Go Down

Topic: circuit accelerometer - vibratie (Read 5200 times) previous topic - next topic

castel

Het enige wat ik heb moeten aanmaken in de void loop() is het volgende:

Code: [Select]
  if ((convert(analogRead(_ypin), _0y, METERS) >= Trigger)){   
    digitalWrite(led1, HIGH);

}

else {

digitalWrite(led1, LOW);
      }

uiteraard moet je de variabelen int Trigger bovenaan nog een waarde geven.

castel

Ik heb een zeer raar probleem.
ik heb de schakeling gebouwd. En als de waarde overschreden wordt trillen de motoren.
om de accelero te calibreren gebruik ik een IR reveiver met remote.

Ni het probleem: ik kan de accelero perfect kalibreren als er geen motor trilt. Als motor1 trilt kan ik de accelero ook kalibreren maar als motor2 trilt lukt het mij niet om te kalibreren...
ik moet wel zeggen dat het 2 verschillende motoren zijn. Zou het kunnen dat ik de stroom door deze motor naar beneden moet halen met een sterkere weerstand?
Ik heb al zoveel proberen veranderen aan mijn code maar hier ligt het probleem niet denk ik.

Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt,
Castel

MAS3

Jun 09, 2015, 11:37 pm Last Edit: Jun 09, 2015, 11:38 pm by MAS3
Sorry, ik weet niet of ik nu naar iets vraag dat al gepost is.
Maar hoe heb je de motoren precies aangesloten ?

Ik vermoed dat je 2e motor een stoorsignaal genereert.
Dat kun je voorkomen met een of twee (een grotere elco van 10 uF ofzo en een kleinere in de orde van 100 nF) op de juiste plaats.
Om je te adviseren over de beste plaats is dan een schemaatje van je huidige opzet nodig.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

castel

In bijlage vindt u mijn schema.

MAS3

Ah, zoiets heb ik al eens voorbij zien komen.

Als je nog twijfelt of het aan je code kan liggen, verwissel  dan de draden aan pinnen D6 en D9 eens.
Wanneer je dan hetzelfde probleem hebt maar nu met motor 1, dan ligt het toch aan je code.
Draait het probleem ook om, dan ligt het aan de hardware.

Breadboard / Fritzing tip:

Aan de randen van je breadboard heb je gaten die in de lengte doorverbonden zijn.
Die zijn om de voeding te maken en dat heb je ook zo gedaan.
Maar er staan ook gekleurde strepen naast de betreffende gaatjes.
Je moet het zelf weten, maar de rode kleur is dan bedoeld om VCC (oftewel "de plus") weer te geven, en de blauwe om GND, de "min" weer te geven.
Bij bepaalde, wat langere breadbords, kun je ook tegenkomen dat de rode en de blauwe lijn in het midden zijn onderbroken.
Dat betekent dat de elektrische doorverbinding daar ook onderbroken is, en dat is een regelrechte valkuil.
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

castel

Bedankt voor de tip!

Inderdaad, ik heb deze al omgewisseld en nog steeds dezelfde motor had het probleem!
Na enig opzoekwerk denk ik dat ik het misschien kan oplossen met een capacitor parallel aan de diode te schakelen?

castel

Update: Ik heb een in capacitor van 10µf parallel aan de diode geschakeld en het werkt nu!
Bedankt voor de tip MAS3

MAS3

Beste castel.

Aangezien het om een ander project en andere hardware gaat, lijkt het me een bijzonder goed idee om hiervoor een nieuw onderwerp te starten.
Anders is er een grote kans op verwarring, en anderen die wellicht hebben afgehaakt in deze thread gaan hier dan ook niet meer kijken.

Go Up