Go Down

Topic: Klein (dom) vraagje (Read 879 times) previous topic - next topic

akatchi

Hallo,

Ik ben nog niet heel handig met Arduino maar ik kan al wel redelijk wat dingen maken, nu vraag ik me echt al een hele lange tijd iets af (ik kan verder ook niks op YouTube en dergelijke vinden):

Hoe connect ik mijn arduino op bijvoorbeeld mijn bureaulamp? Of op de plafondlamp in mijn kamer, want deze zitten aangesloten op stopcontacten, maar het zou wel nice zijn als ik mijn Arduino hier op de een of andere manier mee kon connecten...

Misschien kan het wel helemaal niet, maar toch bedankt voor de hulp dan.

shooter

ik zou heel voorzichtig zijn want je kunt best doodgaan met 230 Volt.
een lamp kun je het best met een relais sturen, er zijn bordjes te krijgen met bijv 4 relais. De voeding moet wel apart want de arduino kan niet zoveel stroom leveren.
daar kun je dan je lamp op de contacten aansluiten.

je kunt ook een huisautomatisering kiezen en dan met commandos je huis doen, dat is wel toekomst natuurlijk

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

MAS3

Ik ben het met shooter eens.
230 volt is gevaarlijk, en niet om mee te spelen.
Als je deze vraag stelt, rijst al snel de vraag of je je dat ook realiseert.
Maar aan de andere kant is het juist goed dat je deze vraag stelt, en die vraag is overigens helemaal geen domme vraag.
De enige domme vraag, is degene die nooit gesteld werd.

Er zijn modules die men onder huisautomatisering schaart.
Een van de bekendste is het "Klik Aan - Klik Uit" systeem, hier op deze site word die nogal eens afgekort met KAKU.
Dat zijn modules die je in het stopcontact steekt, en waar dan weer een stopcontact in zit.
Die stopcontacten kun je dan met een afstandbediening schakelen.

Nou is het mooie dat je je Arduino samen met kant en klare zendertjes kunt gebruiken als afstandbediening.
Dat gaat wel een beetje geld kosten, maar het is een van de veiligste manieren om met 230 volt te werken zonder dat je ermee in aanraking kunt komen.

Als je hier eens wat meer over wil lezen, zoek dan eens naar KAKU met de zoekfunctie hier rechtsboven op de pagina.
Omdat dat een Nederlandstalige afkorting is, vind je veel Nederlandstalige forumbijdragen, maar ook in het Engels word er een en ander over behandeld.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

akatchi

Hartstikke bedankt voor de hulp, ga er zeker naar kijken!

Go Up