Go Down

Topic: een mosfet om een switching regullator uit te zetten? (Read 5739 times) previous topic - next topic

PieterB

Julian llett heeft een tijdje terug ooit ook eens de aansturing van een N/P Mosfet uit de doeken gedaan.
Daarbij geeft hij vrij duidelijk aan wat de voordelen/nadelen aan van welke Mosfet je toepast.
Maar vooral een duidelijke uitleg hoe en waarom je op een bepaalde manier aanstuurt.

Playlist: Practical MOSFET Tutorial (Fancy using MOSFETs in your next project?)

Denk voor andere mensen die ooit een mosfet willen gaan toepassen in hun projecten met Arduino zeer leerzaam.

nicoverduin

ff een video snel gescand (nog niet geluisterd). Maar als hij al de datasheet erbij pakt geeft dat zeer goede hoop :) Hoop dat ie ook de capaciteit behandeld. Heb ooit een stuk of 4 in rook zien opgaan... Door de lange laadtijd :)
Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

PieterB

Hij bespreekt in dat stukje niet dat Cgd / Cgs van belang worden bij de TDS(on) / TDS(off).
Zeker als de frequentie van aansturen omhoog gaat en er ook nog eens wat grotere Id stomen gevraagd worden ... kan dat net even voor een probleem gaan zorgen. Puur omdat de lage RDS(on) dan niet gehaald gaat worden.

Ging mij vooral om een beetje basics neer te zetten voor de mensen die iets minder bekend zijn met hoe je nu een Mosfet toe kunt passen in een arduino projectje en waar je dan rekening mee moet houden.

Een leuk info document is deze Application Note APT-0403 Rev B March 2, 2006

nicoverduin

Zeker leuk document. En zo hoog hoeft die frequentie niet eens te worden. pwm Arduino (490 Hz), 4 x IRF1404 parallel (automotive)... 50 A doorheen jakkeren..... heb je al een stevig drivertje nodig  :smiley-mr-green: ... kwam ik achter :smiley-mr-green: :smiley-mr-green:
Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

Go Up