Go Down

Topic: Slimme-meter en S0-bus uitlezen en naar Database (Read 7953 times) previous topic - next topic

robtillaart

Rob Tillaart

Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -
(Please do not PM for private consultancy)

arnaudarduino

En toen, andere provider, andere ip range en Experia V8 modem.
Nu werkt het versturen naar de database niet meer.
Ik kan het ip adres wel pingen .
Er wordt niks verstuurd, het programma probeert het wel te versturen.
Moet ik een port forward doen??

nicoverduin

Oct 15, 2016, 10:31 pm Last Edit: Oct 15, 2016, 10:33 pm by nicoverduin
Je moet dan wel het ip adres in jouw programma aanpassen dat deze in de range IP adressen die nu in gebruik zijn. Port forwarding doe je voor inkomend verkeer. Dus als je een externe site/client toegang wil verlenen binnen jouw netwerk thuis op een of meerdere poorten. Naar buiten toe moet gewoon werken tenzij je van alles hebt geblokkeerd.
Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

arnaudarduino

Dat snap ik, ip is goed en in de juiste range ,192.168.2.,,,
De experiabox v8 heeft het niet zo op vaste ip adressen.
vb mijn app voor de beveiliging moest ook op dhcp en dan statisch maken in de router anders werkt het niet.
Bij andere providers gebruiken wij voor de beveiliging juist  vaste ip omdat dit het beste werkt.

Maar nu de experiabox en de arduino, de arduino moet gegevens verzenden naar een mijdomein webpagina die het vervolgens in een db zet.

Wat kan ik in het arduino script zetten dat bij serialprint neerzet of er wel of geen verbinding is met het webadres?

nicoverduin

En het IP adres van de database server is ook veranderd in de nieuwe range? Bij mijn router heb ik de raspberry een static adres gegeven. Heb je die ook opnieuw opgestart?
Zou verder nog kunnen dat je router poorten blokkeert die de DBMS wel gebruikt.
Nico Verduin
www.verelec.nl

arnaudarduino

De database server staat extern bij mijndomein.nl,
Enige wat ik nu zie is dat bij serialprint de gegevens wel verzameld zijn ,1x per minut worden ze dan (als het goed gaat) naar de mijndomein.nl site gestuurd .
Ik kan in serialprint niet zien of de connectie goed gaat.

MAS3

Ik ken de experiaboxen niet.
Maar kun je in dat ding ook de DHCP range pool instellen ?
Ik heb geen idee hoeveel machines er bij jullie in die range zitten maar het zullen er toch geen 250 zijn ?
Stel dan een range in die groot genoeg is om alle huidige machines te bedienen, plus een percentage voor toekomstige of mobiele machines.
Wat je over hebt (niet 0, 254 en 255) zijn kun je dan als vaste IPs gebruiken binnen de totale range.
Tenminste, dat is wat ik zelf altijd doe.
En hier in huis heb ik weliswaar veel machines, maar zeer zeker geen 200.
Dus heb ik zelfs nog sub-ranges ingesteld zodat ik zelf gemakkelijker kan onthouden waar welk soort machine ergens zit.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

nicoverduin

Ik zit ff al jouw scripts te bekijken, maar als ik het goed begrijp ga jij eerst naar p3.php om je gegevens over te pompen? En vandaar uit connect je naar de database. Is die database ook gemigreerd alsmede die p3.php naar de nieuwe provider? Of is die hetzelfde gebleven?
Ik neem aan dat je een "failed" op de Serial krijgt?
Nico Verduin
www.verelec.nl

arnaudarduino

Oct 17, 2016, 10:27 pm Last Edit: Oct 17, 2016, 10:36 pm by arnaudarduino
Die database en het bestand p3.php staan op een mijndomein.nl website.
Dat is dus nog steeds hetzelfde gebleven.
Bij serialprint kan ik zien dat de gegevens verzameld zijn.
Enige wat ik veranderd heb in de sketch was een 2 ipv een 1 (192.168.2.114).
De experia box v8 doet iets niet wat de andere router "out of the box" wel deed .
(als ik het ip adres terug zet naar 192.168.1.114 en dan de netwerkkabel bij de buren in plug werkt het weer. Die hebben geen experiabox)

Telfort bied geen ondersteuning aan voor de router die zij leveren. Dus daar hoef ik ook niet aan te kloppen.

MAS3

Heb je al eens gegoogled naar dit probleem ?
Ik zag net in de eerste link die ik aanklikte, dit (klik !) voorbij komen.
Telfort is voor KPN wat Transavia voor KLM is.
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

arnaudarduino

Mas3   Zo had ik de inbraakbeveiliging aan de gang gekregen.

Maar met de arduino sketch staat er  :

byte mac[] = {0xDE, 0xAD, 0xBE, 0x30, 0x32, 0x31};
IPAddress ip(192, 168, 2, 114);
char serverName[] = "www.eigensite.com";

EthernetClient client;..........

Daar staat vast ip.

MAS3

Okee.
Jouw eigensite.com, heeft die niet toevallig een vast IP adres ?
Als je zoekt op whois ip, dan kun je je URL ingeven en redelijk zeker achter het bijbehorende IP komen.
Wanneer je dat invult in je sketch in plaats van die url (eigensite.com), werkt het dan wel ?
Als dat zo blijkt te zijn, dan gaat er toch iets mis met de DNS en / of gateway instellingen.
Wanneer dit een vast IP blijkt te zijn, dan heb je het op die wijze wel opgelost (tot dat IP toch wijzigt).

arnaudarduino

Nee, dit is niet wat er bedoeld wordt.
De website staat bij een hostingprovider (mijndomein.nl).
Het gaat om het ip van de arduino, die zou eigenlijk dhcp moeten zijn ipv hardcoded,maar hoe?

Net als met de inbraakbeveiliging , eerst de experia de inbraakcentrale laten vinden en het gevonden ip adres statisch vast zetten . Dan kan het ip er evt weer ingeprogrammeerd worden.

Ik weet niet meer hoe en wat ik het uit moet leggen.
Experiabox vreselijk

MAS3

Ik snap wat je bedoelt.
Maar snap jij ook dat DHCP een netwerkapparaat meer meegeeft dan alleen een toegewezen IP nummer op het lokale netwerk ?
Je apparaat moet ook weten waar ie een URL kan omzetten naar een IP adres.
Als je al een IP adres hebt, hoef je de omzetting niet meer te doen en kun je daar dus niet op vastlopen.
Het lijkt er voor mij nu op dat dat vastlopen nu gebeurt, en dat is wat er in de eerdere link die ik gaf werd aangekaart.
Daar word je verteld hoe je de experiabox kan verleiden om een MAC adres een vast IP toe te wijzen.
Tegelijk worden er dan dus ook nog andere zaken toegewezen, en die heb je ook echt nodig om niet al te ingewikkeld te kunnen werken met die apparatuur.

Heb je al geprobeerd wat er gebeurt als je niet naar een URL maar naar een IP verwijst ?
Ik weet ook dat deze test je probleem niet oplossen zal, maar je komt zo wel dichter bij die oplossing.

arnaudarduino

Oct 19, 2016, 09:27 pm Last Edit: Oct 19, 2016, 09:51 pm by arnaudarduino
Ik heb de test zoals die beschrijft uitgevoerd echter zonder resultaat.
Domeinnaam of ip adres domeinnaam maakte geen verschil. Met serialprint kon ik zien dat er een connectie werd gemaakt gegevens stonden klaar, maar er gaat of niks weg of er wordt niks ontvangen.
Met serialprint kon ik ook zien dat als ik domeinnaam of ip verkeerd had en ook niks klaar gezet werd om te versturen.

Waarom moet er een ip en mac adres van de arduino in de sketch staan ,kan dat niet zonder?

Go Up