een mosfet om een switching regullator uit te zetten?

Heren een goede avond,

Waarom geen (oude)computervoeding, met evt een lampje er op voor opstarten (meeste voeding moet een belasting hebben om op te starten.

Groet Vic

DuikerVic:
Heren een goede avond,

Waarom geen (oude)computervoeding, met evt een lampje er op voor opstarten (meeste voeding moet een belasting hebben om op te starten.

Groet Vic

Ik denk dat er dan een probleem is om 230V van 6 lithium batterijen te krijgen.... Oftewel er is geen prik....

cartoonist:
@ Jantje,
misschien is een MC33166 (3A) of een MC33167 (5A) bruikbaar voor jouw doel. Dit type regulator in 5-pins TO220 behuizing heeft extern nog wel een spoel, skottky diode en enkele R's en C's nodig. Als je de Compensatie/Standby pin-5 laag maakt (<0,15V) gaat de regulator in standby, het stroomverbruik in standby is gering en als ik de datasheet goed begrijp kun je de belasting ook gewoon aangesloten laten in standby. (onduidelijk omdat de standby stroom wordt gespecificeerd met uitgang pin-2 open.)
Verkrijgbaar en op voorraad bij Farnell

uitstekend voorstel! Gebruik zelf vergelijkbare. Wel van belang is dan het PCB ontwerp anders loop je kans forse verliezen op te lopen in het rendement agv slecht ontwerp. Ik werk zelf met de TL2575 en LM2678. Maar dan begin je wel fors af te wijken van je oorspronkelijke TO220 formaat behuizing. Bij 3A mag je wel op een rimpel rekenen in de aanvoer van gauw iets van 1.2-1.5A. Dat bepaald weer de minimale grootte van de elco's aan de invoer kant.

Staat dus in de wei of hangt in de lucht,
is dit dan wat?

Ik heb wat -van de hierboven gelinkte- pmosfets besteld. ik hoop het daarmee geklaard te krijgen met het schema die Nico geleverd heeft.
een computer voeding is totaal uit de boze daar ik maar heel weinig plaats heb en zo licht mogelijk moet werken.

die TL2575 en LM2678 ken ik niet en ik zou het zo begrijpbaar mogelijk voor mij willen houden en zo snel mogelijk opgelost.
Al bij al is dit maar een zij probleem van een groter project. spijtig genoeg een zijprobleem dat me nu tegenhoud om verder te gaan :-).

Bedankt allemaal om mee te denken

Met vriendelijke groet.
Jantje

nicoverduin:
uitstekend voorstel! Gebruik zelf vergelijkbare. Wel van belang is dan het PCB ontwerp anders loop je kans forse verliezen op te lopen in het rendement agv slecht ontwerp. Ik werk zelf met de TL2575 en LM2678. Maar dan begin je wel fors af te wijken van je oorspronkelijke TO220 formaat behuizing. Bij 3A mag je wel op een rimpel rekenen in de aanvoer van gauw iets van 1.2-1.5A. Dat bepaald weer de minimale grootte van de elco's aan de invoer kant.

Specificaties van de LM2678 zien er nog beter uit dan die van de MC33167.
Schakelfrequentie LM2678=260kHz en MC33167=72kHz. Door de meer dan 3x hogere schakelfrequentie kunnen L en C aan de uitgangskant ook 3x kleiner worden.
Die rimpel aan de invoer kant zie ik niet als een probleem met Lipo's als powerbron, de inwendige weerstand van dit type batterij is nogal klein. Mits het PCB ontwerp goed is natuurlijk.

Je zit al vast aan een PCB om fatsoenlijk een SMPS te bouwen ivm brede en korte koperbanen. Op de foto staan ze beide op. De rechtse is een 24->12V SMPS en in het midden een 12V->5V SMPS. Al kunnen beide rustig 30V hebben.

euch jongens... ik kan niet meer mee hoor....

Is zo'n ebay SMPS niks voor je? Die hebben vaak een chip met een on/off. Mogelijk moet die on/off pin los maken om hem te kunnen besturen, maar dan ben je gelijk klaar.

Na wat zoekwerk op ebay ben ik weer mee :slight_smile:
Ik heb geen LM2678 maar ik heb wel een aantal van deze op een LM2596 gebaseerde boardjes liggenhttp://www.ebay.com/itm/10pcs-LM2596-Converter-Buck-Step-Down-Adjustable-Power-Supply-Module-1-5-35V-/281141021496?ssPageName=ADME:L:OC:BE:3160
Dat is de switching regulator die wel werkte op men breadboard.
Die is een pak groter en dus ook wat moeilijker in te bouwen.
Zou ik die kunnen hacken om aan en uit te schakelen?
Of werkt men schakeling (met n- mosfet op de gnd) goed voor deze module?
met vriendelijke groet
Jantje

ps ik de p-mosfets besteld, in nederland dus enkel ideal of bank vooruitbetaling :frowning:

Zij zijn altijd snel met zijn leveringen is mijn ervaringen. VWB de 2596. Pin 5 moet je ff los halen. Als hij LOW is dan gaat hij aan. Zet je hem in High is hij uit. Ik betwijfel of jouw oplossing werkt met het switchen van de GND. Dan moet je wel ALLE GND (dus ook de batterij en uitgang) laten zweven met een zo klein mogelijke RDSon van de mosfet. Maar, wie niet niet waagt......
Beide opties kun je wel gelijk testen.

Het pakketje is al verzonden.
ik probeer eerst met de f-mosfet omdat dat het makkelijkst zal zijn wegens vormvereisten. Als dat niet lukt probeer ik de 2596 pin 5 truck.
Gezien het donderdag is zal het wel voor volgende week zijn.
Met vriendelijke groet
jantje

We gaan het horen :slight_smile:

pakketje is vandaag al aangekomen.
De eerste tests (gewoon spanning meten nog geen switching regulator) zien er veel belovend uit.
Ik gebruik nu de n-mosfet die een p-mosfet schakelt zonder diode in de stuurlijn.
Ik wil nog wat testen doen met de diode en andere n-mosfets
Met vriendelijke groet
Jantje

Belangrijkste in dit soort schakelingen met lage spanningen en hoge stromen is een zo laag mogelijke RDSon. Hoe groter de weerstand hoe meer spanning om wordt gezet in warmte.... P = I^2 * R. Als het ene PWM schakeling was spelen er nog andere factoren mee bij hoge stromen. suc6

Julian llett heeft een tijdje terug ooit ook eens de aansturing van een N/P Mosfet uit de doeken gedaan.
Daarbij geeft hij vrij duidelijk aan wat de voordelen/nadelen aan van welke Mosfet je toepast.
Maar vooral een duidelijke uitleg hoe en waarom je op een bepaalde manier aanstuurt.

Playlist: Practical MOSFET Tutorial (Fancy using MOSFETs in your next project?)

Denk voor andere mensen die ooit een mosfet willen gaan toepassen in hun projecten met Arduino zeer leerzaam.

ff een video snel gescand (nog niet geluisterd). Maar als hij al de datasheet erbij pakt geeft dat zeer goede hoop :slight_smile: Hoop dat ie ook de capaciteit behandeld. Heb ooit een stuk of 4 in rook zien opgaan... Door de lange laadtijd :slight_smile:

Hij bespreekt in dat stukje niet dat Cgd / Cgs van belang worden bij de TDS(on) / TDS(off).
Zeker als de frequentie van aansturen omhoog gaat en er ook nog eens wat grotere Id stomen gevraagd worden ... kan dat net even voor een probleem gaan zorgen. Puur omdat de lage RDS(on) dan niet gehaald gaat worden.

Ging mij vooral om een beetje basics neer te zetten voor de mensen die iets minder bekend zijn met hoe je nu een Mosfet toe kunt passen in een arduino projectje en waar je dan rekening mee moet houden.

Een leuk info document is deze Application Note APT-0403 Rev B March 2, 2006

Zeker leuk document. En zo hoog hoeft die frequentie niet eens te worden. pwm Arduino (490 Hz), 4 x IRF1404 parallel (automotive)... 50 A doorheen jakkeren..... heb je al een stevig drivertje nodig :grin: ... kwam ik achter :grin: :grin: