Go Down

Topic: Wifi samen met 433 MHZ receiver/transmitter incl. aan/uit schakelaar (Read 5499 times) previous topic - next topic

cartoonist

Ik twijfel of ik die wifi arduino nou moet gaan inzetten als server of als client.... Voor de aansturing van het luik zou denk ik als client voldoende moeten zijn, maar als ik verder wil uitbreiden dan wordt data communicatie en status van de devices wel een punt.

Op zich ben ik wel enthousiast over de cc3300 en werken de voorbeelden ook naar behoren, maar er zijn niet zoveel voorbeelden (of ik kan ze niet vinden, dat kan ook).
Die adafruit wifi CC3000 is pas sinds 2013 op de markt en heeft dus niet zo'n grote groep gebruikers als de w5100 shield.
Doordat in sommige wifi-boards en wifi-libraries nog wel eens een bug zit heb ik de oude vertrouwde w5100 nog geen vaarwel gezegd. Er zijn ook veel uitgeteste voorbeelden voor dit ethernet shield voorhanden.

Er zijn een paar nadelen te noemen:
Stroomverbruik is stevig voor zo'n chip waardoor de spanningsregulator op de arduino het soms te heet kan krijgen, zo heet dat je je vinger nauwelijks nog op die spanningsregulator kunt houden.
De oplossing hiervoor is om de arduino te voeden met 7,5 a 8,0 volt. Dan heb je geen warmteprobleem meer.

Het andere nadeel is dat dat shield met een UTP kabel aan de router verbonden moet worden. Het is soms bezwaarlijk om een utp-kabel door het huis te laten lopen. Dit is misschien te omzeilen door zo'n setje ethernet over powerline te gebruiken. In de buurt van de router prik je de ene in een stopcontact en sluit die met een kort utp kabeltje aan op de router. Aan de arduino kant doe je hetzelfde, met een kort utp snoertje aan de powerlan die in een stopcontact zit.
Mijn ervaring is wel dat als je de power-lan op een stopcontact dicht bij de router aansluit en/of dicht bij de electriciteitsmeter dat de verbinding dan slecht kan zijn. (Mogelijk door stoorstraling vanuit de router of een probleem met de lage impedantie van het energienet, dus experimenteren met de plaats)

Als je een eenvoudige oplossing zoekt voor direct op de arduino bij je dierenluik dan moet je eens kijken naar de ESP8266. Hiermee kun je in principe het commando versturen om de voeding aan/uit te zetten.
Deze simpele complete ethernet module is nog nieuw maar er zijn wel voorbeelden te vinden om deze moduul in je lokale wifi op te nemen en die dan een ledje kan sturen, dus ook een relais kan bedienen.

Als je zelf een arduino server ontwikkelt waarmee je op de client tegelijk de status kan uitlezen en ook kan beinvloeden dan kan het best wel wat ingewikkelder worden. Ieder probleem heeft dan een eigen java script nodig. Wil je met eenvoudige voorbeeldjes werken dan zou je meerdere voorbeeldjes op aparte html pagina's kunnen plaatsen.
Hoe meer, mooier en gebruiksvriendelijker je het wilt maken , hoe ingewikkelder het wordt.

You do not need a new P.C., you need a new O.S.  Linux is free, safe, easy, fast and reliable.

kxiniks

Wederom dank voor je uitgebreide antwoord...;-)

hmmm... ik ben toch bang dat ik over moet naar een bekabeld utp shield. Wel jammer want ik heb het wifi shield wel werkend (de test sketch naar adafruit werkt), maar iedere keer als ik een voorbeeld sketch met internetconnectie 'probeer' loop ik vast.

Volgens mij is dit het enige probleem wat ik nog heb. Weet iemand hoe ik een sketch van een utp shield wired moet 'vertalen' naar de cc3000 wifi uitvoering??

Meer concreet, ik wil deze tutorial letterlijk nabouwen, maar dan met een wifi shield ipv een bekabeld shield.

http://randomnerdtutorials.com/arduino-control-220v-lamps-from-anywhere-in-the-world/

kxiniks

ik heb de hoop opgegeven en een w5100 ethernet shield besteld, hoop maar dat dat wel gaat lukken..

cartoonist

ik heb de hoop opgegeven en een w5100 ethernet shield besteld, hoop maar dat dat wel gaat lukken..
Er zullen hier op dit blog genoeg ervaringsdeskundigen zijn om je te helpen.
You do not need a new P.C., you need a new O.S.  Linux is free, safe, easy, fast and reliable.

kxiniks

Nou update dan maar...opgeven was geen optie!!

Alles is veranderd, ik heb een raspberry Pi3 geinstalleerd met MQTT en home assistant. Verder heb ik via een ESP-12f wifi module in de nodeMCU mode een sketch geupload waarin 2 servo's wordenbestuurd  (MG995, deze zijn gehackt zodat ze meer dan 360 graden kunnen ronddraaien).

1 servo gekoppeld aan de voederdispenser en 1 gekoppeld aan het deurtje...

zie hier het resultaat...

Het heeft even geduurd..

Go Up