Go Down

Topic: relays vallen uit na +/- 1 seconde (Read 1 time) previous topic - next topic

10us

Beste Allen,

Ik ben bezig met een harware looper/switcher voor een gitaar.
Nu ben ik een heel eind maar loop tegen het volgende probleem aan:

Bij startup hoor je de relais en LED's (die gekoppeld zijn aan de relais) schakelen. Na ongeveer een seconde schakelen ze weer uit. Zowel de led's als de relais.
Precies op dit moment schakelt ook het display aan en de groene led op de arduino micro pro. Vervolgens werkt alles half. De relais schakelen meestal niet, de led's wel maar gaan soms opeens allemaal aan, of uit. De LED's en relais schakelen prima als je ze direct bij de ULN2803A aard.

Dit is het schema:

Ik vermoed dat het een voedingsprobleem is. Alles is in eerste instantie gevoed via de vcc output van de arduino nano pro. Ik heb het volgende zonder resultaat geprobeerd:
- ULN2803A gevoed rechtstreeks vanaf de 9v input.
- ULN2803A gevoed via een 5v regulater vanaf de 9v input.(arduino omzeild)
- LED's en Relais gevoed via een 5v regulator vanaf de 9v input. (arduino omzeild)

Maar nu loop ik dus vast & op de testbank werkte het gewoon...
Hebben jullie tips / idee├źn?

MAS3

Hoi.

Je geeft het antwoord zelf eigenlijk al.
Voed relais nooit uit de Arduino.
Die kan dat niet aan en dat merk je nu.
Maak een aparte aftakking van je hoofdvoeding voor je Arduino en een andere voor je relais (en je ULN darlington array).

Een relais verbruikt stroom.
De belasting aan je relais ook, maar die kan een heel andere bron hebben.
Meet wat er met je voeding gebeurt, want het lijkt er op dat die het niet aan kan.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

shooter

het schema klopt niet, de spoelen zitten verkeerd om of de leds zitten verkeerd.
ik kan niet zien wat er allemaal tussen zit.
veel relaisbordjes hebben een optocouplers ertussen.
dus dat even nakijken.
de spoelen hebben natuurlijk een flinke voeding nodig, dan moet de 2803 ook nog netjes voeding hebben,
en de arduino wel overal kijken hoeveel volt er op mag staan, want vooral de spoelen hebben een stabiele voeding nodig.
de arduino mag je voeden met 7 -12 Volt.
maak een schema in fritzing en van je prog zet dat in een zip hierneer

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

10us

Dank voor de reply's. Ik ga er mee aan de slag. Als ik een stapje verder ben meld ik me weer (ook als het is opgelost :)

10us

Ok, nog even terugmelden hoe het is verlopen:

1. Niets wordt meer gevoed via de arduino. Daardoor werd e.e.a. wel stabieler.
2. Het bleek dat de condensator op SH_CP/aarde zat in plaats van op de ST_CP/aarde.
3. Er was wat mis met de arduino die geen signalen afgaf op uitgang 11.

Dus na het aanpassen van de voeding, verplaatsen van de condensator en vervangen van de arduino werkt alles zoals het zou moeten werken. Het schema klopte dus wel maar de oplossing is check, check dubbelcheck.

sterretje

Ik kan je schema niet voldoende vergroten, maar wat doet die condensator daar?
If you understand an example, use it.
If you don't understand an example, don't use it.

Electronics engineer by trade, software engineer by profession. Trying to get back into electronics after 15 years absence.

10us

Feb 27, 2017, 11:11 am Last Edit: Feb 27, 2017, 11:19 am by 10us
Hier staat een wat grotere versie van het schema:
http://i1330.photobucket.com/albums/w568/Martijn_Braamhaar/layout%20midi%20looper%20switcher%20v6_zpsqspomufb.jpg

De reden van de condensator: Zorgt er voor dat de aansturing wat stabieler is.
"Notice the 0.1"f capacitor on the latchPin, if you have some flicker when the latch pin pulses you can use a capacitor to even it out."

Uit de Arduino shiftout tutorial:
https://www.arduino.cc/en/tutorial/ShiftOut

Go Up