Hoi castel.
Heb je PM net gelezen.
Ik snap dat je graag meer wil weten en me daarom die PM hebt gestuurd.
Maar in principe beantwoord ik zulke PMs niet, omdat ik er alleen degene die me die PM stuurt daarmee zou helpen.
En das nou juist niet de bedoeling van een forum.
Een forum biedt juist de mogelijkheid om publiekelijk iets te bespreken, zodat iemand anders die daarin ook geïnteresseerd is en ook wat van op kan steken.
Daarom heb ik dus veel liever dat je je vragen gewoon hier in het onderwerp stelt waar iemand ze dan kan beantwoorden.
Iemand betekent dus dat ik dat zou kunnen zijn, maar net zo goed iemand anders die je vraag misschien wel eerder ziet, en/of denkt dat ie je ook van een passend antwoord kan voorzien.
De Arduino Uno heeft female pinnen, waar je dus een jumper kabeltje in steekt.
Het breadboard (die je al hebt liggen) heeft ook alleen maar gaatje waar je zo'n kabel in kunt steken.
Het boardje met de ADXL345 heeft gaatjes erin, en meestal worden zulke boardjes geleverd met een stripje pinnen die je er zelf aan kunt solderen of die er wellicht al aan zitten.
Op de foto van je leverancier staat het boardje met de pinnen er al ingestoken, maar nog niet gesoldeerd.
Dat hebben ze bewust zo gedaan, zodat je weet dat dat nog moet gebeuren, en je moet ze ook echt solderen omdat er anders maar een heel slecht en onbetrouwbare verbinding is.
Het boardje met de eraan gesoldeerde pinnen steek je dan (met de tekst voor de functie van de pinnen leesbaar) in je breadboardje.
En vervolgens verbind je de Arduino met wat van die jumper wires met het breadboardje.
VCC is de voedingsspanning, je moet even kijken of het ding op 5 of op 3 volt aangesloten moet worden (de Arduino kan het allebei leveren).
GND is de nul volt, die heeft de Arduino ook.
CS is verkeerd beschreven op de print.
Daar moet een streep overheen staan, of een / of een ! voor de tekst staan (dus /CS).
Die manier van noteren geeft aan dat het signaal actief is als het LOW is.
En dat signaal CS= Chip Select, geeft aan dat de data op de databus op dat moment voor die chip (of module) bedoeld is.
Ik heb de print aan I2C aangesloten.
Daarmee hoef je bovenstaande met de CS niet te doen, en spaar je een pin van je Uno uit.
Je sluit dan SCL aan op pin A5 van je Uno, en SDA op pin A4.
Het selecteren van de chip gebeurt bij I2C doormiddel van een adres dat met de data word meegestuurd.
Door de CS pin dan met VCC te verbinden is ie altijd HIGH en daarmee in de I2C stand.
Als je hier meer over wil weten kun je de datasheet van de chip downloaden via de link die je vind op de site van je leverancier.
Daar staat het helemaal in uitgelegd.
Ik weet niet meer precies waar ik de code vandaan gehaald heb om de ADXL345 uit te lezen, kan die code niet zo snel meer vinden.
Maar ongetwijfeld heb ik 'm hier via de zoekfunctie van het forum gevonden.
Ik zal van't weekend nog wel ff kijken of ik m nog terug kan vinden.