op de arduino kreeg ik 'eindelijk' wel een signaal :

Decimal: 4276160 (24Bit) Binary: 010000010011111111000000 Tri-State: F00F01111000 PulseLength: 275 microseconds Protocol: 1

Dus heb ik een 433mhz ontvanger in de draadloze switch geplaatst en toen was het hele probleem opgelost en werkt het...(conclusie: de frequentie kwam niet overeen, ik ben er nog niet uit welke freq de RC heeft, ik denk 315mhz).

Volgende stap is dat ik de powersupply aan ga sturen met bovenstaande code, die powersupply geeft ook de arduino voeding en laat vervolgens het luikje open gaan, daarna laat ik dmv een transmitter op de arduino weer met bovenstaande kode de spanning van de powersupply af gaan en is dus weer alles uitgeschakeld.

Ben wel benieuwd of er iemand een wifi ethernetshield icm met de 433 mhz en dan incl. website of app werkend heeft??

Hier is het project van het deurtje te zien...

http://www.progi.nl/joomla/index.php/techno-time/progi-projecten

Wel deze combinatie:
app - wifi router - ethernet shield - Arduino UNO - nRF24L01 ----- nRF24L01 (meerdere devices) - Arduino UNO - RGB strip

Ooit als Proof-of-Concept opgezet voor een klant. Project ging uiteindelijk niet door....

ze konden/wilde het niet betalen en kozen voor een goedkope Chinese variant met LT8900 chip en onbekende (closed) software en processor. Kon alleen via hun wifi controllers aangestuurd worden en is beperkt tot 4 lampen.

app? Heb je daar meer info over? of kan ik die ergens terugvinden...

Ik zoek een simpel te gebruiken (gratis) app, die ook als website versie te gebruiken is? Ik heb die van "home automation" uiteraard gezien maar vond het aantal te installeren rand dingen te complex (Bonjour server, of aanmelden op ontwikkelsite, of installeren complete java omgeving).

Ik heb een apple developer licentie waardoor ik zelf een eigen app kan ontwikkelen en buiten de appstore kan installeren. 't was een heel eenvoudige app in javascript ontwikkeld met titanium appcelerator. Eenvoudige scherm met een paar schuifregelaars en een paar druik knoppen. Het enige wat die app doet is messages als UDP verzenden naar de server (ethernet server op de UNO). Die kijkt voor welk device het bericht bestemd is en stuurt deze via de nRF24L01 door naar het device. Die vertaald weer het bericht en handelt ernaar.
Ik kan best nog wel eens een keer het source oppakken (staat nu op mijn MacBook die inmiddels al een jaar uitstaat. Dus dat wordt eerst weer een dag uploaden en updaten :slight_smile:
Maar je hebt wel een developer licence nodig voor Apple. Voor Android hoeft dat niet.

Nou ik weet niet hoe het er uit ziet natuurlijk, maar dat is wel super interessant. Begrijp ik je goed dat ik die app developper wel gewoon kan gebruiken (zonder licentie) voor android?

Mocht je daar tijd in willen steken dan zou ik dat wel super vinden!!..

Ben benieuwd, alvast bedankt voor het meedenken...

Ik heb ondertussen het relais incl. ontvanger(xy-MK-5v) ingebouwd in mijn computervoeding en nu kan ik dus het luikje bedienen door een signaal te sturen vanaf mijn arduino met het wifi board, naar de switch, die schakelt de computervoeding in met daaraan gekoppeld de arduino die het luikje opent en weer sluit, daarna schakelt deze arduino de voeding weer uit, door met een transmitter(FS1000A) weer een signaal te sturen naar de switch.

Nou begin maar vast met het downloaden van Titanium Appcelerator..... http://www.appcelerator.com/

En probeer maar eens een app te bouwen voor de android..... Ik weet niet hoe je kennis is van javascript? Maar begin anders maar eerst met de wel bekende Hello World.....

Ik ook maar dan om een plugin te ontwikkelen voor STM32-Nucleo projecten met MBED onder Eclipse :slight_smile:
@Jantje.... het moest er echt van komen :slight_smile:

nicoverduin:
Ik ook maar dan om een plugin te ontwikkelen voor STM32-Nucleo projecten met MBED onder Eclipse :slight_smile:
@Jantje.... het moest er echt van komen :slight_smile:

@nico
Ik heb geen flauw benul waar je het over hebt.
Jantje

kxiniks:
Ik zoek een simpel te gebruiken (gratis) app, die ook als website versie te gebruiken is? Ik heb die van "home automation" uiteraard gezien maar vond het aantal te installeren rand dingen te complex (Bonjour server, of aanmelden op ontwikkelsite, of installeren complete java omgeving).

Als je een beetje ervaring met HTML hebt kun je zelf je server maken die een pagina naar je android client stuurt.
Voorbeeldjes genoeg over hoe dat gaat.
Maar ik kan je niet helpen met die CC3000 programmeren.
Ik heb mijn webserver met een ethernet shield W5100 draaien, dus niet wi-fi maar met een UTP aan m'n router.
Dat shield werkt met de ethernet library van de arduino. Voor de specifieke libraries en aansturing van de CC3000 ben je afhankelijk van Adafruit denk ik.

Een hele duidelijke (engels) site met voorbeelden hoe je stap voor stap een webserver moet opbouwen vind je hier:

Maar of deze voorbeelden makkelijk naar de CC3100 zijn over te zetten weet ik niet.

Jantje:
@nico
Ik heb geen flauw benul waar je het over hebt.
Jantje

Nou eh heb ik ooit gesleuteld aan jouw plugin had ik eigenlijk geconcludeerd voor mezelf .... mooi maar daar moet je nog best wat tijd in steken. Aanpassen was een stuk eenvoudiger dan aanpassen. Echter ik nu een redelijke stabiele omgeving om MBED projecten te ontwikkelen voor de STM32L152 ARM chip. Ik kan een nieuw project wel gewoon genereren uit het SVN en dan renamen of een mooie plugin maken.... Maar als ik weer terug denk aan toen....
('t is gewoon mijn gebrek aan JAVA ervaring. Doe ik verder niets mee. ik weet het :grin: )

nicoverduin:
Nou eh heb ik ooit gesleuteld aan jouw plugin had ik eigenlijk geconcludeerd voor mezelf .... mooi maar daar moet je nog best wat tijd in steken. Aanpassen was een stuk eenvoudiger dan aanpassen. Echter ik nu een redelijke stabiele omgeving om MBED projecten te ontwikkelen voor de STM32L152 ARM chip. Ik kan een nieuw project wel gewoon genereren uit het SVN en dan renamen of een mooie plugin maken.... Maar als ik weer terug denk aan toen....
('t is gewoon mijn gebrek aan JAVA ervaring. Doe ik verder niets mee. ik weet het :grin: )

Bedankt voor de poging tot uitleg .... maar .... ik kom er niet veel verder mee. Ik denk dat je wilt zeggen dat je een plugin zou willen maken maar dat je JAVA ervaring dat voorlopig in de weg staat.
Als ik dit lees https://developer.mbed.org/cookbook/eclipse-for-building-and-debugging zou ik denken dat met wat copy paste werk dit snel onder de arduino eclipse plugin moet kunnen werken.
Voor debuggen en Aduino zullen we op de zero moeten wachten.
Maar als dat gewenst is stel ik wel voor een andere post te gebruiken.

Jantje

@ Nico ik heb http://www.appcelerator.com/ geprobeerd te downloaden, maar vind dit te complex...was 138 MB zonder executable/installer, moest ook nog node.js installeren de jdk etc.etc.... en dat terwijl ik een eenvoudige app zoek;-)

@cartoonist, ik heb die webserver tutorial bekeken, erg interessant.

Ik twijfel of ik die wifi arduino nou moet gaan inzetten als server of als client.... Voor de aansturing van het luik zou denk ik als client voldoende moeten zijn, maar als ik verder wil uitbreiden dan wordt data communicatie en status van de devices wel een punt.

Op zich ben ik wel enthousiast over de cc3300 en werken de voorbeelden ook naar behoren, maar er zijn niet zoveel voorbeelden (of ik kan ze niet vinden, dat kan ook).

kxiniks:
Ik twijfel of ik die wifi arduino nou moet gaan inzetten als server of als client.... Voor de aansturing van het luik zou denk ik als client voldoende moeten zijn, maar als ik verder wil uitbreiden dan wordt data communicatie en status van de devices wel een punt.

Op zich ben ik wel enthousiast over de cc3300 en werken de voorbeelden ook naar behoren, maar er zijn niet zoveel voorbeelden (of ik kan ze niet vinden, dat kan ook).

Die adafruit wifi CC3000 is pas sinds 2013 op de markt en heeft dus niet zo'n grote groep gebruikers als de w5100 shield.
Doordat in sommige wifi-boards en wifi-libraries nog wel eens een bug zit heb ik de oude vertrouwde w5100 nog geen vaarwel gezegd. Er zijn ook veel uitgeteste voorbeelden voor dit ethernet shield voorhanden.

Er zijn een paar nadelen te noemen:
Stroomverbruik is stevig voor zo'n chip waardoor de spanningsregulator op de arduino het soms te heet kan krijgen, zo heet dat je je vinger nauwelijks nog op die spanningsregulator kunt houden.
De oplossing hiervoor is om de arduino te voeden met 7,5 a 8,0 volt. Dan heb je geen warmteprobleem meer.

Het andere nadeel is dat dat shield met een UTP kabel aan de router verbonden moet worden. Het is soms bezwaarlijk om een utp-kabel door het huis te laten lopen. Dit is misschien te omzeilen door zo'n setje ethernet over powerline te gebruiken. In de buurt van de router prik je de ene in een stopcontact en sluit die met een kort utp kabeltje aan op de router. Aan de arduino kant doe je hetzelfde, met een kort utp snoertje aan de powerlan die in een stopcontact zit.
Mijn ervaring is wel dat als je de power-lan op een stopcontact dicht bij de router aansluit en/of dicht bij de electriciteitsmeter dat de verbinding dan slecht kan zijn. (Mogelijk door stoorstraling vanuit de router of een probleem met de lage impedantie van het energienet, dus experimenteren met de plaats)

Als je een eenvoudige oplossing zoekt voor direct op de arduino bij je dierenluik dan moet je eens kijken naar de ESP8266. Hiermee kun je in principe het commando versturen om de voeding aan/uit te zetten.
Deze simpele complete ethernet module is nog nieuw maar er zijn wel voorbeelden te vinden om deze moduul in je lokale wifi op te nemen en die dan een ledje kan sturen, dus ook een relais kan bedienen.

Als je zelf een arduino server ontwikkelt waarmee je op de client tegelijk de status kan uitlezen en ook kan beinvloeden dan kan het best wel wat ingewikkelder worden. Ieder probleem heeft dan een eigen java script nodig. Wil je met eenvoudige voorbeeldjes werken dan zou je meerdere voorbeeldjes op aparte html pagina's kunnen plaatsen.
Hoe meer, mooier en gebruiksvriendelijker je het wilt maken , hoe ingewikkelder het wordt.

Wederom dank voor je uitgebreide antwoord...:wink:

hmmm... ik ben toch bang dat ik over moet naar een bekabeld utp shield. Wel jammer want ik heb het wifi shield wel werkend (de test sketch naar adafruit werkt), maar iedere keer als ik een voorbeeld sketch met internetconnectie 'probeer' loop ik vast.

Volgens mij is dit het enige probleem wat ik nog heb. Weet iemand hoe ik een sketch van een utp shield wired moet 'vertalen' naar de cc3000 wifi uitvoering??

Meer concreet, ik wil deze tutorial letterlijk nabouwen, maar dan met een wifi shield ipv een bekabeld shield.

ik heb de hoop opgegeven en een w5100 ethernet shield besteld, hoop maar dat dat wel gaat lukken..

kxiniks:
ik heb de hoop opgegeven en een w5100 ethernet shield besteld, hoop maar dat dat wel gaat lukken..

Er zullen hier op dit blog genoeg ervaringsdeskundigen zijn om je te helpen.

Nou update dan maar...opgeven was geen optie!!

Alles is veranderd, ik heb een raspberry Pi3 geinstalleerd met MQTT en home assistant. Verder heb ik via een ESP-12f wifi module in de nodeMCU mode een sketch geupload waarin 2 servo's wordenbestuurd (MG995, deze zijn gehackt zodat ze meer dan 360 graden kunnen ronddraaien).

1 servo gekoppeld aan de voederdispenser en 1 gekoppeld aan het deurtje...

zie hier het resultaat...

Het heeft even geduurd..